Linda de Mol had altijd al de eigenschap om erg ambitieus te zijn. Daardoor heeft ze nu haar eigen tijdschrift uitgebracht waarin alle onderwerpen die haar interesseren naar voren komen en ze andere vrouwen inspireert. Oprah Winfrey werd vroeger misbruikt maar had het doorzettingsvermogen om toch iets van haar leven te maken. Deze dagen is zij een van de meest invloedrijke vrouwen van Amerika. Dit typeert de grotere voorbeelden van personal branding. Een ‘brand’ wat in het Engels ‘merk’ betekent heeft iedereen in zich alleen niet iedereen is zich hier bewust van. Misschien is het voorbeeld van Oprah Winfrey en Linda de Mol iets te hoog gegrepen, toch kun jij ook gemakkelijk aan je personal brand werken en waarschijnlijk doe je dat onbewust al.
Esthetisch en innerlijk
Bij personal branding gaat het om twee soorten aspecten. Persoonlijk en uiterlijk. Als je begint met personal branding ga je in op beide en creëer je aan de hand hiervan je personal brand, of terwijl jouw eigen merk. Stel dat je bloezen nooit goed gestreken zijn (esthetisch), maar je wel altijd punctueel bent (persoonlijk), dan zorg je er voor dat je collega’s denken: ‘Wouter strijkt zijn bloezen nooit maar is altijd op tijd!’ Wouter´s personal brand wil hiermee zeggen dat hij er misschien niet altijd netjes uit ziet maar het wel belangrijk vindt om op tijd te komen.
Ontdek jezelf!
Welke emotionele reactie krijgen mensen als ze aan je denken? Wat typeert jou het meest? De beste manier om hier achter te komen is simpelweg door het te vragen. Ga langs bij de mensen die jou al lang en goed kennen. Hoe omschrijven ze jou? Wat zijn de zwakke en sterke kanten van jouw karakter? Om met je personal branding te beginnen moet je weten over wie jouw merk gaat. Ga daarom na wie jij bent. Hoe zit je in elkaar? Wat vind je leuk? Hoe reageer je op bepaalde zaken? Belicht je positieve en negatieve kanten, zodat mensen weten wat ze aan je hebben. Dit kan zowel op werk- als privégebied. Bedenk wat je later wilt worden en wat je passies zijn. Van daaruit werk je met een stappenplan naar je doel.
Spring er tussenuit!
Je hebt het probleem vast wel eens gehad. Je moet een stage voor school zoeken en je hebt de perfecte vacature gevonden. Het is een plek bij een groot en bekend bedrijf die je veel meer kan leren dan school. Hoe zorg je er nou voor dat je niet op de grote stapel terecht komt, maar dat jouw brief er tussen uit wordt gepikt?Dit is een typisch voorbeeld waarbij personal branding goed van pas komt. Als je bewust bent van je kwaliteiten, kun je daarmee het bedrijf laten zien waarom ze voor jou moeten kiezen! Als dit bedrijf jouw doel is moet je dit constant voor ogen houden. Bel na het opsturen van je sollicitatie en CV het bedrijf om te vragen of ze je brief hebben gehad. Op die manier val je op.
Keer negatieve punten om
Als je eenmaal met je personal brand bezig bent, heb je daarin ook je zwakke kanten naar voren gebracht. Bij personal branding is het ook de bedoeling dat je hiermee om leert gaan. Zelfs een negatieve eigenschap kun je positief verpakken. Als je altijd aan de late kant bent, creëer dan het beeld dat je een druk persoon bent. Zorg er wel voor dat je direct met de goede dingen aan de slag gaat. Zo zullen mensen denken: ‘Ah, Dennis is altijd iets te laat, maar als hij gaat werken komen er altijd gouden ideeën op tafel’.
Communiceer
Om je personal brand aan zoveel mogelijk mensen te laten zien, is het belangrijk dat je communiceert. Laat mensen weten waar jij voor staat en wat jou uniek maakt. Dit is belangrijk omdat je door jouw unieke punten, aan anderen kunt laten zien waarom ze jou voor bijvoorbeeld een nieuwe baan aan moeten nemen. Zorg dat je veel over je personal brand kunt vertellen, zodat je mensen weet over te halen. Ook is het belangrijk dat er genoeg over jou te vinden is.
Gebruik het web
Tegenwoordig worden zoekmachines als eerst gebruikt om meer te weten te komen over bijvoorbeeld een nieuwe sollicitant. Zorg dat je weet wat er via google over jou te vinden is. Berichten en comments gaan lang mee dus alles telt. Al heb je jaren geleden eens een bericht geplaatst in een gastenboek, kan dat nu nog steeds op internet zijn te vinden. Toch is het van belang om het web te gebruiken. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden met sociale netwerken. Gebruik Hyves, Facebook, Twitter en Myspace om jezelf bekend te maken aan de wereld. Met een regelmatige post op je blog leren anderen je kennen. Als je daarbij trouw de blogs van anderen volgt zul je snel overkomen als betrouwbaar, wat weer voordelig is voor je imago. Zorg dat je consistent bent!
Evalueer
Het is niet alleen belangrijk dat je veel over je personal brand weet, je moet ook bewust zijn van het feit dat je groeit. Zorg dat je telkens hogerop komt en niet op hetzelfde niveau blijft. Evalueer op school, op je werk en thuis. Vergeleken met tien jaar geleden is het nu veel belangrijker wat jij graag wilt dan wat een bedrijf van jou wilt. Zorg daarom dat je goed weet wat je uiteindelijke doel is. Omring jezelf met mensen die jou inspireren maar die jij ook inspireert.
Dress for success
Niet alleen je imago is belangrijk. Als je binnenloopt bij een bedrijf hebben mensen na één minuut al een mening over je gevormd. Zorg daarom dat je er altijd verzorgd uitziet. Overdrijf dit niet. Niemand zal van je verwachten dat je dagelijks in pakken van duizenden euro’s voor de dag komt. Maar het belangrijkste is dat je er voor zorgt dat je met je kleding laat zien wie je bent. Zo hoef je als vrouw echt niet dagelijks op hakken te lopen. Ook als je liever hippe sneakers draagt werk je aan je personal brand. Je collega’s weten dan: ‘Angelique ziet er niet deftig uit, maar de kleren die ze draagt combineert ze altijd stijlvol met toffe sneakers’.
Personal branding werkt!
Met personal branding kan je niet vroeg genoeg beginnen. Als je vanaf de middelbare school jezelf al goed weet te verkopen (of ondernemend bent), zul je later een stuk verder zijn dan anderen. In Nederland word je vaak met de nek aangekeken als je vol bent van jezelf. Het is niet gewoon om met je rijkdom te koop te lopen. Toch heb je er niks aan om met personal branding bescheiden te blijven. Wees consistent! Wees bewust van hoe je wilt overkomen en leer de reacties van anderen te aanvaarden. Als je in staat bent je personal brand goed te vertalen, zowel in woorden als op het internet, dan kom je het verst. Toch is dit niet alles. Het is nog belangrijker om waar te maken wat je zegt en goed werk te leveren, volgens je eigen merk.