Als bedrijf wil je opvallen. Een logo is een manier maar van wie is dat logo?
Intelectueel eigendommen.
Weet u zeker dat het logo dat u gebruikt, en misschien wel zelf ontworpen heeft, daadwerkelijk door niemand anders gebruikt kan en mag worden. Als u het logo niet zelf hebt ontworpen heeft de ontwerper dan het gebruiksrecht aan u overgedragen (schriftelijk) en/of nog belangrijker het auteursrecht. Bij het eerste mag u het logo overal gebruiken waar u denkt dat het nodig en goed is bij het tweede mag een ander het logo niet zonder uw toestemming gebruiken.
Hoe gaat het meestal in zijn werk.
U heeft een idee omtrent een logo voor op het briefpapier om de hele onderneming een bepaalde uitstraling te geven. Een uniformiteit naar buiten toe. U heeft een bepaald beeld in gedachten en met dat idee gaat u naar een reclame bureau. Daar worden uw ideeën omgezet naar een aantal voorbeelden waarna u er eentje uitkiest en dat wordt uw logo. Aan de hand van dat idee zullen mensen en bedrijven u straks herkennen. Niets vreemd tot nu toe.
Maar wie is de eigenaar van het logo? Waar liggen de auteursrechten en mag de gebruiker zomaar het logo overal gebruiken en bij hergebruik mag u dat zomaar beslissen. In heel veel gevallen niet want niet u maar het reclame bureau heeft de auteursrechten en zij beslissen dus wat er met het logo gebeuren zal en niet u.
Misschien schakelt u een drukker in om uw briefpapier met uw logo te drukken. Hij maakt een proefdruk en na akkoord gaat hij aan de slag. Maar wat doet hij met de proefdruk. Gebruikt hij dat als reclame materiaal of nog erger gebruikt hij uw idee om voor derde een nieuw logo te maken. Mag dat zomaar.
In princiepe mag niemand ongevraagd uw eigendommen gebruiken dus ook niet uw logo of bedrijfsnaam. De vraag is alleen is het logo van u of van de ontwerper. Immers alleen de eigenaar kan juridische stappen ondernemen en de vraag is of een reclame bureau wel stappen zal ondernemen. Het is namelijk in hun belang dat het werk dat zij doen of gedaan hebben bij een zo breed mogelijk publiek bekent wordt, hoe dan ook. In de recalme wereld bestaat er geen slechte publiciteit alleen publiciteit.
De vraag is natuurlijk hoe kan ik er voor zorgen dat het logo van mij is en door niemand anders gebruikt kan worden. Eigenlijk heel simpel, zorg voor het auteursrecht.
In de praktijk wil dat zeggen als u een logo laat ontwerpen vraag altijd om de overdracht van de auteursrechten. Doe dit vooraf omdat niet iedereen er aan mee wil werken. Wettelijk gezien heeft de opdrachtgever recht op de auteursrechten maar gelijk hebben is niet het zelfde als gelijk krijgen.
Mocht u een drukker inschakelen vraag om alle drukken dus ook de proefdruk. U kunt in uw contract ook duidelijk zetten dat gebruik van uw logo door derde zonder toestemming verboden is. U kunt zelfs een sanctie maatregel gebruiken in uw contract.