Public Relation, ook kortweg wel PR genoemd, is in wezen niets anders dan verdedigen van de belangen van de organisatie en het merk en het overdragen van een goede indruk op de publieksgroepen, het wordt ook wel reputatiemanagement genoemd. Het is ookwel het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip. Marketing PR is vaak investering op lange termijn en assertief. Een gunstig imago vergroot de sociale macht van het merk en vergemakkelijkt de contacten en transacties met de doelgroepen. PR heeft voornamelijkte maken met klantenbinding en een goede band op bouwen van zaken relaties. Maar het gaat niet alleen om onderneminsrelaties, maar hierbij kan ook gedacht worden aan de omwonende om daar een goede band mee te houden bijvoorbeeld bij fabrieken. Het is dus eigengericht op het imago. Ook moet je hierbij denken aan de pers. Zij vormen namelijk voornamelijk je beeld naar buiten. Wat zij schrijven geloven wij.
Public Relations wordt gebruikt om:
- Doelgroep aan te trekken.
- Relaties leggen met de afnemers.
- Nieuw product, logo, huisstijl, etc onder de aandacht te brengen. Dus ook bij het introduceren van een nieuw merk. Om een relatie op te bouwen.
- Als je iets te vieren hebt.
- Maak je merk sterk! Door bijvoorbeeld gebruik van een celibrity. Hierbij is het wel belangrijk dat het gedrag, symboliek, identiteit etc van de celebrity overeen komt met de identiteit van jou merk.
- Lobbyen.
- Het verzorgen van persbijeenkomsten en/of persberichten.
Hieronder worden deze taken van de PR afdeling afzonderlijk behandeld.
Doelgroep aan te trekken.
Het is de taak van de PR afdeling is publieksgroepen te informeren over doelstellingen, betekenis, werkwijze van merk en probeert vooral hier sympathie voor te winnen. Daarnaast moeten ze ook alert zijn op maatschappelijke onwikkelingen, actiegroepen, politiek etc. Ze moeten deze ontwikkelingen bijhouden en inschatten welke effecten deze kunnen hebben op het merk en hoe je hierop in kunt spelen.
Het is dus de taak om publiciteit te krijgen voor het merk in de media. Gericht op alle mensen en groepen die voor het voortbestaan en de bloei van een onderneming van belang zijn. Hierbij kan gedacht worden aan:
- Aandeelhouders
- Financiele wereld
- Werknemersorganisaties
- Leveranciers
- Politiek
- Belangengroeperingen
- Klanten en potentiele klanten
Bij marketing PR gaat het om de relatie tussen merk en consument. Deze (goede) relatie zorgt uiteindelijk voor een goede voedingsbodem voor sales en de overige marketing communicatie. Ghost writing is ook een belangrijk onderdeel van PR marketing. Hierbij schrijven PR medewerkers toespraken van belangrijke mensen. Dit zie je veel in de politiek. Zo werden de speeches van barack Obama geschreven door Favreau, 27 jaar. Dit moet echter wel in goede onderlinge samenwerking gebeuren.
Relaties leggen met de afnemers en prospects.
Dit kan door middel van sponsoring van een event of dergelijke. Bijvoorbeeld ABN AMRO tennistournooi of Amstel Live concerten. Vaak worden hierbij relaties uitgnodigd om bij het event te zijn. Dit is een vorm van hospitality. Dit is echter wel een oudere manier.
De rol van internet is enorm gegroeid in de afgelopen tien jaar en geldt nu naast de bedrijfsbrochure als het belangrijkste medium. Met komst van sociale media als weblogs, wiki’s, Hyves en Twitter is er ook sprake van specialisatie richting online. Activiteiten die daaronder vallen worden ook wel pr 2.0 genoemd, als verwijzing naar de populaire term Web 2.0. Relaties leggen met je doelgroep wordt steeds makkelijker op deze manier. Het is belangrijk om vrienden te zijn met mensen die nog belangrijker zijn dan jij. Want waar we eerst met PR onze doelgroepen alleen maar konden bereiken via een select aantal journalisten, en we dus ook alleen maar relaties hoefden te hebben met dat selecte groepje, zijn er nu minimaal vijf keer zoveel bloggers, journalisten en/of twitteraars die we moeten kennen en moeten informeren. En die willen allemaal het liefst één op één benaderd worden. En natuurlijk, ook daar kun je weer een bepaalde rangorde in aanbrengen. Het is alleen jammer dat die voortdurend wijzigt.
Dit is dus de nieuwe manier van relaties leggen met je afnemers. Hierbij leg je relaties door middel van het starten van communities. Kijk bijvoorbeeld naar de Heineken hyves of Heineken Twitterpagina. Maar ook op de official site kun je lid worden van HeinekenDe twitterpagina wordt voornamelijk gebruikt om nieuws te verspreiden, vragen te beantwoorden, er gewoon te zijn voor hun ‘fans’.
Nieuw product, logo, huisstijl, etc onder de aandacht te brengen.
Zoals gezegd kan PR gebruikt worden om een nieuw product op de markt te brengen. Een goed voorbeeld van PR gebruik is die van het merk Haagen Dazs. Ze maakten hiervoor gebruik van een fluistercampagne. Haagen Dazs maakte geen reclame in de massamedia. Het ijsje moest in de betere kringen aan de man worden gebracht. Daarom werd het voor het eerst geserveerd op society feestjes. Daarna werden topmanagers in Amsterdam op valentijsdag een beker Haagen Dasz aangeboden. Uiteindelijk werd er in een Amsterdamse delicatessenwinkel ‘tastings’ georganiseerd. De voorraad was na 1 week uitverkocht. Haagen Dazs was meteen door deze aanpak een succes en een luxe ijs. Bij een productintroductie is het belangrijk om te weten wie de innovators in je doelgroep zijn. Deze mensen moet je postitief stemmen en uitnodigen voor een trial oid.
Producten die al lang op de markt zijn passen soms heel goed bij een nieuwe trend. Bijvoorbeeld inhaken op nieuwe trends als sustainability of grotere aandacht voor gezondheid. Een goed en bekend voorbeeld hiervan is de McDonalds die in 2009 hun groene logo in Duitsland introduceerd. De pers stond er vol mee. Dit is voor zo’n groot merk dat alom bekend is een grote verandering waar snel reactie op is.
Maak je merk sterk!
Ook wordt er vaak gebruik gemaakt van bekende nederlanders die gebruik maken van het merk in de media. Versterken van een reclamecampagne met bijvoorbeeld gebruik maken van bekendheden is voornamelijk voor het verwerven van extra bekendheid. Dit zie je bij het merk Nike goed terug. Zij maken ontzettend veel gebruik van celebs in hun commercials.
Gebruik van bekendheden wordt veel ingezet. Niet alleen bij commercials maar ook door het gratis laten gebruiken van producten door bekendheden. Denk aan kleding die gedragen wordt tijdens gala’s, tv uitzendingen, etc.
Tevens worden journalisten bijvoorbeeld uitgenodigd om een eerste rit te maken in een nieuwe auto in de hoop dat zij positief over de auto schrijven in de media. Dit is ook wel free publicity.
Als je iets te vieren hebt.
Hierbij gaat het om het vieren van speciale evenementen Hierbij kan gedacht worden aan een 50 jarig jubilieum of de opening van het 1000ste filiaal. Ook RTL maakte hier in 2009 gebruik van. Zij bestonden toen 20 jaar. Er waren diverse events om dit te vieren, daarnaast zag je dat verschillende programma’s terugblikten en oude uitzendingen opnieuw op het programma werden gezet. Zo kon men niet om dit jubilieum heen. Er werd dan ook veel over geschreven en geblogt.
Maar het kan ook om andere speciele evenementen gaan. Zoals toen het programma van K2 zoekt K3, waarin Kristel en Karen op zoek gingen naar een nieuwe partner voor hun groep K3. Dit is uiteraard een speciale gelegenheid die groots werd aangepakt door middel van een talentshow.
Ook is het de mogelijkheid om in te haken op speciale evenementen op je merk of bedrijf onder de aandacht te brengen. Hierbij kan je denken aan het sponsorren van evenementen.
Maar een evenement kan ook speciaal zijn voor eigen afnemers en relaties, bijvoorbeeld dealerbijeenkomsten van automerken.
Maar ook Martini haakte in op een speciaal evenement. Zo vroegen Daryl van Wouw en Jan Taminiau om een voetbalsjawl te ontwerpen voor het afgelopen WK. Deze kreeg je bij een fles Martini, dus ook als je niet van voetbal hield.
Lobbyen.
Komt van het engelse twee gangen (lobby’s) in britse lagerhuis waar overlegd wordt voordat er gestemd wordt. Hierbij gaat het om het proberen van belangen te behartigen op politiek niveau: EU, nationaal, waterschappen etc.
Door middel van netwerken met belangrijke personen op belangrijke posities om zo min of meer te kunnen onderhandelen. Een lobbyist heeft vrijheid nodig en hierbij is het dus niet verstanidig om van te voren te lekken naar de pers.
De donorschow van BNN is het beste voorbeeld hiervoor. Zij hebben de publieke opinie ontzettend erg beinvloed. Deze show ging om het werven van donoren en ontzette veel mensen. Dit was een massale publiciteitscampagne. Je wordt beinvloed door deze campagne en dus min of meer gemanipuleerd.
Het verzorgen van persbijeenkomsten en/of persberichten.
Deze worden georganiseerd voor journalisten en vooral ingezet bij complexe onderwerpen. Let op; journalisten nemen vaak dingen letterlijk over in hun teksten. Dus weet wat je zegt! Introducties worden vaak aangekondigd via persberichten hierin wordt de achtergrond informatie en productontwikkeling uitgelegd.
Bij deze persberichten is het wel belangrijk om aan de nieuwswaarde te denken. Hiervoor moet je inhaken om de actualiteit, de belangrijkheid van het onderwerp, de afwijking, de belangstelling en de autoriteit.
Deze persberichten en persbijeenkomsten worden ook wel pers communiquees genoemd.