blog placeholder

De sterke punten van het Shared Value idee staan in de schijnwerpers in termen van haar populariteit onder het praktiserende en het academische publiek. Deze sterke punten zijn; het verbinden van strategische en sociale doelstellingen en het systematiseren van een aantal voorheen onderontwikkelde, losgekoppelde gebieden van onderzoek en praktijk. Het concept lijdt echter ook aan een aantal ernstige tekortkomingen, te weten: het is niet origineel, het gaat voorbij aan de spanningen die inherent zijn aan activiteiten die plaatsvinden bij verantwoord ondernemen, het is naïef over het naleven van de regels die horen bij het verantwoord ondernemen door bedrijfsleven en het is gebaseerd op een oppervlakkige opvatting van de rol van de onderneming in de samenleving.

Shared Value

Het Shared Value idee: in het Shared Value idee gaat men er van uit dat eenbedrijf zowel bedrijfskundige waarde als maatschappelijke waarde creëert met zijn bedrijfsactiviteiten.

Sleutelwoorden van het Shared Value idee: Onderneming en Maatschappij, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Stakeholders, Filantropie, Partnerships en ethiek.

CSV: CSV staat voor Creating shared value. Het CSV concept, gepopulariseerd door Porter en Kramer in de Harvard Business Review, streeft nadrukkelijk als taak de aanpak tot het herwinnen van het vertrouwen in het bedrijfsleven na in de huidige tijd van crisis. Volgens  Porter en Kramer  verkeerd het kapitalistische systeem in staat van beleg en is leren hoe je zowel bedrijfskundige als maatschappelijke waarde creëert volgens hen de beste kans om het doen van zaken opnieuw te legitimeren. In een notendop stelt het CSV voor om maatschappelijke aan het ondernemen gerelateerde problemen om te zetten in zakelijke kansen en op die manier bij te dragen aan de oplossing van kritieke maatschappelijke uitdagingen en tegelijkertijd hiermee de problemen in grotere winstgevendheid te transformeren. Volgens Porter en Kramer kan CSV aanleiding geven tot de volgende grote transformatie van het zakelijke denken, de volgende golf van innovatie en groei van de productiviteit in de mondiale economie teweegbrengen en opnieuw vorm geven aan het kapitalisme en haar relatie tot de samenleving.

Het verband tussen competitief voordeel en maatschappelijke aangelegenheden: bij het creëren van shared value streeft men naar een volmaakt evenwicht tussen de impact die de bedrijfsactiviteiten hebben op de omgeving, het inkopen van grondstoffen tegen een prijs waarbij de leverancier ze maatschappelijk verantwoord kan produceren en zijn continuïteit gewaarborgd is, het vergroten van de vaardigheden van de werknemers, het optimaliseren van de veiligheid van de werknemers, het bevorderen van de gezondheid van de werknemers, het minimaliseren van het watergebruik en het minimaliseren van het energieverbruik.