Alleen al in januari 2017 zagen meer dan een miljard mensen een of meerdere advertenties op Facebook. Bedenk daarbij dat een gemiddeld persoon dagelijks meer dan 30 minuten doorbrengt op social media netwerken, waarvan Facebook de grootste is. Met een advertentiecampagne op deze website kun je honderden of misschien wel duizenden potentiële klanten bereiken als je dat wilt. Bovendien kun je vrij eenvoudig jouw gewenste doelgroep instellen. Een voordeel van Facebook is dat je de gewenste doelgroep kunt specificeren op demografie, locaties en interesses. Je hebt de keuze uit verschillende leeftijdscategorieën en je kunt het aantal personen dat je wilt bereiken zelf aangeven. Hoe groter de groep, hoe meer je moet betalen voor de advertentie. Zo kan een bedrijf bij het aanmaken van een advertentie aangeven dat het alleen getoond wordt aan jongeren tussen de 15 en 25 uit Nederland die interesse hebben in een bepaald type schoenen.
Campagnedoelstellingen
De demografie, leeftijd en interesse zijn niet de enige kenmerken waarop je een Facebook advertentiecampagne kunt instellen. Een ander belangrijk element die je kunt aanpassen is de campagnedoelstelling. Het doel van een advertentie kan veranderen naarmate je bedrijf verder groeit. Nieuwe bedrijven willen vaak hun naamsbekendheid vergroten en nieuwe klanten werven en richten daar hun advertenties op. Probeer door middel van een advertentiecampagne zoveel mogelijk interesse te wekken in je product(en) of dienst(en). Dit levert je wellicht nieuwe klanten en een hogere omzet op. Denk bijvoorbeeld aan (lokale) evenementen van je onderneming of het vergroten van het aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief. In dat geval dien je een zogeheten ‘lead advertentie’ te maken waarbij mensen zich in kunnen schrijven voor de nieuwsbrief of meldingen over het bedrijf.
Geef nieuwe klanten eventueel een beloning om ze te bedanken, bijvoorbeeld in de vorm van 10 of 20 procent korting op hun bestelling. Facebook geeft ondernemers en/of bedrijven twee mogelijkheden om de interesse van potentiële klanten te wekken:
- Het stimuleren van conversies op de website: Je maakt een advertentie aan die mensen aanmoedigt op de website van je bedrijf te bezoeken.
- Leads genereren: In dit geval maak je advertenties aan die informatie over mensen verzamelen, zoals het aantal aanmeldingen voor de nieuwsbrief van je bedrijf.
Advertentiecampagne met apps
Wanneer er sprake is van een groot klantenbestand is het belangrijk om mensen ervan te overtuigen dat ze een aankoop of een herhaalaankoop moeten doen. Of misschien wil je als bedrijf wel dat mensen zich aanmelden voor een evenement. Geef ze bijvoorbeeld de optie om een app te installeren. Facebook biedt de mogelijkheid om een advertentiecampagne in te stellen die mensen stimuleert om een app op hun mobiel te installeren. Het gaat er om dat je het bereik van de advertentiecampagne vergroot. Dit kun je doen door de advertentie te tonen aan mensen die in de omgeving van je bedrijf wonen. De optie om een speciale app voor een evenement te installeren is interessant als je graag een jongere doelgroep wil bereiken.
Advertentiecampagne met berichten of vragen
Wellicht is het doel van je campagne het vergroten van de betrokkenheid. Dit betekent dat je zoveel mogelijk mensen wil bereiken, en niet alleen in lokaal opzicht. Je zou dit kunnen doen door advertenties aan te maken waarmee je in gesprek komt met klanten. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie met een vraag of stelling die ze moeten beantwoorden. Maak dit soort campagnes aan door de optie ‘berichten’ te selecteren. Daarmee laat je zien dat jouw bedrijf open staat voor contact. Bovendien krijgen klanten de mogelijkheid om hun opmerkingen of vragen te delen. Klanten krijgen het idee dat je hen persoonlijk aandacht geeft, en wat zorgt voor een positief gevoel. Daarmee stimuleer je de stap van interesse naar aankoop.