Iedereen die op vakantie of op zakenreis gaat, krijgt op de luchthaven met ze te maken: grondstewardessen. Wat doen zij allemaal? Wat voor taken hebben ze?
Op elke willekeurige luchthaven ter wereld werken ze: Grondstewardessen. Ze checken zo snel mogelijk de passagier en zijn bagage in. Ze vertellen naar welke gate u moet en hoe laat u daar moet zijn. Bij de gate aangekomen nemen ze uw instapkaart in en wensen ze u een prettige vlucht.
Maar is dit alles wat ze doen?
Per luchthaven verschilt het takenpakket van een grondstewardess. Hoe kleiner een luchthaven, hoe meer taken ze zal hebben. In dit artikel wordt specifiek ingegaan op de taken van een grondstewardess op onze nationale luchthaven Schiphol.
Waar kun je als grondstewardess werken?
Op Schiphol zijn er verschillende bedrijven die grondstewardessen in dienst hebben. Er zijn maar twee luchtvaartmaatschappijen die eigen grondpersoneel in dienst hebben: KLM en Martinair. De overige Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en alle buitenlandse luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van een “afhandelaar”. Een afhandelaar is een bedrijf dat personeel inzet voor de afhandeling van andere luchtvaartmaatschappijen. De luchtvaartmaatschappij betaalt voor deze service. Op Schiphol zijn er verschillenden afhandelaren: KLM, Servisair, Menzies, Aviapartner en SmartHandling.
KLM is de enige airline op Schiphol die ook andere maatschappijen afhandelt. KLM handelt voornamelijk hun partner luchtvaartmaatschappijen af. Airlines die behoren tot het “Skyteam” . Ook handelen zij Transavia af. Dit is nl een 100% dochteronderneming. Of Martinair in de toekomst ook door KLM wordt afgehandeld is nog niet bekend.
De overige bedrijven zijn geen luchtvaartmaatschappij. Zij hebben geen eigen vliegtuigen. Ze zijn gespecialiseerd in het afhandelen van vliegtuigen. Veel buitenlandse maatschappijen maken gebruik van zo’n bedrijf omdat het veel goedkoper is. Vaak vliegen ze maar 1 x per dag of zelfs 1 x per week naar Schiphol. Om dan je eigen personeel in dienst te hebben is veel te duur.
De verschillen tussen de bedrijven
Het grootste verschil zit tussen KLM en de overige bedrijven. KLM is zeer groot, hierdoor wordt het takenpakket wat beperkter. Als je bij KLM in dienst treedt, wordt je ingedeeld op Landside of op Airside. Je kan niet kiezen. Landside wil zeggen: in de vertrekhal, vóór de paspoortcontrole. Je taken zijn: het inchecken van passagiers, het labelen van bagage, overbagage berekenen, passagiers assisteren. Tegenwoordig checken veel passagiers online in of ze maken gebruik van de Self-Service Check-in (zuil in de vertrekhal waar je zelf je instapkaart kunt printen). Bij Airside werk je achter de paspoortcontrole. Je taken zijn: inchecken aan een transferbalie (passagiers inchecken die overstappen op Schiphol, maar nog geen instapkaart hebben voor hun vlucht vanaf Amsterdam), passagiers begeleiden die assistentie hebben gevraagd, kleine kinderen die alleenreizen begeleiden, aan de gate instapkaarten controleren en innemen. Na een aantal jaar kun je bij KLM wel promotie maken waardoor je meer en/of anderen taken krijgt zoals het boarden van passagiers, vluchten afsluiten etc.
Bij de overige bedrijven, de afhandelaars, is je takenpakket wat uitgebreider. Omdat er minder mensen werken, krijg je meer verantwoordelijkheden. Bij een afhandelaar is er geen onderscheid tussen Land- en Airside. Je doet dus alle taken zoals hierboven beschreven. De taken aan de gate zijn echter een stuk uitgebreider. Bij een afhandelaar “vang je ook vluchten op” . Dit wil zeggen dat je bij aankomst van een vliegtuig al aan de gate bent. Je sluit de gate aan aan het vliegtuig, je staat bij het uitstappen. Tijdens het instappen neem je niet alleen de instapkaarten in, je moet ze ook “boarden”. Dit betekent alle instapkaarten invoeren in de computer, zodat je weet of alle passagiers er zijn.
Verschillende luchtvaartmaatschappijen
Elk bedrijf handelt verschillende luchtvaartmaatschappijen af. De maatschappijen sluiten een contract voor een bepaalde tijd af. Als het contract afloopt, wordt er weer onderhandeld over een nieuw contract. Maatschappijen vragen ook offertes van andere bedrijven. Het kan dus zijn dat een maatschappij van bedrijf wisselt. Ze kiezen het voor hun beste contract. Als je voor een bedrijf kiest, kies dan niet op basis van een specifieke airline. Want je weet nooit hoelang een airline bij jouw bedrijf blijft. Je kan alleen een bewuste keuze maken voor KLM. Deze ailrine handelt zichzelf natuurlijk af en zal dat ook blijven doen.
De check-in bij KLM is gecombineerd. Dat wil zeggen dat iedereen bij elke balie kan inchecken. Alle vluchten die KLM afhandelt worden bij elke balie ingecheckt. Dit is erg makkelijk voor de passagiers. Als check-in staff heb je wel een grote verantwoordelijkheid. Je moet de passagier namelijk wel op de juiste vlucht inchecken. Dus je moet goed opletten met wat je doet.
Bij de afhandelaars is de check-in niet gecombineerd. Elke luchtvaartmaatchappij heeft zijn eigen check-in balie. Het kan dus zijn dat je het ene moment zit in te checken voor Iberia (spaanse airline) en een uurtje later zit je in te checken voor UsAirways (amerikaans). Hierdoor kan het wel zo zijn dat je meerdere check-in systemen moet beheersen.
Werktijden
Schiphol is 24 uur per dag open, 7 dagen per week. Je werkt dan ook in wisseldiensten. Er zijn vroege diensten, dagdiensten, late diensten en nachtdiensten. Ook werk je in het weekend. Als je op de grond werkt heb je een basisrooster. Deze wijzigt 2 x per jaar. Voor het zomer- en voor het winterseizoen. Je weet dus ver vantevoren wat voor dienst je hebt.
KLM kent niet veel nachtdiensten. Alleen Transavia vliegt ’s nachts, en daar hebben ze een aparte groep voor. Als je daar niet inzit, werk je dus eigenlijk alleen vroege- , late – of dagdiensten. Vroege dienst betekent om 06.00 uur beginnen. De laatste dienst eindigt rond middernacht. Je werkt een vast aantal uur per dag. KLM kent weinig overwerk omdat het zo’n groot bedrijf is. Als de ochtenddienst klaar is, worden ze afgelost door de avonddienst. Er is dus geen reden om over te werken.
Afhandelaars hebben minder personeel in dienst. Ook is het vluchtaanbod niet constant. Er zijn echte piek- en daluren. Het kan dus voorkomen dat er na de ” ochtendspits” een tijd niets te doen is, voordat de “avondspits” begint. Hierdoor is de kans op overwerk veel groter. De meeste mensen werken op de drukke uren. De vroege en late dienst sluiten vaak niet op elkaar aan. Als er dus iets vertraagd is, dan zul je moeten blijven (dit wordt natuurlijk wel gevraagd!). Ook werk je vaak niet met vaste uren per dag. De ene dag werk je maar 5 uur, de volgende dag 9.
Kiezen voor een bedrijf
Als je wilt gaan werken als grondstewardess, dan moet je gaan kiezen waar je wilt werken. Elk bedrijf heeft z’n voor- en nadelen.
Probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen over het bedrijf. Wat voor mensen werken er? Wat voor mogelijkheden heb je daar? Zoek het bedrijf dat jou het meeste aanspreekt.
Voordelen van een afhandelaar zijn oa: veel verantwoordelijkheden, veel afwisseling. Nadelen zijn: arbeidsvoorwaarden zijn vaak slechter. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn er niet echt, weing doorgroeimogelijkheden.
Voordelen KLM: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, goede secundaire arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden op lange termijn, interne sollicitaties mogelijk. Nadelen zijn: groot bedrijf, dus minder persoonlijk, minder verantwoordelijkheden, onderscheid tussen land- en airside.