Op dit moment is het een kopersmarkt. Het aanbod is enorm, de koper heeft veel te kiezen en heeft daardoor macht. Het is nu juist belangrijk je huis onderscheidend te maken van de rest van de concurrentie op de woningmarkt.
Huizen staan steeds langer te koop en de prijzen staan onder druk. Hoe kun je je koophuis nu nog verkopen? Ook al heb je het niet volledig in de hand, er zijn wel factoren die het succes beïnvloeden. Zorg in elk geval dat je die factoren die je kunt beïnvloeden dan ook goed voor elkaar hebt.
Het gaat om een serie van eerste indrukken:
1.) internet/de folder >> 2.) buitenkant >> 3.) binnenkant.
Werk consequent alle elementen weg die door de koper als argument voor een lager bod kunnen worden gebruikt.
1. Kijkers : eerst opvallen op internet
Het begint met zorgen dat je kijkers krijgt. Daarvoor is het van groot belang dat je huis opvalt op internet en dus ook op op verkoopsites zoals bijvoorbeeld Funda. Het is zaak ervoor te zorgen dat kopers je huis kunnen vinden tussen het grote aanbod. Een belangrijk aspect zijn de foto’s.
Voor het maken van de foto’s moeten onderstaande zaken die vermeld zijn onder “BUITEN” en “BINNEN” klaar zijn.
Begin ook ruim van te voren en in een seizoen waarin de tuin en omgeving er op de foto’s het beste uitkomen. Kies een zonnige dag voor de foto’s, hoe minder auto’s in het zicht hoe beter. Als je zelf goede foto’s kunt maken, kies dan de juiste posities om kamers er goed uit te laten komen en ook voor de juiste belichting. Bij twijfel: vraag iemand die goed foto’s kan maken. Je kunt natuurlijk ook de makelaar of fotograaf foto’s laten maken. Het belang van goede foto’s is enorm.
Zorg naast goede foto’s ook voor goede overzichtelijke plattegrondjes en een goede beschrijving.
Kijkers verleiden : in de smaak vallen bij de kijkers
Om kijkers te verleiden is het zaak een aantal zaken goed voor elkaar te hebben. Het begint waar de kijkers aankomen en dat is dus BUITEN. Daarna komen kijkers hopelijk nog naar BINNEN. zorg dat alle zintuigen worden bevredigd: het moet er
– goed uitzien, schoon/netjes/opgeruimd/onderhouden/bloemen/fruit etc
– goed ruiken, koffie/brood/fruit/schoonmaakmiddelen etc
– goed voelen, niet te warm/ niet te koud/ geen huisdieren/ religieusheden etc
– goed klinken, geen piepende deuren/ krakende trappen/ huisdieren/ storende muziek/ etc
2. BUITEN
De buitenkant van het huis moet een perfecte indruk maken en is het visitekaartje van de woning.
Wat verkkopt: 1. Verzorgde Tuin:
Zorg voor een opgeruimde, verzorgde tuin zonder afval en achterstallig onderhoud. Zorg eventueel leuke bloemetjes om de zaak op te fleuren. Zorg dat mos tussen de tegels uit is en de bomen en struiken gesnoeid zijn en onkruid verwijderd. Ook hier is ruimtelijkheid belangrijk, net als binnen. Om ruimte te creëren eventueel dus zelfs rooien (oude coniferen of kerstbomen bijvoorbeeld). Wees er zeker van dat afvalbakken netjes weggewerkt staan (ook al betekent dat bijvoorbeeld dat je enige tijd verder moet lopen met de bakken). Waslijnen, droogmolens, oude tuinmeubels: weg ermee. Scheef opgestapeld haardhout, slordige zandbakken: weg ermee.
Wat verkoopt:2. Goed onderhouden huis:
zorg er voor dat er geen beschadigingen zijn (glas? hek?) en dat de verf in orde is. Werk achterstallig onderhoud weg. Voorgaande betekent dat je wel nog wat moet investeren, maar dat komt de prijs zeer ten goede en ook de verkoopsnelheid.
3. BINNEN
Bekijk je huis kritisch, als door de ogen van een vreemde.
Wat verkoopt: 1. ruimte
Ruim rigoureus op. Creëer zoveel mogelijk ruimte en creëer zichtlijnen waardoor de ruimte groter lijkt. Haal meubelen weg. Niet altijd even praktisch misschien, maar het geeft zoveel meer ruimte! Het doet niet zoveel ter zake of je het erg mooi vindt, het moet bij een zo groot mogelijke doelgroep aansluiten. Doe weinig gebruikte apparaten weg, of stop ze bijvoorbeeld in een kast. Haal souvenirs weg en andere uitgestalde spulletjes. Voor jou hebben ze waarde, een koper denkt wellicht : wat een rommel. Haal tijdschriften, kranten en boeken weg. Als er veel ruimte is, kunnen kopers zich ook veel beter voorstellen hoe zij hier zouden kunnen wonen.
Maak het huis neutraal. Neutraliteit is aantrekkelijk voor een groot publiek. Zorg er bijvoorbeeld voor dat al te bijzonder gekleurde muren worden overgeverfd, net als bijzondere decoratie of vloerbedekkingen en gordijnen op de (kinder)kamers zoals bijvoorbeeld camouflagenetten, vissenmuren, sterrenhemels met lampjes,etc. Het is ook zaak dat tijdens bezichtigingen de oh zo lieve huisdieren weg zijn en er geen sporen zijn. Dus geen lawaaierige kanaries, parkieten e.d. ook niet iedereen stelt konijnenhokken, ratjes, kattenbakken, harige hondenmanden, katten-klimtorens, dierspeelgoed op prijs. Verwijder het grootste deel van de foto’s, religieuze uitingen, verzamelingen en allerlei andere spulletjes. Zorg ook dat de functie van de kamer helder is: een slaapkamer staat dus niet vol met strijkplank, strijkijzer en wasmanden. Niet iedereen vindt knusse hoekjes leuk: haal ze beter leeg.
Wat verkoopt: 2. schoon en in orde
Maak het huis goed schoon: door flink te poetsen en het lekker fris te laten ruiken. Alles dus blinkend schoon en gelucht. Het bevestigd de indruk dat u zuinig op uw huis bent (geweest).
Zorg dat alle verlichting, kranen en dergelijke in orde zijn, net als kastjes, deurklinken, de leuning, deurscharnieren etc. Uiteraard mogen er geen resten te zien zijn van verholpen (uiteraard) lekkages. Besteed aandacht aan schone toiletten en aanrecht. Ruim de badkamer netjes op: geen shampooflessen, kalkaanslag, schimmelranden e.d. Als het opnieuw kitten betekent: doe dat dan. Afvoer en doucheputjes: schoon! Alle was netjes in wasmanden en wasmanden weg. Sporttassen, schoenen e.d. : opruimen, ook als dat niet praktisch is. Zorg dat er geen kookluchtjes hangen, niet iedereen houdt van uw broccolischotel. Ook rooklucht en asbakken vallen bij veel kijkers in verkeerde aarde.
Wat verkoopt: 3. De finishing touch
Besteed ook aandacht aan verse bloemen op de dag van de bezichtiging, vers fruit op de schaal, de geur van verse koffie, brood, cake of appeltaart. Zorg voor veel licht en dus dat alle verduisteringen (rolluiken, jaloezieën, gordijnen) open zijn en de kamers dus lekker licht. Ook overdag!, maar zeker voor de avondlijke bezichtigingen dus ruim voldoende werkend licht en geen losse peertjes. Het is –bij verkoop door makelaar- ook beter niet aanwezig te zijn bij de bezichtigingen. Kopers voelen zich vrijer en delen hun mening met de makelaar.
Laat ze maar komen!