winactie social media

Bij bedrijven die veel online actief zijn, zijn Facebook en andere social media tegenwoordig onmisbaar. Het geeft een prachtige kans voor extra bekendheid en om te laten zien wie je bent. Maar wat zet je erop? Iets wat interactie uitlokt is bewezen effectief. Dat zijn onder meer winacties. Iets passends, iets leuks weggeven doet het altijd goed. Je kunt hiervoor leuke cadeautjes zoals gadgets, kleding of een paraplu bedrukken. Met je eigen logo zorgt het voor nog meer naamsbekendheid, en dan ook offline. Of geef een goodie bag weg en laat daarvoor tassen bedrukken. Die vul je met toffe weggevers. Spulletjes om weg te geven uitzoeken is overigens eenvoudig! Maar hoe steek je de winactie in? Wij hebben de leukste voorbeelden van acties op een rijtje gezet. Laat je inspireren!

Caption this

Laat je fans een onderschrift verzinnen bij een grappige foto. Dat kunnen ze gewoon in de comments doen. Het zorgt voor een hoop vrolijkheid en humor op je pagina. Daarna deel je het beste onderschrift en daarbij de winnaar. Heb je meteen 2 interactieve posts!

Raad ’t plaatje

Een afbeelding die bij jouw bedrijf past, laat je zo bewerken dat hij erg wazig wordt. Laat je fans raden wat het is. Verloot je goodie bag of andere weggever onder alle goede antwoorden. Je kunt 1 prijs weggeven, maar natuurlijk ook meerdere. Dan maak je meerdere mensen blij!

Laat ze doen wat jij wil

Wil je meer likes? Laat je fans dan je post liken om mee te doen aan de actie. Let wel: je kunt dan weer niet vragen om de pagina te liken, of de post te delen. Er zijn regels voor winacties op Facebook. Daar komen we straks nog even op. Moeten mensen inchecken op jouw locatie? Vraag ze dat dan. Wil je feedback ontvangen? Dan moeten ze feedback geven om mee te doen.

Hashtag actie

Verzin een vraag of stelling. Daar moeten mensen in een eigen post of foto op reageren, door een bepaalde hashtag te gebruiken. Jij hoeft alleen maar te zoeken op jouw hashtag en je vindt alle antwoorden. Het beste antwoord wint. Voor je naamsbekendheid is het slim om een hashtag te gebruiken met daarin jouw bedrijfsnaam verwerkt.

Polls

Welk product vind jij mooier? Wat zou jij doen als…? Stel een relevante, leuke vraag en laat mensen tussen 2 of meerdere antwoorden kiezen door middel van een poll. Het is heel makkelijk om even een antwoord aan te klikken. Bovendien heb jij een mooi onderzoekje waarvan je later de uitkomsten kunt delen. Krijg je echt veel reacties? Zet dat dan bij de uitkomsten. Dat maakt het betrouwbaarder.

Raad het aantal

Hier kun je uitstekend een thema aan hangen. Je zet een vaas neer vol met paaseieren, kerstballetjes of pepernoten. Laat je fans raden hoeveel stuks erin zitten. Hierbij heb je een kleine kans dat 2 personen het precies goed hebben. Is dat wel zo, dan verloot je de prijs tussen deze 2. Zijn er geen goede antwoorden, dan kijk je wie er het dichtste bij zit.

Regels

Zoals we al zeiden, zijn er regels verbonden aan winacties op Facebook. Je kunt helaas niet zomaar alles doen wat je leuk vindt. Zo zie je waarschijnlijk regelmatig deel-winacties voorbijkomen. Die mogen officieel niet. Net als de pagina liken om mee te doen aan de actie. Ook moet je altijd, bij elke actie aangeven dat Facebook niets met de actie te maken heeft. Dat hoef je echt niet bij elke actie in de post te zetten, maar dan wel op je website. Verwijs door naar de voorwaarden. Wat wel mag? Het bericht laten liken en vragen om een reactie. Let erop dat vragen om mensen in een foto te taggen dan weer niet mag. Wat je ook kunt doen, is mensen vragen om een privéberichtje te sturen.

Lees ook: Hoe bereik je jouw doelgroep met een Facebook campagne?