Uiteraard kun je een verhuisbedrijf inhuren of een huisontruimer laten komen wanneer je het groots aan wilt pakken. Wanneer je echter wat op de centen wilt letten kun je ook gerust alles zelf doen, zonder het inschakelen van een professioneel bedrijf. Om het verhuizen wat makkelijker te maken kun je dan ook gebruik maken van de tips hier!
Zorg er in ieder geval dat je ruim op tijd begint met het voorbereiden van je verhuizing. Begin bijvoorbeeld al met het uitzoeken van je spullen. Welke wil je meenemen en welke juist niet? Zo kun je al een heel eind door je spullen werken en begin je in je woning met een ‘schone lei’ zonder overbodige spullen. Wanneer je dozen gaat inpakken kun je bijvoorbeeld eerst al op zolder beginnen, dit zijn spullen welke je toch niet dagelijks gebruikt en langzaamaan beginnen met pakken zorgt er voor dat je systematisch te werk kunt gaan.
Adres doorgeven
Zorg er voor dat iedereen op de hoogte is van je verhuizing. En dan gaat het niet alleen om vrienden en familie maar vooral de zakelijke diensten. Denk bijvoorbeeld aan de belastingdienst de verzekering, de waterleverancier en telecomaanbieders. Vaak kun je deze even contacteren om het abonnement over te sluiten. Daarnaast heb je bijvoorbeeld ook nog de tandarts en de huisarts welke je het beste even op de hoogte kunt stellen. Ook online heb je misschien diverse registraties welke je hebt gedaan. Zorg er voor dat je zo veel mogelijk op de hoogte brengt, vaak kan je ook meerdere instanties op de hoogte brengen met de verhuisservice van PostNL.
Vergeten?
Pak eens een uurtje vrij om even goed na te denken over de zaken welke je misschien wel vergeten bent te regelen. Visualiseer dat je in je nieuwe huis woont en stel je voor wat je dan allemaal nodig hebt of waar je gebruik van maakt. Ondanks een goede planning kun je nog een hoop vergeten en er glippen wel eens dingetjes tussendoor. Moet je bijvoorbeeld nog instanties bellen? Boodschappen doen voor in de nieuwe woning of voor tijdens de verhuisdag?? Verf bestellen of meubels gaan uitzoeken? Denk bijvoorbeeld ook aan onderdak voor je huisdieren voor tijdens de verhuisdag, het verzorgen van wat eten en het regelen van hulp en transport. Er is eigenlijk altijd wel iemand die bij wilt springen , een lekker koud biertje wanneer de klus geklaard is, is voor veel mensen al voldoende!
Keep it cool
Probeer je hoofd zo koel mogelijk te houden. Wanneer je van te voren al een hoop hebt geregeld zal je waarschijnlijk toch altijd nog tegen iets aanlopen. Juist dan is het belangrijk om je hoofd koel te houden. Zorg er in ieder geval dat je goed slaapt in de week voor de verhuizing, dat voorkomt vaak al dat je je niet optimaal voelt. Op die manier kun je dan tijdens de verhuisdag je aandacht richten op wat nodig is.
Wekkendje weg!
Wanneer je gaat verhuizen zal het in je nieuwe huis de eerste dagen nog wat chaotisch zijn. Slim is het daarom ook om een koffer of tas te pakken alsof je een weekendje weg zou gaan. Hierin zitten spullen en kleren die je nodig hebt. Je hoeft dan niet tussen alle dozen te gaan zoeken naar schone kleding of je toiletspullen. Ideaal!