In 2015 had ik (zoals ieder jaar, vlak voordat het drukke seizoen begint, omdat ik daar in het drukke seizoen geen tijd meer voor heb omdat ik dan iedere dag altijd 1000 en 1 dingen ad hoc moet maken en regelen voor producten die nog die dag op transport moeten) eind juli de brochure voor voorjaar 2016 klaar. Ik had deze brochure gemaakt in de (zoals ook in het verslag van mijn functioneringsgesprek van een half jaar daarvoor staat) meer dan uitstekend verzorgde zakelijke stijl zoals ik de brochures van Bossingman BV al meer dan 10 jaar maak.
Adolf gaf, toen ik de brochure dus al af had, opeens te kennen dat hij de brochure speelser wilde hebben met sfeervolle achtergronden, stroken met bloembeelden boven aan de pagina’s, actiebeelden van tuinen met mensen erin, minder zakelijke lettertypes enzovoorts en dat hij met de directie van onze toekomstige fusiepartner had afgesproken dat hun DTP medewerkster dit zou gaan doen.
Ik zei direct dat dat lastig zou gaan worden omdat ik de brochures met het computerprogramma “Fireworks” maak en zij met het computerprogramma “Indesign” werkt en dat mijn pagina bestanden wel weergegeven konden worden in “Indesign” maar niet bewerkt en dat zij dus de gehele brochure van 96 pagina’s in zijn geheel opnieuw zou moeten maken om de pagina’s aan te kunnen passen en dat dat niet mogelijk was in zo’n kort tijdsbestek. Adolf trok zich echter, zoals gewoonlijk, (zoals ook in het verslag van mijn functioneringsgesprek van een half jaar daarvoor staat) niets aan van wat ik zei en dus togen we die middag met mijn losse harde schijf met alle benodigde bestanden naar De aanstaande fusiepartner.
Daar aangekomen kopieerde hun DTP medewerkster alle benodigde bestanden op haar harde schijf en toog aan het werk. Zij opende de eerste pagina in “Indesign” maar toen ze hem trachtte te bewerken bleek dat, zoals ik al had gezegd, niet te werken. Omdat ze na die middag die week nog maar twee dagen zou werken en dan op vakantie zou gaan was het volledig opnieuw maken van de brochure in “Indesign” geen optie. Toen stelde ik haar als noodoplossing voor om een 30 dagen demo van “Fireworks” te downloaden zodat ze mijn bestaande pagina’s zou kunnen bewerken en alle door Adolf gewenste aanpassingen uit kon voeren. We zijn bijna een uur bezig geweest om te trachten deze 30 dagen demo van “Fireworks” te installeren maar dat lukte niet. Ik ben toen uiteindelijk naar ons kantoor gereden om onze “Fireworks” installatie cd-rom op te halen die we vervolgens op haar computer hebben geïnstalleerd. Ik heb haar uitgelegd hoe het programma werkte en zij pikte dat snel op en we spraken af dat zij aan de slag zou gaan en dat Adolf de volgende dag samen met haar zou bekijken hoe zij de brochure had aangepast en dat ze hem daarna in overleg met hem naar zijn wensen en ideeën zou fine tunen. Dit kwam goed uit omdat hij op donderdag toch gewoonlijk al bij de aanstaande fusiepartner op kantoor aanwezig was.
De volgende dag zat ik op kantoor en was blij dat de DTP medewerkster van de aanstaande fusiepartner de brochure zou aanpassen en af ronden zodat hij op tijd naar de drukker zou kunnen. Na de middag zag ik dat Adolf weer bij ons op kantoor kwam dus ik ging er van uit dat alles in werking was. Er waren nog drie pagina’s met de zogenaamde “Silverline” serie die ik nog niet had opgemaakt omdat deze nog niet compleet was. In de loop van de middag kwam mijn collega met de mededeling dat de “Silverline” serie geschrapt werd. Ik heb dit natuurlijk direct aan de DTP medewerkster van de aanstaande fusiepartner doorgegeven en kreeg even later als antwoord van haar. “Bedankt voor je mededeling maar ik heb vanmorgen in overleg met Adolf besproken dat ik de brochure toch niet kan afronden omdat ik voor De aanstaande fusiepartner nog een leaflet moet maken en ik er dus geen tijd voor heb”. “Ik vond het fijn dat we gister kennis gemaakt hebben”. M.vr.gr. .. Omdat Adolf weer eens in bespreking was wachtte ik rustig af tot hij me zou komen vertellen dat de DTP medewerkster van de aanstaande fusiepartner de brochure toch niet zou afronden. Natuurlijk begon ik wel direct de zakelijke brochure die ik al had naar Adolf’s zo laat kenbaar gegeven wensen aan te passen.
Toen ik om vijf uur naar huis ging en Adolf goedenavond wenste kwam hij naar me toe en zei “oh ja, de DTP medewerkster van de aanstaande fusiepartner komt er niet aan toe om de brochure aan te passen” is het nog een mogelijkheid om dat aan Bloemen-media uit te besteden. Ik antwoordde dat Bloemen-media ook, net als alle drukkers, met “Indesign” werkt en dat het dus ook niet op korte termijn voor elkaar zouden kunnen krijgen. Ik heb hem toen gezegd dat ik de brochure naar zijn die week kenbaar gegeven wensen aan zou passen. Ik heb dit toen in ongeveer 4 dagen, tussen mijn andere drukke werkzaamheden door, voor elkaar gemaakt, naar volle tevredenheid van Adolf, zodat de brochure toch nog op tijd gedrukt kon worden.
BETREFT NAJAARSBROCHURE 2016
Aangezien Adolf heel tevreden was met het uiteindelijke resultaat van de voorjaarsbrochure heb ik gaandeweg richting december ook de najaarsbrochure in die stijl aangepast omdat deze 21 januari gedrukt en afgeleverd moest zijn omdat we ze op de IPM in Essen (de belangrijkste handelstentoonstelling ter wereld) nodig hadden om nieuwe klanten mee te werven. In mijn ogen een heel belangrijke zaak. Ik had de brochure daarom begin december al helemaal aangepast en was alleen nog in afwachting van de lijst met gesaneerde artikelen en de lijst met nieuwe artikelen. Deze lieten lang op zich wachten dus ik zag de deadline al dichterbij komen en zat er steeds meer achteraan om deze gegevens compleet te krijgen. Op maandag 14 december kregen mijn collega en ik als donderslag bij heldere hemel opeens van Adolf te horen dat hij met de accountmanager van Bloemen-media, (waar ik voordat Adolf directeur werd alles mee besprak maar die mij sinds Adolf zijn aanstelling als directeur waarschijnlijk in opdracht van Adolf nergens meer bij betrok) een deal had gemaakt dat Bloemen-media de brochure ging maken voor een extreem lage prijs van € 30,- per pagina maar dat wij dan wel alle gegevens en alle benodigde beelden volgens hun voorwaarden moesten aanleveren. Zowel mijn collega als ik zeiden direct dat dat niet kon op zo’n korte termijn. Ik zei daarbij ook direct dat Bloemen-media daar geen tijd voor had omdat ze 1. de week daarvoor ook al hadden gevraagd of ze de opmaak van de 420 private label soorten voor en goede klant (P.S. onderdeel van de “bossing“ activiteiten tegen twee andere collega’s) een week uitstellen mochten omdat alle beschikbare DTP ers overbezet waren en 2. Het de volgende week kerstvakantie was en ik uit ervaring wist dat het grootste deel van het personeel bij Bloemen-media dan vrij heeft. Adolf trok zich echter zoals gewoonlijk (zoals ook in het verslag van mijn functioneringsgesprek van een half jaar daarvoor staat) niets aan van wat ik zei en we moesten er maar voor zorgen dat het voor elkaar kwam.
Ik heb direct de jpg versies van mijn concept met WeTransfer naar Bloemen-media gestuurd en vervolgens alle afbeeldingen verzameld, aangepast en ook met WeTransfer naar Bloemen-media gestuurd. Deze werden echter geen van allen gedownload door de DTP coördinator van Bloemen-media. Twee dagen later, 18 december, belde de accountmanager van Bloemen-media mij met de mededeling dat hij, na overleg met de afdeling DTP, de opdracht helaas terug moest geven omdat ze het niet voor elkaar konden krijgen. Toen Adolf later op de middag weer op kantoor was heb ik hem dit meegedeeld en gevraagd of ik hem dan toch maar moest maken. Hij antwoorde toen dat dat niet hoefde en dat hij die vrijdag daarop, als hij toch bij Bloemen-media was, er voor zou zorgen dat ze de brochure toch zouden gaan maken voor de IPM in Essen. Op 18 december heeft hij de “conceptor” van Bloemen-media zover gekregen dat die hem toezegde dat een kennis van hem (een freelance DTP er) de brochure zou kunnen maken. Deze was echter pas vanaf 7 januari beschikbaar. Alle WeTransfers waren toen inmiddels al verlopen en ik heb dus mijn concept en alle afbeeldingen nogmaals verzonden. Mijn collega moest de prijskrant nog maken en de week daarop had ik kerstvakantie. (in de kerstvakantie zijn mijn concept en alle afbeeldingen, door een medewerker van Bloemen-media die dit normaal niet doet, gedownload en naar beste kunnen maar onoverzichtelijk opgeslagen) Na de kerstvakantie ben ik, tussen al mijn andere drukke werkzaamheden door, meteen aan de slag gegaan om alle benodigde gegevens, in Undercast letters, per productgroep in Excelsheets te zetten. Omdat deze 1 op 1 ingelezen moesten worden was dit een enorme klus. Mijn collega had de prijscourant in week 1 pas klaar dus er was geen tijd om alle gegevens daar nog mee te koppelen. Op 7 januari heb ik dit alles per WeTransfer naar Bloemen-media verzonden en is de freelance DTP er er mee aan de slag gegaan. Meteen de eerste dag kreeg ik het verzoek om, naast alle productfoto’s die ik al gestuurd had, ook de omslagfoto, de achtergrondbeelden, de titelbeelden, de sfeerbeelden enzovoorts te sturen. Ik heb toen geantwoord dat ik alleen alle productfoto’s en gegevens aan zou leveren en dat Bloemen-media in overleg met Adolf en zijn P.A. de brochure in een geheel andere stijl op zouden maken.
ONDERTUSSEN LAG IK HIER AL VANAF 14 DECEMBER WAKKER VAN OMDAT IK WIST DAT HET NOOIT VOOR ELKAAR ZOU KOMEN EN WE EEN MODDERFIGUUR ZOUDEN SLAAN OP DE IPM IN ESSEN.
Adolf bleek dus in het geheel met niemand overlegt te hebben hoe de brochure eruit moest komen te zien. De week daarop was het een heen en weer gemail van jewelste met vragen, ergernissen, verwijten et cetera van de kant van de “conceptor” van Bloemen-media en uiteindelijk kreeg ik een paar dagen voor de deadline van de te printen brochures vaar de IPM een paniek e-mail van de “conceptor” van Bloemen-media met de mededeling dat ze het niet gingen redden en de vraag of ze dan voor nood mijn concept maar moesten printen voor de IPM. Ik heb natuurlijk geantwoord dat dat niet kon omdat alle gesaneerde artikelen er nog in stonden en de nieuwe artikelen nog niet waren toegevoegd. In een noodsprong hebben ze toen de prijscourant maar gebruikt als inleeslijst en in het op zaterdag bij een weekenddrukker 50 brochures laten printen die zijn meegenomen naar de IPM in Essen.
Toen ik de maandag daarop op mijn werk kwam kreeg ik, in de loop van de dag, van een collega van mij te horen dat hij de brochure had gezien omdat hij in de map van het salesteam stond. Ik was daar dus (opzettelijk) niet van op de hoogte gesteld. Ik heb hem vervolgend uitgeprint om hem te controleren en ik schrok me kapot!!!!! Er was niet één pagina goed. Alles stond in hoofdletters, gebruikssymbolen klopte niet, maten klopte niet, beelden ontbraken, op de ene pagina ontbraken gegevens, gegevens stonden dubbel en nog veel meer, ALLES WAS FOUT!!! EN DAAR STONDEN WIJ MEE OP DE IPM!!!
De week na de IPM kwam Adolf op kantoor en gaf me een ingebonden brochure die hij over had van de IPM en zei, hij is mooi geworden hé. Ik was met stomheid geslagen, ik zei, er klopt helemaal niets van, hij moet helemaal over en dat gaat veel geld kosten. Een paar dagen later werden de accountmanager en de “conceptor” van Bloemen-media op kantoor ontboden om de brochure met Adolf, een andere directeur, drie collega’s en mij te bespreken. Ik heb toen meerdere malen gezegd dat ik er weken wakker van heb gelegen en ook de “conceptor” gaf te kennen dat het de zwaarste weken uit zijn carrière waren en dat hij er enorme spijt van had dat hij de klus had aangenomen. Uiteindelijk bleek, door de onprofessionele opdrachtverstrekking zonder overleg met alle betrokken mensen die het uit moesten voeren, dat al het werk voor niets was geweest en dat alles over moest. Toen ik Adolf dit verwijtend kwalijk nam wuifde hij dat weg en zei “we moeten niet achterom kijken maar vooruit”. De “conceptor” zei toen wel direct dat dat niet voor dezelfde “instapprijs” maar dat het op uur basis zou moeten worden gedaan en dat dat heel duur zou worden. Dat was allemaal geen probleem volgens Adolf, dat moeten we maar als een investering zien voor de komende 5 jaar. Tussen neus en lippen door werd er ook nog besloten om toch maar weer de cadeau artikelen in de brochure op te nemen. Dit zat de vorige keer niet bij de deal in dus dat zou ook weer meer gaan kosten
Bloemen-media is toen weer helemaal van voren af begonnen en stuurde uiteindelijk, na twee maanden soebatten, een nieuwe proef. Die heb ik vorige week uitgeprint en het bleek een zakelijke recht toe recht aan brochure die qua stijl niet veel afweek van mijn concept. Ik ben hem toen gaan controleren en toen bleek dat er nog veel fouten in zaten en dat er van de cadeau artikelen helemaal geen hout klopte. Toen knapte er iets in me, het was gelukkig 12 uur dus ik ging naar huis maar dit was de druppel. Ik word door Adolf al van het begin af aan niet serieus genomen, hij ontneemt me achter mijn rug om al mijn taken, het wordt één grote puinhoop en ik werk me uit de naad om alles recht te breien. Ik kook van binnen, ik kan niet meer slapen van woede en frustratie en als ik maandagmorgen om 4 uur ’s morgens weer lig te piekeren was ik zo ontzettend kwaad. Als Adolf toen voor me had gestaan had ik hem wat aangedaan en toen besefte ik het, hij maakt me opzettelijk gek en heb ik me ziek gemeld om mezelf te beschermen.
Bossing en mobbing:
De termen mobbing en bossing worden beiden gebruikt om pesten op het werk mee aan te duiden. Er is echter een wezenlijk verschil tussen mobbing en bossing. Met de term mobbing worden namelijk alle vormen van pesten op het werk aangeduid, dus zowel pesten door collega’s als door een leidinggevende. Met de term bossing wordt echter alleen pesten op het werk door een leidinggevende aangeduid.
Bossing:
Het, in de context van pesten op het werk gebruikte woord bossing, is een Duits woord en staat als zodanig niet in de Nederlandse encyclopedie. Voor de exacte betekenis moet je dus een duitse encyclopedie raadplegen. De in Duitse versie van Wikipedia te vinden omschrijving van het woord bossing luidt, vertaald in het Nederlands, als volgt: Bossing staat in de strikte zin voor “psychologische terreur op de werkplek, met als doel het slachtoffer uit het bedrijf te werken.” In bredere zin betekend bossing een persoon, continu of herhaaldelijk pesten, lastig vallen, kwellen en kwetsen met het doel om hem geestelijk schade toe te brengen. Het komt het meest voor op school, op het werk, in sportclubs, in het verpleeghuis, in de gevangenis en op het internet (cyberpesten). Typische bossing handelingen zijn het verspreiden van valse verklaringen van de feiten, het toewijzen van zinloze taken, bedreigingen met geweld, sociaal isolement of constante kritiek op het werk.