De manier waarop bedrijven hun marketingactiviteiten regelen is in de loop der jaren erg veranderd. In dit artikel kunt u lezen op welke manieren de marketinggerichtheid in de loop der jaren is veranderd.
1. Productie concept.
Het begin productieconcept gericht. Hiermee wordt bedoeld dat men het productieproces probeert te standaardiseren. Hiermee onstaan een groot aantal volkomen gelijkvormige eindproducten voor de finale consument.
Door de producten op grote schaal te produceren daalt de kostprijs dus men kan veel producten produceren voor een goedkope kostprijs.
Bij de productieoriëntatie wordt er vanuit gegaan dat ruiltransacties het best tot stand komen door de efficiency en de capaciteit van de productie en de distributie te vergroten.
Dit concept wordt gekenmerkt door een grote mate van interne gerichtheid.
2. Product concept.
hierbij word productverbetering toegpastwaaruit een betere kwaliteit komt, met de gedachte:‘een goed product verkoopt zichzelf’.
Bij de productoriëntatie wordt ervan uitgegaan dat ruiltransacties het best tot stand komen door grote aandacht te besteden aan kwaliteitsverbeteringen van het product.
Ook dit concept wordt gekenmerkt door een grote mate van interne gerichtheid.
Hiermee ontstonden technische vernieuwingen en een standaardproduct.
3. Verkoopconcept.
Door een verzadiging van de markt en een kritischere consument verloopt de afzet niet meer automatisch. Hierbij word dan ook de verkoop van producten sterk gestimuleerd en onstaat er steeds aggresievere reclame en verkooptechnieken, ze willen namelijk meer verkoop.
Bij de verkooporiëntatie wordt ervan uitgegaan dat ruiltransacties het best tot stand komen door de nadruk te leggen op communicatie en distributie-inspanningen.
3. Marketingconcept.
Op basis van onderzoek naar de behoefte en verlangens van de afnemers word het product daarop afgestemd. Ook de wijze van aanprijzing is gebaseerd op het gedrag van de afnemer.
Bij de marketingoriëntatie staat het vast stellen van de behoeftes en wensen van de afnemers centraal, dit wordt ook wel customer focus genoemd. Hieruit ontstond de massaproductie met kleine aanpassingen voor de individuele consument.
4. Social Marketing.
Hierbij word een ideaal aan een product verbonden, dit is in het belang van zowel de onderneming als van de consument. Zo is de huidige belevingseconomie ontstaan. Om een product te verkopen hangt men er een beleving aan vast.
De Maatschappelijke marketingoriëntatie is een aanvulling op het marketingconcept waarbij tevens rekening wordt gehouden met neveneffecten van de ruilprocessen op langere termijn.
Hieruit valt dus goed af te leiden dat de marketinggerichtheid in de loop der jaren verplaatst is. En dat het voor onderneming belangrijk is om deze verandering te volgen om de afzet voor hun producten te blijven vergroten. Deze veranderingen komen voort uit de behoeftes en wensen die de consument aangeeft.