Bij marktonderzoek draait het om het verkrijgen van informatie. Voor het verkrijgen van de juiste informatie is het belangrijk om een onderzoeksproces te doorlopen. Een onderzoeksproces bestaat uit verschillende fases die in dit artikel beschreven worden.
- De doelstelling van een onderzoek definiëren.
Wat moet het de opdrachtgever opleveren. Waarvoor wordt het onderzoek uitgevoerd? - Formuleren van de probleemstelling.
Het formuleren van de probleemstelling wordt gedaan aan de hand van de SMART methode. Hiervoor verwijs ik u naar http://artikelen.foobie.nl/werk-opleiding/projecten/.
Hierbij is het belangrijk om te weten wie de betrokken zijn bij het probleem en wat de vraagpunten zijn. In een probleemstelling staat onder andere beschreven waarom het onderzeok uitgevoerd moet worden, en welke “probleem” het oplost en wat de voordelen zijn van de “oplossing”.
Een probleemstelling kan eventueel deelvragen bevatten als er antwoord op meer “problemen” moeten komen, die makkelijker te beantwoorden zijn als er deelvragen geformuleerd worden. Deelvragen zijn dan ook vragen naar onderdelen (aspecten) van het onderwerp/”probleem”. Het grote voordeel van deelvragen is dat je het gekozen onderwerp als het ware in overzichtelijke delen opstelt. - Informatiebehoefte vaststellen.
Uit de probleemstelling en de eventueel geformuleerde deelvragen is er behoefte aan bepaalde informatie.
Het is dan ook van belang om vast te stellen welke informatie nodig is voor de oplossing van het “probleem”. En welke informatie je eventueel al in het bezit hebt. Het is belangrijk om de bronnen te bewaren, deze zullen later in de bronvermelding nodig zijn, ter onderbouwing van je resultaten. - Deskresearch.
Als de eerder verzamelde gegevens niet genoeg zijn om aantwoord te krijgen op de probleemstelling wordt er door middel van deskresearch meer informatie verzameld.
Deskresearch: heeft tot doel om eerst eens na te gaan welke informatie reeds door anderen is verzameld en relevant is voor een probleem. Dit is onderzoek naar de beschikbaarheid van bruikbare reeds bestaande gegevens en de analyse van die gegevens. Dit worden ook wel Secundaire gegevens genoemd. Dit zijn gegevens die niet primair op jou probleemstelling zijn afgestemd maar al wel eerder door andere vergaard zijn voor een andere probleemstelling. - Fieldresearch.
Na het Deskresearch word er bepaald of er meer additionele (aanvullende) gegevens nodig zijn. In dat geval zal men overgaan tot het verkrijgen van extra gegevens door middel van fieldresearch, ook wel veldonderzoek genoemd. Word er besloten om meer gegevens te verzamelen dan volgt de formulering van de onderzoeksopzet:
– de marktonderzoekgroepen formuleren
– de onderzoeksmethode kiezen.
– vaststellen van de analysemethode. - Onderzoek uitvoering.
Na het formuleren van het onderzoeksopzet volgt de uitvoering van het onderzoek. De onderzoeker gaat de gegevens verzamelen, verwerken en analyseren. - Conclusies en Aanbevelingen
Na het analyseren van de gegevens trekt hij conclusies en formuleert hij aanbevelingen. - Onderzoeksrapport
Ten slotte word er een onderzoeksrapport van geschreven. Dit wordt ook wel een onderzoeksverslag genoemd. Voor een beschrijving van een onderzoeksrapport verwijs ik naar http://artikelen.foobie.nl/werk-opleiding/onderzoeksverslag/.