Een goede winkelinrichting kan bijdragen aan een hogere omzet. Dit artikel behandeld enkele aspecten aan uw winkel, showroom of zelfs praktijk, die u kunnen helpen meer klanten te trekken en hun aanwezige tijd in uw bedrijf te verlengen.
Etalage
De etalage is het visitekaartje van uw winkel. Vanzelfsprekend is het daarom erg belangrijk dat deze er aantrekkelijk uit zien. Veel mensen zullen uw winkel namelijk beoordelen aan de hand van hoe de etalage er uit ziet. Is de etalage niet aantrekkelijk, dan zal menigeen voorbijganger uw winkel niet betreden. Zorg er daarom voor dat uw etalage er altijd aantrekkelijk uit ziet. Enkele tips hiervoor zijn:
- Zorg voor een overzichtelijke indeling door een goed kleurenthema en duidelijke structuur aan te brengen. Zet ook niet te veel dingen in de etalage.
- Wissel regelmatig de producten in uw etalage. Dit zal voorkomen dat mensen de etalage gaan negeren. Door steeds iets nieuws neer te zetten zullen mensen nieuwsgierig blijven naar wat ze bij ieder bezoek zullen aantreffen.
- Plaats uw aanbiedingen in de etalage. Door speciale promoties, acties en kortingen in de etalage te vertonen kunt u mensen naar binnen ‘lokken’.
Kinderspeelhoek
Richt uw winkel zich op mensen die de leeftijd bezitten dat ze jonge kinderen hebben, maar is de winkel voor de kinderen zelf niet interessant? Denk hierbij aan meubelwinkels, auto showrooms, zwangerschapswinkels of supermarkten. Dan is het een goed idee om een kinderspeelhoek te maken. Plaats hier bijvoorbeeld enkele spelmodules, puzzels, zitzakken en duplo. Zo kunnen de kinderen zichzelf vermaken terwijl hun ouders rustig en ongestoord kunnen winkelen.
Wanneer bekend wordt dat u deze faciliteiten biedt, zal uw winkel meer families aantrekken. Zo kunt u de speelhoek tot een Unique Selling Point (USP) maken. Ook blijven de klanten, eenmaal binnen, langer in uw winkel en zullen eventuele verkoopgesprekken soepeler verlopen.
Verlichting
Goede verlichting is heel belangrijk om de juiste sfeer op te roepen in uw winkel. Gele verlichting creeert bijvoorbeeld een warme sfeer, terwijl witte verlichting een moderne sfeer uitstraalt. Zorg ervoor dat de producten, kassabalies en eventuele paskamers goed verlicht worden door gebruik te maken van slim afgestelde spots. Let er hier wel bij op dat de verlichting niet weerspiegelt op de toonbank, spiegels of stellingen, wat uw klanten zal verblinden.
Muziek
Niet alleen de verlichting, maar ook de muziek die u kiest voor uw winkel draagt voor een belangrijk deel bij aan de sfeer in uw winkel. Ten eerste moet u beslissen of u überhaupt muziek wilt afspelen. In de meeste gevallen zal dit wel het geval zijn. Houdt hierna bij de keuze voor de muziekstijl rekening met uw doelgroep en winkelconcept. Richt u zich bijvoorbeeld op ouderen (jazz, klassiek) of op jongeren (pop, dance)?
Door deze tips voor winkelinrichting in acht te nemen kunt u uw omzet aanzienlijk verhogen. U zult meer klanten trekken, deze zullen langer binnen blijven en meer geld uitgeven.