Een merktemplate is een cirkel die is opgebouwd uit drie ringen. De binnenste ring is die van de merkessentie, de belangrijkste waarde waar een merk voor staat. De tweede ring wordt gevormd door de merkwaarden: functionele, emotionele en expressieve waarden. In de buitenste ring vinden we de bewijsstukken voor de merkwaarden.
Let op, een merktemplate kan zowel gemaakt worden voor een persoon, een merk en een product.
Functionele vaardigheden en eigenschappen
Functionele producteigenschappen lopen het risico gemeengoed te worden. Inmiddels zijn alle auto’s betrouwbaar, aerodynamisch en uitgerust met airbags. Elke gymschoen is goed ontworpen, duurzaam en kwalitatief in orde. Succesvolle marketeers creëren daarom merken waarvan de waarde de productspecifieke kenmerken overschrijdt.
Als persoon beschrijf je hierbij je functionele kernwaarden zo specifiek mogelijk. Probeer er minimaal 5 te noteren en leg uit waarom deze bij je passen. Denk bijvoorbeeld aan waar je goed in bent op je werk, op school, je sport, etc.
Het draait hierbij dus om kennis, opleiding en ervaring. Je bewijsstukken hiervoor kunnen bijvoorbeeld je diplomla’s, certificaten en medialles zijn.
Emotionele kenmerken
Emotionele waarden geven het merk een gevoel mee die het merk onderscheidend kunnen maken. Volvo is veiligheid. Nike is succes. Door de emotie over te brengen op het merk, versterkt door constante en consequente communicatie ervan, krijgt het merk de emotionele lading die gebruikt kan worden om het tot een onderscheidend merk te maken. Het verhaal achter het merk wordt belangrijker dan de functionele eigenschappen, die als vanzelfsprekend worden genomen.
Als persoonsmerk kun je hierbij denken aan drijfveren, persoonlijke karakter eigenschappen, passies en talenten. Waarbij je als bewijsstuk een sterke vriendengroep of een hechte familieband aan kunt dragen, maar ook datgene wat je tot nu toe hebt bereikt door deze specifieke eigenschappen.
Expressieve eigenschappen
Expressieve waarden van een merk hebben betrekking op het signaal dat de gebruiker afgeeft door gebruik van het merk. Diesel dragers zijn onafhankelijk. Rolex bezitters zijn geslaagd. Max Havelaar drinkers maatschappelijk bewust. Het verhaal dat de gebruiker dankzij het merk over zichzelf verteld, wordt belangrijker dan het product. Het gaat hierbij dus om de manier waarop je door de consument gezien wordt.
Maar ook je uitstraling en stijl zoals die door andere wordt gezien is van belang bij de expressieve eigenschappen.