Het inwerken van nieuwe medewerkers lijkt heel makkelijk, toch komt er meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken. Dus hierbij enkele tips en trics.
Inwerken:
Het komt vaak genoeg voor, er komt een nieuwe medewerker en die moet ingewerkt worden. Maar uiteraard is het druk, dus dit moet snel tussendoor. Wat je dan ziet is dat iemand in sneltreinvaart door werkzaamheden of systemen wordt gepraat en daarna het maar moet gaan doen. Of je ziet dat iemand zich eindeloos moet inlezen totdat er wel tijd voor hem of haar is.
Belangrijk:
Een paar dingen zijn belangrijk om rekening mee te houden met inwerken van nieuwe medewerkers. Ik zal ze hieronder puntsgewijs weergeven:
- Inleven: alles is nieuw en dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn kunnen voor iemand anders als erg lastig ervaren worden (bijvoorbeeld het werken met bepaalde systemen)
- Terugkoppeling: check regelmatig of degene die je inwerkt alles begrepen heeft door controlevragen te stellen. Dus vraag niet of ze het snappen, maar stel een specifieke vraag over iets dat je hebt uitgelegd.
- Afwisseling: Als je alleen dingen vertelt of iemand leest alleen iets dan onthouden ze maar een klein percentage van het totaal. Bij lezen 10% en bij luisteren 20%. Als je een combinatie maakt van zaken zelf laten doen, vertellen, lezen en interactie dan krijg je het hoogste rendement.
- Doen: Uiteraard kun je niet eindeloos blijven uitleggen. Belangrijk is het wel dat in het begin nieuwe mensen onder begeleiding van een ervaren medewerker staan. Waarbij ze terecht kunnen met al hun vragen en die hen met raad en daad terzijde kan staan.
- Feedback: In een ideale situatie, krijgt een nieuwe medewerker in het begin geregeld feedback over zijn of haar functioneren, maar word er ook geregeld gevraagd hoe de medewerker het zelf ervaart.