time management

De gevolgen van de uitbraak van de corona pandemie heeft veel organisaties het inzicht gegeven dat het deels thuiswerken meer oplevert dan van tevoren gedacht. De praktijk heeft geleerd dat mensen die thuis werken veel productiever zijn in vergelijking met het werken op kantoor. Het is uiteraard wel van belang dat er op een effectieve manier met de tijd wordt omgegaan en juist dit punt kan thuis nog wel eens een struikelblok vormen. Dit benadert het belang van time management voor thuiswerkers.

Wat verstaat men onder time management?

Time management is een term dat steeds meer gebruikt wordt en dat is zeker niet voor niets. Veel mensen hebben immers last van stress gerelateerde klachten als gevolg van de werkdruk die ze ervaren. Time management is een uitstekende tool om je stressniveau te verminderen en hierbij je productiviteit te verbeteren. Het is een proces dat betrekking heeft op het effectief en efficiënt plannen in combinatie met het verrichten van werkzaamheden en activiteiten. Mensen die erin slagen om time management op de juiste manier toe te passen, zijn in staat om zelf de regie bij het uitvoeren van de to-do list in handen te houden. Zij zijn in staat om op de juiste manier prioriteiten te stellen en hun tijd op de gewenste manier te managen.

Waarom time management zo belangrijk is in onze huidige samenleving

Het is eenvoudig uit te leggen waarom time management zo belangrijk is in onze huidige samenleving. Als we deze huidige tijd vergelijken met een aantal jaren geleden, zien we dat we in een hectische samenleving leven. De druk die we onszelf en de ander opleggen, is enorm hoog. Hierdoor wordt de to-do lijst snel te groot voor de tijd en de energie die we hebben. Daarnaast zijn veel mensen bang om iets te missen en wordt “nee” steeds minder geaccepteerd als antwoord. Deze verandering van ons eigen gedrag (zo mogen we deze ontwikkeling best noemen) vormt een gevaar voor onszelf. Veel mensen open het gevaar dat ze verzanden in  tijdrovende zaken, klussen en opdrachten die eigenlijk niet zo belangrijk zijn. Dit is zeker het geval bij thuiswerkers omdat er niemand is die je in dit geval kan bijsturen. thuiswerkers moeten deze keuzes op zelfstandige basis maken.

Time management is te leren

Het moeite hebben om prioriteiten te stellen is zeker geen slechte eigenschap. Time management is zeker aan te leren. Een cursus time management leert je meer grip te krijgen op de werkzaamheden/ activiteiten die verricht moeten worden. Gedurende het traject wordt er inzicht gegeven hoe je op een efficiëntere wijze te werk kunt gaan, hoe je gerichtere keuzes kunt maken en hoe je het beste prioriteiten kunt stellen.  Het effect hiervan zal zeker merkbaar zijn als je in staat bent om de druk die wordt opgelegd het hoofd te bieden. Je kunt je werkzaamheden en de beschikbare tijd beter managen en hierdoor je productiviteit verbeteren. Een bijkomend (maar niet minder belangrijk) voordeel is dat je de kans op een stress gerelateerde klachten aanzienlijk kunt verminderen.