Bij het schrijven van een zakelijke brief komt het e.e.a. kijken, een zakelijke brief ziet er niet hetzelfde uit als een gewone brief. In dit artikel enkele tips voor het opstellen van een degelijk en zakelijk schrijven.
De opbouw van een zakelijke brief is net wat anders, maar verschilt weinig van die van een gewone brief. De brief begint met uw bedrijfsnaam, bedrijfsgegevens, zoals het telefoonnummer en het adres. Dit zet u helemaal linksboven aan de pagina. Na een dubbele enter volgt vervolgens de datum en de plaats van schrijven. Let u erop dat de datum voluit geschreven wordt. Hierna volgt uw eigen naam en overige gegevens. Wanneer u een zakelijke brief als privé persoon schrijft dan vermeldt u hier alleen uw adresgegevens, anders vermeldt u hier ook uw bedrijfsnaam.
Hierna volgt de aanhef van de brief. Probeer hierbij zo specifiek mogelijk te zijn. Wanneer u de naam van de persoon aan wie u schrijft niet weet, probeer dan in ieder geval uit te vogelen of de brief naar een man of vrouw gaat. U kunt de brief aanheffen met “Geachte heer/mevrouw” of “Beste meneer/mevrouw”, deze laatste aanhef is wat informeler en wordt niet noodzakelijkerwijs aangeraden voor een zakelijke brief.
Na de aanhef volgt uiteraard de brief zelf. Deze kunt u onderverdelen in 3 stukken. De inleiding begint u mee en zet u uiteen waarom u deze brief schrijft. Hierna volgt in het middenstuk verdere toelichting, motivatie, e.d. Tot slot zet u in uw slotalinea nog even kort uiteen wat u concludeert en wat u verwacht van de andere partij. Na deze afsluitende alinea volgt de afsluiting van de brief.
De afsluiting van de brief
Ter afsluiting van een zakelijke brief kunt u gebruikmaken van verschillende standaard zinnen. Zo is een erg gebruikelijke afsluiting “met vriendelijke groeten”, maar kunt u ook kiezen voor “Hoogachtend”.