blog placeholder

Een sollicitatiebrief is niet op 1, 2, 3 geschreven. Het moet persoonlijk zijn en aangepast aan de vacature.

De sollicitatiebrief

Een sollicitatiebrief moet je voor elke sollicitatie opnieuw schrijven of op zijn minst aanpassen. Je mag nooit één brief gebruiken voor al je sollicitaties!!

De briefselectie

Waar let een werkgever op als hij de brieven leest? Op basis van wat selecteert hij kandidaten?

  • Criteria:

In hoeverre voldoet een kandidaat aan alle vereisten (administratieve kennis, talenkennis, pc-kennis, ervaring, diploma voor de overheid, …)

  • Motivatie:

Motiveert de kandidaat zijn belangstelling met meer dan: “ik zag uw advertentie en het leek me interessant…”. Is er een specifieke motivatie zoals “ik wil graag bij een kleine organisatie werken…” of “ik werk nu bij een kleine organisatie waar geen doorgroeimogelijkheden zijn…” Let er dan wel op dat je jezelf niet tegenspreekt, je kan vb. niet in een kleine organisatie gaan werken en veel kans hebben om door te groeien!

  • Verzorging:

Aanhef, schikking, fouten, bin-normen, …

  • Originaliteit:

Is het een typische standaardbrief die je op internet kan afhalen of heeft de kandidaat écht moeite gedaan omdat hij/zij deze job graag genoeg wilt?

 

De brief waarmee u een interview in de wacht sleept.

  • Inleiding:

Specifieke motivatie of aandacht vestigen op een positief punt van uw kandidatuur. Wees origineel hierin, zorg dat de lezer interesse krijgt om de rest van de brief te lezen!

  • Midden:

Argumenten, specifieke vaardigheden, nuttige ervaring, die jou de geschikte kandidaat maken voor die job en dat bedrijf. Markeer in de vacature de overeenkomsten tussen jou en de vacature en verwerk deze begrippen in de middelste alinea. Verkoop jezelf hier, je moet de lezer overtuigen dat deze job voor jou gemaakt is!

  • Slot:

De lezer aanmoedigen een afspraak met je te maken. Ook hier moet je origineel zijn; “hopend op een positieve reactie” is niet echt origineel en zelfs saai…

 

Manieren om je kansen te vergooien…

  • Een brief schrijven, zonder een goed beeld te hebben van de functie,
  • Niet eerst nadenken, maar meteen aan het schrijven gaan,
  • Vanuit jezelf schrijven en niet vanuit het standpunt van de werkgever,
  • “Meer” brieven schrijven, i.p.v. betere brieven te schrijven,
  • Schrijffouten,
  • Argumenten aanhalen die eerder bijkomstig zijn of niet ter zake doen,
  • Standaardbrieven.