blog placeholder

Een “Ik”-boodschap is een methode die je toelaat om zelfbewust je gevoelens te uiten. Er zijn vier onderdelen die het tot een “Ik”-boodschap maken.

1. Stel duidelijk vast wat er gebeurt, wat je gevoelens beïnvloedde.

2. Geef aan welke gevoelens je hebt.

3. Geef een verklaring waarom je je zo voelt.

4. Als het van toepassing is, geef je aan wat je nodig hebt.

Bijvoorbeeld:

Als je niet op tijd bent, voel ik me ongerust omdat er iets met je gebeurd zou kunnen zijn. Ik zou het waarderen als je me zou bellen als je later bent.

 

Richtlijnen voor het opzetten van een moeilijk gesprek. Maar ook communicatietrainingen zijn aan te raden. 

  • Vermijd het praten met de persoon als ze boos of onder invloed zijn van een stof.
  • Wees beleefd en aardig
  • Vermijd de confrontatie
  • Vermijd het gebruiken van labels, want soms dragen zij een zware stigmatisatie
  • Neem de leeftijd en vaardigheid om iets te kunnen begrijpen in overweging; het kan zijn dat je een onderwerp moet bespreken in meerdere sessies in plaats van één groot gesprek.
  • Wees consequent en geduldig tijdens het uiten van bezorgdheid zonder dat je teveel druk uitoefent
  • Wees direct: behandel de individu als een volwassene
  • Geef specifieke voorbeelden van gedragingen waarover je bezorgd bent
  • Gebruik “Ik”-berichten zoals in “Ik ben bezorgd om jou omdat ik gemerkt hebt dat je dezelfde kleding meerdere dagen draagt en ik heb je niet buiten in de tuin gezien zoals gewoonlijk”
  • Wees voorbereid met informatie in het geval dat de persoon om hulp wil vragen
  • Wees niet ontmoedigd als de persoon jouw hulp niet accepteert – je kunt ook anderen aanraden die ook bezorgd zijn, of je probeert het nog eens op een ander tijdstip
  • Maak je niet druk als je iets niet perfect zegt. Wat het belangrijkste is, is dat jouw bericht of bezorgdheid overgebracht is, evenals jou wil om te helpen.