bedrijf groei

Als ondernemer wil je natuurlijk jouw bedrijf steeds verder laten groeien. Er zijn natuurlijk tal van middelen die je kunt inzetten om deze groei te realiseren. Maar op welke manier pak je dit het beste aan? In dit artikel vind je een aantal goede manieren die jou kunnen helpen om de vervolgstap te maken in deze groei.

Durf te investeren

Het lijkt wellicht een open deur, maar toch blijkt de durf om te investeren bij veel ondernemers nog wel eens te ontbreken. En dat is jammer, want zonder echte investeringen haal je niet het maximale uit de groei van jouw onderneming . Investeren kan op verschillende manieren. Zo kun je natuurlijk een investering doen vanuit het eigen vermogen van jouw bedrijf. Wanneer dit niet mogelijk is, kun je aankloppen bij een bank voor een zakelijke lening of een zakelijk krediet. Ook kun je ervoor kiezen om in zee te gaan met externe investeerders.

Automatiseer jouw contracten

Als ‘kleine’ ondernemer heb je vaak voldoende  overzicht in jouw  contracten. Maar wanneer je doorgroeit, krijgt je vanzelfsprekend te maken met meer contracten. Het gevolg hiervan is dat het steeds lastiger wordt  om het overzicht hierin te houden en goed in kaart te brengen  wanneer contracten aflopen. Dit kan van belang zijn wanneer je van een bepaald contract af wil, maar het risico loopt dat deze stilzwijgend wordt verlengd. Daarnaast kan het  voorkomen dat je graag de onderhandeling aangaat om tot een verbeterde overeenkomst te komen. Hiervoor kun je gebruik maken van contract management software.  Met deze software beheer je al jouw contracten vanuit één centraal punt en krijg je een melding wanneer een contract afloopt, zodat je hier tijdig op kunt anticiperen. Met contractmanagement neem je jezelf veel tijd en mogelijk ook stress uit handen.

Internationaal zakendoen

Natuurlijk biedt  Nederland een ideaal startpunt voor de groei van jouw  onderneming. Desalniettemin biedt het buitenland jouw bedrijf ook veel kansen om een forse groei te genereren.

Uitbreiding naar het buitenland zou daarom dan ook een serieuze overweging kunnen zijn bij het opstellen van jouw groeiplannen. Voor veel ondernemers zijn België en Duitsland de eerste stap in hun uitbreiding naar het buitenland. België biedt namelijk nieuwe kansen doordat dezelfde taal wordt gesproken , terwijl Duitsland om de hoek ligt en met zo’n 80 miljoen inwoners een enorm aantal potentiële klanten biedt . Mocht je zelf niemand in dienst hebben die de Duitse taal machtig is, dan zou het uitbesteden van het vertaalwerk aan een professioneel vertaalbureau in dit verband wellicht de overweging waard zijn.