blog placeholder

Als ZZP-er ben je extra gemotiveerd om alles eruit te halen dat er in zit. Je hebt je helemaal gespecialiseerd in je vakgebied en kunt de klanten alles leveren waar ze op vragen, misschien nog wel meer. Vol overgave stort je je op het uitvoeren van je dienst, op de verkoop van je product.  Wat je hiervoor ook nog nodig hebt? Klanten!

Die noodzakelijke acquisitie

Het is fijn als je zo goed bent in je werk en dat ook nog met heel veel plezier doet. Maar om op het eind van de maand toch de rekeningen te kunnen betalen en tussendoor ook nog eens wat te eten zul je betalende klanten nodig hebben. Je zult aan je potentiële klanten duidelijk moeten maken wat je verkoopt of welke dienst je aanbiedt. Bovendien zul je duidelijk moeten maken waarom je klanten juist voor jóu moeten kiezen. Dat betekent dat er geadverteerd zal moeten worden, misschien in gedrukte media, misschien via folders of reclames op het internet. Heb je eenmaal een klantencontact, dan zal er onderhandeld moeten worden over je product, over de te leveren diensten en de prijzen die je voor je inspanningen zult vragen. Kortom, je zult aan acquisitie moeten doen.

 

Tijd

Al die tijd die je aan acquisitie kwijt bent gaat ten kosten van wat je het liefste doet: jouw dienst en jouw producten. Acquisitie vraagt de nodige tijd en aandacht, soms heeft het wat weg van koorddansen. JE balanceert tussen wat bedrijfstechnisch mogelijk en wenselijk is, de wensen van de klant en de juiste prijsstelling. Uiteindelijk moet er een goed evenwicht gevonden worden, waarbij je vaak snel moet reageren. Je moet je afvragen of je die tijd wel hebt, of wilt of kunt nemen. Je kunt in een onderhandelingsproces vaak niet goed tegen de klant zeggen dat hij een paar uurtjes moet wachten op een antwoord omdat je elders met een klus bezig bent. Hoe sneller je kunt reageren, hoe beter het is. Acquisitie is als een kunstvorm. De juiste actie op het juiste moment om voor de hoofdprijzen te gaan.

 

Ga je dit zelf doen?

Als je tot de ontdekking bent gekomen dat acquisitie niet echt je ding is, dan ben je in een groot gezelschap. Veel zelfstandige ondernemers lopen tegen dit punt aan, dat ze afleidt van waar ze echt mee bezig willen zijn. En natuurlijk zien ze er allemaal best het belang van in. Je zou die lastige acquisitie toch het liefst door een ander laten doen. Kan dat? Natuurlijk kan dat!

 

Uitbesteden

Als acquisitie niet zo je ding is, dan kun je dit prima uitbesteden aan een ander, aan een specialist die aan acquisitie net zoveel plezier beleeft als jij aan je eigen activiteiten. Het gaat er wel om dat je iemand vindt die begrijpt hoe jij wil werken, wat precies jouw dienst inhoudt en je klanten aanvoelt. Iemand aan wie je dit lastige karwei met gerust hart kunt overlaten. Uiteraard maak je met je acquisitiespecialist goede afspraken.

 

Productiviteit

Uiteindelijk gaat het erop, dat je zelf ongestoord aan het werk kunt blijven, dat je niet afgeleid wordt door zaken die je eigenlijk niet goed liggen. Door een specialist in te schakelen op die bedrijfsonderdelen waar je zelf niet goed in bent, waar je je niet met volle overgave aan kunt geven, wordt je hele bedrijfsvoering versterkt.  Je productiviteit zal erdoor stijgen, en dat heeft uiteraard een positief effect op je omzet.