Er is een heel duidelijke regel als je succesvolle reclame wilt maken: je moet je onderscheiden van de rest. Toch is er veel reclame die dat doel niet bereikt omdat het als saai of onbegrijpelijk wordt ervaren. Uiteraard kan niet iedereen de status van het meest waardevolle merk ter wereld bereiken: Apple. Er zijn echter wel een aantal punten die je in het oog moet houden:
1. Bepaal jouw boodschap
Dat moet toch heel eenvoudig zijn, want je weet toch precies wat jij jouw doelgroep wil vertellen. Dat moet dan in een simpele zin kunnen worden geformuleerd. Daarmee is die boodschap geschikt voor iedere vorm van reclame van een sticker of een roll up banner tot een tv-commercial.
2. Ken je doelgroep
Als je de doelgroep te ruim stelt, loop je het risico dat je deze niet effectief bereikt. Wil je lokaal of nationaal, zijn vrouwen in een bepaalde leeftijdsgroep jouw klanten of ga je voor B2B. Een goede keuze zorgt voor goede reclame afgestemd op jouw doelgroep.
3. Gebruik humor in je boodschap
Soms kan een bijzonder saaie boodschap ook effectief zijn en niet iedere sector leent zich uiteraard voor humor. Maar zorg dat je opvalt en dat je mensen een goed gevoel geeft met jouw reclame-uiting. Het is beslist niet toevallig dat als het publiek mag kiezen uit reclame boodschappen, de keuze vrijwel altijd valt op grappige vondsten. Zorg dat jouw reclame minimaal een glimlach oplevert.
4. Testen
Multinationals gebruiken professionele bureaus om testen of hun boodschap effectief is en de doelgroep ook bereikt. Dat is niet weggelegd voor iedere ondernemer. Maar ook het kleinste bedrijf heeft de mogelijkheid om feedback te krijgen. Stickers bestellen hoeft niet veel te kosten. Vraag je familie, vrienden, kennissen, buren of andere contacten om een objectief oordeel over jouw reclameboodschappen. Hoe meer je kan testen onder leden van je doelgroep, hoe beter uiteraard.
5. Een herkenbaar element is een goede keuze
Sommige reclame maker kiezen voor een verhaaltje met ontknoping. Denk maar eens aan de reclames van Centraal Beheer waar het bedrijf pas op het laatst werd genoemd. Dat kan succesvol zijn, maar dan heb je veel tijd en geld nodig om je doel te bereiken. Kies er liever voor om de naam van je bedrijf of product snel en duidelijk te tonen en breng in iedere reclameboodschap een herkenbaar element in.
6. Herhalen
Het is nu eenmaal een feit dat mensen een merk of boodschap eerder onthouden als ze die vaak zien. En als ze een naam of product onthouden, zal deze in gedachten komen als ze op een bepaald moment een beslissing moeten nemen om iets af te nemen. Het hoeven niet altijd dure of bijzondere reclame-uitingen te zijn. Het grote belang is de frequentie en de herkenbaarheid.
Tips
Als je de bovenstaande punten in ogenschouw neemt dan wordt het tijd om na te denken over de middelen. Zeker als je reclamebudget nog beperkt is, kunnen zaken als stickers een mooi begin zijn om naamsbekendheid te verwerven. Stickers kan je weggeven en ook op veel plaatsen toepassen. Voorkom dat je anderen ergert met je boodschap en vraag altijd toestemming als je een sticker in de openbare ruimte wilt gebruiken.
Een mooie optie om opvallende reclame te maken is een roll up banner. Die is een doek van textiel waarop jij je boodschap kwijt kunt. Het materiaal zorgt altijd voor een strak resultaat in de metalen houder. Opgerold in de box past een dergelijke banner in de kofferbak van iedere auto. Op die manier heb jij altijd een opvallend ‘visitekaartje’ bij de hand.