Ik, Natasja, nu sinds 4 maanden werkzaam bij een supermarkt in Amstelveen heb inmiddels veel ervaring op gedaan. Mede komt deze ervaring uit mijn vorige baan bij een andere supermarkt in Amsterdam. Totaal aan verkoop ervaring is 2 jaar. Ondanks mijn ervaring valt er nog veel te leren, hierbij wil ik jullie een kijkje geven op mijn zicht op het verkopen
Door opmerkingen, kritiek, of complimenten kun je je werkzaamheden verbeteren. Een service met een glimlach, de goede benodigde kennis en het klantvriendelijk zijn is belangrijk.Om een basis te maken voor een goede beginnende verkoper is om zonder kennis al goed over te kunnen komen op klanten en deze mocht je iets niet weten goed en vlot kunnen door te sturen naar een collega of er een collega bij halen. Middels door deze momenten en ervaringen kun je je kennis op doen door mee te luisteren en goed op te letten wat je collega in die situatie doet. Je hoeft niet alles altijd over te nemen van je collega’s en wees niet bang om eens een suggestie of een eigen draai indien mogelijk er aan te geven. Bijv: je werkt op de brood afdeling van een bepaalde supermarkt, en denkt door de manier van het brood presenteren teveranderenhet beter verkocht kan worden. Blijf hier niet mee in je gedachte zitten als jij hier vrij zeker over bent of het wil proberen. Vraag het aan je collega’s die de leiding over jou heeft of iemand met meer ervaring. Hier door zul je goed over komen naar je collega’s door dat zelf initiatief neemt en als het werkt jou suggestie/idee zul je hier vaak een compliment over krijgen! Als je pas ergens begint moet je niet bang zijn dingen te vragen.
Weet je iets niet of weet je niet wat ze bedoelen als ze net een uitleg hebben gegeven, kan je het beter vragen. 10 keer de zelfde vraag stellenen het uiteindelijk goed kunnen is beter dan doen als of je het begrijpt en het verkeerd doen. Na 10 keer zul je het hoogst waarschijnlijk juist heel goed begrijpen en goed doen. Als dit niet zo is zul je het verkeerd doen en als het nodig is er worden op aangesproken.
Je hebt verschillende klanten. Boze klanten, vrolijke klanten, begripvolle of juist niet begripvol, een ongeduldige klant, ga zo maar door. 9 van de 10 keer wordt je vriendelijk bedankt als je de klant goed geholpen heb. De ene keer van de 10 zul je een klant hebben die er wat langer en wat moeilijker over doet om zijn wens te kunnen verwoorden of duidelijk te kunnen maken, hier door kan een klant zich meer gaan ergeren, een andere collega vragen, of boos gaan doen. Laat je door de klanten niet van de kast jagen, bewaar je geduld, help de klant ondanks zijn humeur vriendelijk en gebruik de nette taal.
Sta open voor nieuwe dingen, en laat zien dat je het leuk vind om nieuwe dingen te leren. Geef aan dat als je bijvoorbeeld ziet dat je collega iets doet wat jij nog niet heb gezien, kent, of heb gedaan en toon interrese. Hierdoor zal men merken dat je het leuk vind om daar te werken en zullen je vaak informatie geven en misschien ook wel laten zien hoe het moet en het jou laten doen. Verkopen heeft niet alleen te maken met een glimlach, kennis en klantvriendelijk zijn te maken. Oog voor detail, verkoop technieken en jou manier van werken is een belangrijk onderdeel.Oog voor detail wil zeggen dat je niet alleen op de grote dingen let en globaal kijkt. Kijk eens verder dan het over grote deel, richt je op de stickers, de kwaliteit, de inhoud of prijzen van producten. Verkooptechnieken zul je aan leren naar mate je er langer werkt. Dit kan ook middels door een opleiding die je volgt zo als ik. Ik heb 2 jaar ervaring in de detailhandel/supermarkt maar kan nog heel veel leren. Een perfecte verkoper bestaat niet en wees dan ook niet bang om een fout te maken. Als je de prijs verkeerd heb, bied je excuus aan en stel voor om bij de kassa het na te vragen of zelf op te zoeken. Is de kwaliteit van een product niet goed, bied hier voor je excuus aan en vraag men wat zij graag als oplossing zouden zien. Je eigen persoonlijkheid kan een goede factor zijn of relatie’s of een band op te bouwen met bepaalde personen. Denk hier bij aan vaste klanten, of klanten die er vaak zijn. Klanten die komen voor een praatje of bijvoorbeeld een brood per week of een paar dagen vast bestellen. Maak eens een praatje over je werk, het product, of je eigen leven. Overgens moet je uit kijken met je eigen leven, hou het globaal en ga er niet te veel op in.
Verkopen is veel meer dan de meeste mensen denken dat het is en hoe het zal zijn. Er komt veel bij kijken en het is niet alleen verkopen en een glimlach.