internet down

Weinig dingen in het leven zijn zo ergerlijk als een niet-werkende internetverbinding. Op dat moment kom je erachter hoe afhankelijk we geworden zijn van werkend internet en hoeveel er niet kan als dat ontbreekt. Daarom wil je dat je internetverbinding zo snel mogelijk weer gewoon werkt. Wat kun je zelf doen als je internet niet werkt?

Checken voor storing

Het eerste wat je moet doen, is checken of er een bekende storing is. Hiervoor kun je terecht op de website van je internetprovider, waar ongetwijfeld een sectie ‘storingen’ te vinden zal zijn waar bij hen bekende storingen op vermeld staan. Als dat geld voor jouw omgeving, dan weet je dat er niets anders op zit dan te wachten tot het opgelost wordt, omdat het probleem niet aan jouw kant zit. Heb je een provider die wat al te vaak storingen heeft? Kijk dan voor een nieuw internetabonnement op de website van Breedbandwinkel.

Instellingen apparaat checken

Is er geen sprake van een storing aan de kant van de internetleverancier? Dan moet je nagaan wat er aan jouw kant mis zou kunnen zijn. Dat begint met het checken van de instellingen waarop je geen internet hebt. Het zou kunnen dat er iets veranderd is waardoor de toegang van het internet uitgeschakeld is, of dat er een technisch probleem met het apparaat is. Die kans is niet zo groot, en als je hetzelfde probleem op alle apparaten ervaart ligt het sowieso niet hier, maar het is wel iets om uit te sluiten.

Kabels checken

Heb je op één met een kabel op het internet aangesloten apparaat niet-werkend internet? Check dan of de netwerkkabel daadwerkelijk aan beide zijden goed ingeplugd zit en nog volledig intact is. Ervaar je het probleem op alle apparaten? Check dan de bekabeling van de router zelf om te kijken of daar alles nog correct ingeplugd is. Het kan zomaar dat het probleem bij een losgeraakte kabel zit en daardoor gemakkelijk op te lossen is.

Modem resetten

Leveren bovenstaande zaken geen werkende internetverbinding op? Dan is het een goed idee om je modem te resetten. Dit kun je doen door middel van een resetknop mits aanwezig, maar een andere gangbare methode is om hem een minuut lang van de stroom af te halen en vervolgens weer in te pluggen. Het kan dan een tijdje duren voordat hij weer up-and-running is, maar na een minuut zou je dan toch effect moeten kunnen zien in de vorm van een werkende internetverbinding. Is dat niet het geval, dan heb je helaas alles gecheckt wat je zelf kunt checken.

Contact opnemen met provider

Kun je het probleem niet zelf oplossen, dan is het tijd om contact op te nemen met je provider om te melden dat je zonder internet zit. Zij kunnen vanuit hun kant checken of het modem naar behoren werkt en er inderdaad een internetverbinding geleverd wordt. Ook kunnen ze je door een aantal stappen heen leiden die het probleem mogelijk kunnen oplossen. Lukt dat niet, dan kunnen ze een monteur naar je sturen of je een nieuw modem toezenden als men verwacht dat het probleem daar zit. Helaas duurt het dan in beide gevallen wel even totdat je internetprobleem opgelost is. Tenzij je zakelijk internet hebt, in welk geval je vaak sneller geholpen wordt.

Werkt je bekabelde internetverbinding wel, maar de wifi niet? Dan ligt het probleem niet aan de kant van de provider. De beste optie is om dan het modem te resetten. Vaak lost dat het probleem op. Zo niet, dan kun je internetprovider hierover raadplegen, want dan bestaat de kans dat er een probleem met de router is.