Wanneer je net begint met een bedrijf, ben je genoodzaakt veel te investeren. In de eerste periode(n) zal je weinig van deze investeringen terugzien. Voordat je bedrijf rendabel wordt, zal je eerst hard moeten werken. Het is daarom verleidelijk om op sommige gebieden voor een goedkopere oplossing te kiezen. Neem bijvoorbeeld een huisstijl ontwerp. Het kost erg veel geld, maar is het wel nodig?
Vertrouwen winnen
Veel organisaties kiezen ervoor om te investeren in hun huisstijl ontwerp, omdat ze hiermee het vertrouwen winnen van de klant. Vertrouwen in de organisatie zelf, maar ook in de diensten die de organisatie aanbiedt. De huisstijl en het logo zijn de kernelementen van de uitstraling van een organisatie. Het ontwerp moet de boodschap die jouw bedrijf over wil brengen, duidelijk maken. Een slecht logo kan zomaar ervoor zorgen dat een klant afhaakt.
Een goed begin is het halve werk
Door vanaf het begin te werken met een professioneel logo en huisstijl ontwerp, hoef je hier in een later stadium geen aandacht meer aan te besteden. Wanneer je bedrijf groter wordt, is de kans groot dat een logo wat je zelf in elkaar geknutseld hebt, niet meer past bij je bedrijf. Dat betekent dat je in een later stadium alsnog dezelfde investering moet doen en vervolgens ook nog kosten moet maken om je briefpapier en andere huisstijldragers te vervangen. Daarnaast verlies je een deel herkenning, doordat je bekend bent geworden met het andere logo. Je zult dan dus ook moeten investeren in een campagne om je nieuwe identiteit aan de man te brengen. Van meet af aan met een professioneel logo communiceren kan uiteindelijk dus zorgen voor kostenbesparing!