blog placeholder

Winkelen en boodschappen doen moet iedereen op zijn tijd, maar door de opkomst van internetwinkels neemt het aantal fysieke winkelbezoeken af. De consument moet op de één of andere manier weer teruggelokt worden naar het fysieke winkelkanaal. Maar hoe? Wat we wel weten, is dat de attractiviteit van het winkelgebied hierin een belangrijke pijler is.

Om de attractiviteit van een winkel te vergroten, moet er niet meer alleen sec het aanbod van een verzameling producten worden aangeboden, maar moet er juist een belevingswereld gecreëerd worden. De consumenten vragen erom om gestimuleerd en vermaakt te worden. Aan beleving kan dus een heel retailconcept worden gehangen waarbij alles klopt, van de winkelinrichting tot de routing.

Vier soorten belevenissen

Er zijn vier soorten belevenissen binnen de retailsector mogelijk:

  1. Amuseren in winkelgebieden
    Hier spelen de consumenten zelf geen actieve rol, ze laten zichzelf amuseren. Het doel van dit soort belevenissen is het oproepen van een positief gevoel bij de consument.
  2. Leren in winkelgebieden
    Informatie en entertainment worden gebundeld (ook wel bekend als infotainment). De betrokken consument heeft hierbij een actieve rol. Een voorbeeld is kookles in een kookwinkel. 
  3. Ontsnappen in winkelgebieden
    De actief betrokken consument gaat volledig in de belevenis op. Een voorbeeld hiervan is het ‘try en buy concept’. De consument kan een product eerst proberen alvorens deze te kopen. Wanneer u bijvoorbeeld hardloopschoenen gaat kopen, mag u deze in sommige winkels al rennend uitproberen. Zo weet men gelijk of de schoenen goed zitten en lekker lopen.  
  4. Esthetische belevenissen in winkelgebieden
    De architectuur en de inrichting van een winkelgebied kunnen een positief gevoel bij de consument oproepen. Wanneer dit helemaal klopt kan de consument helemaal opgaan in de omgeving.

Het zal niet gemakkelijk zijn om alle belevenissen in één keer toe te passen binnen het winkelgebied. Begin klein, kijk hoe de consumenten hierop reageren en bouw het aan de hand daarvan langzaam uit. Daarbij dient de basis natuurlijk goed te zijn. Het belangrijkste is om de consumenten weer terug te krijgen naar de fysieke winkels en dat kan met deze belevingstrend.