Je bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel is vaak de eerste stap die je zet, maar dat is niet het enige dat geregeld moet worden. Je wilt natuurlijk meteen goed van start gaan, en daarom is het belangrijk van tevoren al te weten wat je allemaal moet regelen voor je nieuwe bedrijf. De belangrijkste punten lees je hier.
Zakelijke abonnementen
Bij een eigen bedrijf kan het verstandig zijn een zakelijk Samsung abonnement aan te schaffen. Niet alleen zodat je werk en privé gescheiden houdt, maar ook zodat je zelf kunt bepalen wanneer je echt vrij bent en wanneer je nog wel telefoontjes opneemt of je e-mail checkt. Daarnaast is een zakelijk abonnement aftrekbaar bij de Belastingdienst, wat jou weer in de kosten scheelt.
Heb je een zelfstandige werkruimte, dan is het ook verstandig zakelijk internet te regelen voor je bedrijf. Ook deze kosten kunnen opgegeven worden bij de Belasting, maar wel alleen wanneer het een zakelijk abonnement is. Werk je gewoon vanuit de woonkamer en maak je gebruik van het internet dat al in huis aanwezig was? Dan is dit niet aftrekbaar.
Een website en logo
Je hoeft je website uiteraard nog niet helemaal klaar te hebben op het moment dat je start, maar zorg er in ieder geval voor dat de domeinnaam al door jou vastgelegd is. Op die manier kun je namelijk ook direct een zakelijk e-mailadres aanmaken en ben je er zeker van dat niemand anders jouw naam kan gebruiken. Ook een logo is zeker aan te raden. Deze kan gebruikt worden als handtekening onder je e-mail, op je facturen en op je visitekaartjes.
Wil je ook social media in gaan zetten? Zorg er dan voor dat je daar ook alvast mee begint. Zeker wanneer je wilt gaan adverteren met je nieuwe bedrijf kan social media je hier goed bij helpen. Als je dan al een pagina hebt scheelt dit je straks een hoop tijd.
Zorg voor een goede boekhouding
Wil je een juiste belastingaangifte kunnen doen, dan heb je een goede administratie nodig. Als zzp’er heb je vaak geen tijd voor de boekhouding en administratie in het algemeen, en het is daarom dan vaak ook niet aan te raden dit zelf te doen. Wel zijn er gelukkig een aantal boekhoudprogramma’s te vinden die het werk voor jou uit handen nemen. Bij sommigen is het zelfs mogelijk binnen het programma de aangifte bij de Belasting te doen, wat jou weer veel tijd bespaard.
Wil je het liever helemaal niet zelf doen, dan kun je uiteraard ook nog op zoek gaan naar een goede boekhouder. Toch is het ook dan nog steeds aan te raden zelf de boekhouding ook na te lopen om te kijken of er geen fouten gemaakt worden.