blog placeholder

Een opleiding kiezen is een moeilijke keuze die gemaakt moet worden, het is namelijk bepalend voor jouw toekomst. Wanneer ik op zoek was naar een opleiding die bij mij paste vond ik het moeilijk om de juiste informatie te vinden. Ik sprak verschillende talen en hield van reizen en besloot voor de opleiding International Business and Languages (IBL) te gaan. In het volgende artikel wil ik mijn ervaringen over de opleiding IBL en mijn werkervaringen na het behalen van mijn diploma met jullie delen.

International Business and Languages (IBL) is een internationale opleiding die wordt aangeboden op zo´n 7 verschillende Hogescholen in Nederland. Op dit moment kun je de opleiding volgen op o.a. Inholland, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Amsterdam, Hogeschool Utrecht en de TIO.

De voertaal van de opleiding is Nederlands en de studie duurt 4 jaar, waar je na 4 jaar de titel Bachelor of Business Administration ontvangt. Inhoudelijk draait de opleiding IBL om talen en economie, waarbij de verdeling 40% talen is en 60% economie. Tijdens de studie kan de student 5 maanden studeren in het buitenland en 5 maanden stage in het buitenland lopen. (Overigens is slechts één van de twee buitenland ervaringen verplicht). De Opleiding IBL aan de Hogeschool Rotterdam hoort bij de Rotterdam Business School (RBS) wat de Internationale afdeling van de Hogeschool Rotterdam vormt samen met de opleidingen IBMS- International Business Management en TMA- Trade Management Asia.

Jaar 1

Om toegelaten te worden tot de Opleiding IBL dien je in het bezit te zijn van een HAVO diploma of kun je na je 21-ste jaar een HBO toelating examen afleggen. Ik had een HAVO diploma en heb mij rond april 2009 via de website van Hogeschool Rotterdam ingeschreven voor de opleiding IBL, tegelijkertijd heb ik mijzelf bij de DUO (voorheen IB-groep) ingeschreven om in aanmerking te komen voor studiefinanciering en een OV. Ook heb ik in maart een dag meegelopen met de opleiding IBL. Dit wordt een meeloop dag genoemd en daarbij breng je een hele dag op de hogeschool door waarbij je informatie over de opleiding krijgt en waarbij je 2 a 3 lessen krijgt in een economisch vak of in een taal.

Voordat het schooljaar daadwerkelijk begon hadden wij een introductieweek van 1 tot 4 september. We zijn toen naar een bosrijk gebied in Nederland geweest met alle Rotterdam Business School (RBS) studenten. Wij hebben gedurende de introductieweek veel team-activiteiten gedaan en sliepen met ongeveer 40 man in een hele grote tent. ´S avonds werd er een kleine disco georganiseerd en we aten ook allen gezamelijk. De introductieweek is niet verplicht, maar is wel leuk om mee te maken, hierdoor kun je je medestudenten leren kennen. De kans is overigens groot dat je met andere mensen in de klas komt dan de mensen waarmee je tijdens de introductie weken optrekt.

De maandag na de introductieweek begonnen de lessen daadwerkelijk. Naast de Engelse taal moesten wij aan de docenten doorgeven welke andere 2 vreemde talen wij wilden volgen. Je moet dan 2 talen kiezen uit Duits, Frans en Spaans. Ik heb gekozen voor Frans en Spaans. Omdat ik al goed Spaans sprak ben ik op een hoger niveau begonnen met Spaans en ben ik op het beginners niveau ingestroomd met Frans.

Ik werd in een klas ingedeeld en zou alle lessen (behalve de taal lessen) met deze klas volgen. Ik vond dat wij tijdens het eerste studiejaar het meeste schoolwerk hadden en ook vaak (verplicht) aanwezig moesten zijn. Tijdens het eerste jaar had ik elke dag les van ´s ochtends vroeg tot soms ´s avonds laat (18.00). Alles was nieuw en ik begreep het systeem nog niet zo goed en vond het eerste jaar best vermoeiend. Naast de talen kreeg ik ook les in o.a. bedrijfseconomie, commerciële economie, Nederlands (spelling en grammatica), communicatie en ICT. Ook werd de klas in kleinere groepjes verdeeld en gezamelijk met jouw groepje moest je verschillende grote opdrachten inleveren aan de hand van cases. Tijdens het eerste schooljaar kun je 60 studiepunten behalen, dit zijn ook de punten die je moet behalen voor de propedeuse. Wanneer je binnen 2 jaar alle vakken uit het 1e jaar afrond met een voldoende, ontvang je de propedeuse. Wanneer je binnen 2 jaar nog geen propedeuse hebt behaald dan mag je de opleiding niet verder vervolgen en dan heb je de opleiding niet gehaald. Ik heb mijn propedeuse aan het begin van het tweede studiejaar behaald door een paar vakken te herkansen.

 Jaar 2

Het tweede studiejaar vond ik erg op het 1e studiejaar lijken. We volgden dezelfde vakken als in het jaar daarvoor behalve Nederlands en ICT. Nieuwe vakken die we erbij kregen waren: statestiek, cross cultural management en marktonderzoek. Het 2e deel van het tweede jaar werd voornamelijk in beslag genomen door het plannen en regelen van de studie periode in het buitenland. Hier had je een minimum bepaald aantal studiepunten voor nodig en er moest ook het nodige papierwerk gedaan worden. Sommige klasgenoten van mij hadden niet genoeg punten om te gaan studeren in het buitenland. Wij moesten een top 3 van universiteiten aangeven waar we graag wilde studeren in het buitenland. Ik heb op mijn nummer 1 Mexico gezet en op de nummers 2 en 3 had ik twee universiteiten in Spanje uitgekozen. De school had voor mij besloten dat ik zou gaan studeren in Frankrijk, La Rochelle. Mijn medestudenten en ik hadden het gevoel dat er niet naar onze wensen (top 3) was geluisterd, want iedereen was willekeurig ingedeeld aan een land en universiteit. Ik ben uiteindelijk om persoonlijke redenen niet gaan studeren in het buitenland. Slechts één van de twee dingen (studie of stage) waren verplicht en ik wilde liever in Nederland blijven omdat ik net aan een persoonlijk project was begonnen en veel van mijn klasgenoten die ook mijn vrienden waren bleven ook in Nederland. Er werd voor onze groep (zo´n 15 studenten) besloten dat wij gedurende 5 maanden een aangepast studie programma zouden volgen.

Jaar 3

De groep IBL-ers die geen studie in het buitenland volgden werden de ´thuisblijvers´ genoemd. Wij hebben gedurende 5 maanden een aangepast studieprogramma gevolgd, samen met de buitenlandse uitwisseling studenten die de opleiding Commerciële economie volgden. We kregen vakken zoals Filosofie, Kunst, onderhandelen, logistiek en bedrijfseconomie. Ik had slechts 2 dagen per week les en dit vond ik natuurlijk erg fijn. Ik hoorde dat mijn medestudenten het best zwaar hadden in het buitenland met veel lesuren. Wel hadden ze het enorm naar hun zin in het buitenland. Ik heb in die tijd vooral veel gewerkt en van mijn vrije tijd genoten omdat ik bijna nooit op school hoefde te zijn. Vanaf dat moment heb ik mijn studie ook links laten liggen waardoor ik een achterstand opbouwde.

Tijdens het laatste semester van het derde jaar waren de studenten uit het buitenland terug gekeerd en volgden we weer gezamelijk les. Wij moesten toen een differentatie kiezen. We konden kiezen uit IMM – International Marketing Management en IBC- International Business Communication. Ik heb voor IMM gekozen en moest samen met een groepje een exportplan voor een product schrijven, namelijk voor een luxe horloge merk. Hiernaast hebben we nog meer verslagen ingeleverd en kregen we nieuwe vakken zoals finance en International marketing, veelal met cases. Ook was iedereen druk bezig met de voorbereidingen voor de stage in het buitenland. Er moest namelijk weer veel papierwerk worden gedaan (denk aan verslagen, formulieren etc.) en er moest een geschikte stage gevonden worden die voldeed aan de eisen van de opleiding. Dit moest allemaal al in april/mei gereed zijn en de daadwerkelijke stage kon dan vanaf Augustus beginnen.

Het plan was om met 2 vriendinnen stage te gaan lopen in Brazilie, maar het was erg moeilijk om de juiste stage te vinden en we kregen bijna geen reacties op onze e-mails die wij naar meerdere bedrijven hadden gestuurd. Uiteindelijk kreeg ik reactie van een Portugese taalschool in Salvador, Brazilië. Ik had deze taalschool gevonden op www.goabroad.com. De eigenaar van de taalschool zocht een marketing medewerker en hij vond mij een geschikte kandidaat. Hij vroeg of ik op 1 A4-tje wilde schrijven hoe ik de taalschool op de kaart zou zetten m.b.t. de marketing. Dit heb ik gedaan en vervolgens was ik aangenomen! Mijn school keurde de stage gelukkig ook goed en nadat de eigenaar van de taalschool mijn stagecontract ondertekend terug naar mij had gestuurd, kon ik beginnen. Mijn 2 vriendinnen besloten beiden om ergens anders stage te lopen. Een vriendin van mij ging stage lopen in het Europese parlement in Brussel en de andere ging stage lopen bij een grote meubelhandel in Turkije. Ik heb vlak voordat ik wegging nog een Erasmus beurs aangevraagd voor mijn verblijf in het buitenland. Ik kreeg 200 voordat ik weging en ik zou ook 200 krijgen als ik mijn stage periode had voldaan. Klasgenoten van mij die binnen Europa bleven kregen 1000 euro voordat zij weg gingen en 1000 euro na het afronden van hun stage periode, omdat de Erasmus beurs sterkere banden heeft binnen Europa. Ik kwam hier op het laatste moment achter en was erg teleurgesteld dat ik zo weinig geld kreeg. Verder heb ik mijn ov stopgezet en daar zou ik dan maandelijks 60,00 euro voor krijgen. Ik heb de hele zomervakantie doorgewerkt voor mijn vliegticket en op 20 augustus ben ik vertrokken richting Brazilië.

Jaar 4

Ik kwam aan in Brazilië en kon de volgende dag meteen aan de slag. Ik mocht gelukkig gratis portugese lessen volgen op de taalschool. Dit deed ik gedurende 2 maanden van 8 uur ´s ochtends tot 12 uur ´s middags en daarna werkte in van 12.00 uur tot 16.00 uur. Ik hoefde maar 4 uurtjes per dag te werken en ik genoot volop van Brazilië haar stranden, mensen en feesten. Mijn taak binnen de school als Marketing medewerker was om meer leerlingen te werven. Dit is mij bij aankomst uitgelegd door de stagebegeleider en hij wilde dat ik zoveel mogelijk universiteiten en organisaties benaderde om partnerschappen mee te sluiten, zodat zij grote groepen leerlingen naar de taalschool zouden sturen tegen een lagere prijs. Ik was totaal niet voorbereid op het werk en werd opeens achter een computer gezet. Ik had mijn kennis van school en wat boeken meegenomen, maar daarin kon ik niets vinden over het werk wat ik nu moest gaan doen. Ik had zon 50 universiteiten en organisaties benaderd en had maar 5 reacties teruggekregen die allen negatief waren! Ik vond dat ik niet goed was voorbereid op zulke werkzaamheden tijdens de opleiding IBL. Ik was teleurgesteld in mijzelf en had het gevoel dat ik een baan in de marketing misschien wel niet aankon. Ik had het werk nu heel anders aangepakt, maar had toendertijd simpelweg niet genoeg werkervaring. Een stage is tenslotte bedoeld om dingen te leren. Ik besloot mijn strategie te veranderen en ging de taalschool op internet pagina´s promoten. Dit deed ik op reisforums en op allerlei websites die met Brazilië, reizen en de portugese taal te maken hadden. Ik benaderde websites ook met het voorstel om onze link op hun website te plaatsen en dan zouden wij in ruil hun link op onze website plaatsen. Dit wierp gelukkig meer vruchten af dan mijn vorige werk en ik heb mijn stage uiteindelijk met een voldoende afgesloten. Voor mijn opleiding moest ik elke maand 1 A4-tje inleveren met een omschrijving waar ik mij die maand mee bezig heb gehouden. Ook moest ik achteraf een stageverslag inleveren. Het was gelukkig erg weinig wat ik voor school moest doen en mijn stagebegeleider bemoeide zich ook weinig met mijn stage. Ik zal altijd met een fijn gevoel terugdenken aan Brazilië. Ik heb daar een ongeloofelijke tijd meegemaakt en ben zo ontzettend blij dat ik daar stage ben gaan lopen. Ik heb veel leuke dingen meegemaakt, heb nieuwe mensen leren kennen en een nieuw land. Ik ben als mens gegroeid door mijn stage ervaring in het buitenland en ben nu veel minder bang om grote stappen te ondernemen en om te reizen.

Eenmaal terug in het koude Nederland bekroop mij een stress gevoel. Ik moest beginnen aan mijn scriptie en had nog veel vakken die ik over moest doen uit het 2e en 3e jaar. Deze vakken had ik laten versloppen, waardoor ik nu een achterstand had opgelopen. Ik had meteen spijt dat ik niet beter mijn best op school had gedaan de afgelopen 3 jaar, omdat ik nu 3 niveaus Frans tegelijk moest toen naast mijn scriptie en andere tentamens die ik niet had gehaald. Daarbij kwam kijken dat ik bepaalde studiepunten miste die ik wel degelijk had gehaald. Ik moest achter deze studiepunten aangaan en dit bleek een hele administratieve opgave, want je moet langs zo´n 4 docenten en een hoop mailtjes sturen voordat je daadwerkelijk jouw punten kloppend krijgt.

Ik was tijdens mijn laatste 3 weken in Brazilie begonnen met het zoeken van een stagebedrijf voor mijn scriptie en had gelukkig een afstudeerstage bij een internationaal liften bedrijf gevonden in Krimpen aan den IJssel. Ik heb een rooster met de stagebegeleider van het bedrijf kunnen opstellen zodat ik genoeg tijd overhield om mijn 3 niveaus Frans op school te volgen. De laatste 6 maanden van mijn opleiding waren de zwaarste 6 maanden van de opleiding. Ik ging elke dag naar mijn stage toe, waar ik om 18.00uur klaar was. Gelukkig mocht ik mijn scriptie op mijn stage plek schrijven, want zodra ik thuis kwam ging ik aan de slag met de Franse woordjes en grammatica en de andere vakken die ik nog niet had gehaald. Ik heb ontzettend veel inzet gegeven de laatste 6 maanden en was constant bezig met school en had eigenlijk nergens anders tijd voor. Ik heb mijn scriptie en vakken net op het nippertje gehaald en ben ook door sommige leraren geholpen met mijn cijfers, want anders had ik het nooit gehaald. Ik was ontzettend blij en trots op mijzelf dat ik de opleiding binnen 4 jaar had gehaald omdat veel van mijn klasgenoten het niet hadden gehaald, voornamelijk door de taal vakken die ontzettend veel tijd in beslag nemen. Een maand later was de diploma uitreiking op school en mocht in mijn diploma ophalen.

Na het afronden van de opleiding

Na het behalen van mijn diploma ging ik vol goede moed een vaste baan zoeken. Dit viel vies tegen. Ik vond het moeilijk om vacatures te vinden die bij mijn opleiding paste omdat IBL zo een brede opleiding is en je bent als afgestudeerde IBL-er nergens in gespecialiseerd. Ik reageerde voornamelijk op vacatures waar ze mensen zochten die verschillende talen konden spreken en op vacatures van internationale bedrijven. De functies varieerden van sales tot vertaler tot webmarketeer. Ik had ontzettend veel sollicitaties uitgezonden en kreeg bijna altijd een afwijzing of helemaal niets terug. Ik begon moedeloos te worden en doordat ik niets kon vinden en geen geld of inkomen meer had heb ik gesolliciteerd op een MBO functie bij Samsung als Frans,- en Nederlands sprekende klantenservice medewerker. Ik werd bij het eerste gesprek al voor de functie aangenomen. De functie hield in dat ik in een callcenter werkte waarbij ik in het Nederlands en Frans klanten ondersteuning bood bij problemen met hun mobiele telefoon van Samsung. Na 2 maanden mocht ik gelukkig administratieve taken gaan doen, zodat ik niet meer in het callcenter hoefde te zitten. Terwijl ik werkzaam was bij Samsung was ik continu bezig met het zoeken naar een andere, betere baan. Nadat ik 4 maanden bij Samsung werkzaam was bood mijn oude stagebegeleider van het liften bedrijf mij een baan aan bij de afdeling trapliften. Hij had iemand nodig die een marktonderzoek voor hem kon uitvoeren binnen Nederland. Ik ben daar gaan werken en had het erg naar mijn zin en verdiende ook goed, maar toch begon het te kriebelen. Ik wilde graag iets internationaals gaan doen en in een bedrijf werken dat meer in mijn interesse gebied lag (en dat waren niet trapliften).

Weer begon ik te solliciteren op een andere baan. Ik begon te twijfelen aan mijn opleiding IBL , omdat ik ondertussen al meer dan 1 jaar was afgestudeerd en niet tevreden was met mijn baan. Ik had het gevoel dat ik tijdens de opleiding niets nuttigs had geleerd en ik had spijt van mijn keuze. Ik vond het vervelend dat ik dit pas achteraf besefte, maar kon mij eigenlijk ook geen andere opleiding voorstellen die ik graag wilde volgen of had willen volgen. Na alweer een ronde van een heleboel sollicitaties versturen kreeg ik uiteindelijk een baan aangeboden bij een website. Het was een website waar men hun vakantiehuis te huur aan kan bieden en waar men ook een vakantiehuis kan huren. Ik was ontzettend gelukkig want ik voelde mij eindelijk op mijn plek en wilde ook graag in het toeristische sector werken. Ik mocht aan de slag met het vertalen van de website en op den duur als alles af was zou de website internationaal gelanceerd worden (op dit moment is de website alleen actief in Nederland). Wegens geld en organisatorische redenen ging dat allemaal niet door en mocht ik voorlopig aan de slag als webmaster. Deze functie voerde ik ook met veel plezier uit. Helaas werdt er na een aantal maanden besloten om drastische veranderingen aan te brengen binnen het bedrijf. Zo gingen ze niet meer internationaal uitbreiden en werden er van 3 medewerkers het contract niet verlengd, waaronder mijn contract. Dit nam allemaal plaats toen ik slechts 6 maanden bij het bedrijf werkzaam was.

Ik baalde enorm en ging opnieuw opzoek naar een baan. Ik had het ondertussen helemaal gehad met het steeds solliciteren en het wennen aan een nieuwe baan en zag er tegenop. Ik begon weer werk te zoeken in Nederland , maar kwam weinig vacatures tegen die bij mij paste. Ik begon vervolgens vacatures in het buitenland te zoeken, omdat ik graag voor een langere tijd in het buitenland wilde werken en ik op dat moment ongebonden was, zonder rëele verplichtingen aan Nederland. Het zoeken naar werk in het buitenland bleek niet eenvoudig. Ik vond niet veel vacatures voor werk in het buitenland en kreeg weinig reacties op mijn sollicitaties. Toen ik zag dat een bedrijf dat zich specialiseert in vakantiewoningen in Spanje, Lloret de Mar vakantiemedewerkers zocht, heb ik mij hiervoor aangemeld. De werkzaamheden spraken mij aan, het was bijna zomer en ik had een baan nodig. Op 1 april ben ik begonnen bij het vakantiehuizen bedrijf hier in Lloret en ondertussen is mij een vast contract aangeboden. Ik vind het heerlijk om in Spanje te wonen en heb hier ondertussen mijn draai gevonden. Het volgen van een Internationale opleiding opent veel deuren voor werk in het buitenland en ik heb achteraf geen spijt van mijn keuze. Ik heb tenslotte voor een internationale opleiding gekozen omdat ik altijd al wist dat ik graag iets in het buitenland wilde doen.

Hopelijk heb ik met mijn verhaal een duidelijke schets kunnen geven over de opleiding IBL. De opleiding heeft (zoals elke opleiding) haar voor,- en nadelen. Ook ervaart elke student de opleiding anders. Ik ben van mening dat dit de ideale opleiding is voor mensen die een talenknobbel hebben, houden van reizen en kennis van handel hebben.