Sommige mensen weten al op vroege leeftijd dat zij later piloot willen worden.
Het kan ook heel goed zijn dat de ontwikkeling op de latere leeftijd komt, en dan daar de passie bij ligt.
De opleiding heeft een strenge selectieprocedure waarbij je verschillende soorten testen moet volgen om uiteindelijk toe te worden gelaten om je brevet te kunnen behalen op de opleiding.
Piloten hebben altijd een zeer hoge verantwoording. Zij zorgen ervoor dat de kist de lucht in komt met de juiste snelheid door de goede berekeningen te maken. Ook de passagiersvervoer of vrachtvervoer is belangrijk om deze te kunnen brengen van punt A naar punt B. Tegenwoordig worden er allerlei nieuwe technologische apparaten in azië gemaakt, en dat moet getransporteerd met het vliegtuig.
De opleiding
De studie voor verkeersvlieger is veeleisend van de student. Maar onthoud wel dat je het doel nooit moet vergeten: piloot worden! Samen met andere studenten ga je van minimaal 24 tot 36 maanden veel leren over de diepgaande theorielessen. Nadat je goede resultaten behaald moet er een solo-vlucht worden uitgevoerd waarbij je door een examinator word beoordeeld of je goed genoeg bent om zelfstandig een vliegtuigje te kunnen besturen. Nadat je dit heb voldaan krijg je zo geheten een vliegbrevet, nu mag je officieel commercieel gaan vliegen.
Het praktijkgedeelte bestaat als eerste uit hoe je moet navigeren tijdens de vlucht, de tweede belangrijke fase is dat je moet kunnen vliegen op basis van de instrumentele apparaten aan boord.
Wanneer je geslaagd bent voor alle examens krijg je een 'ATPL' Airline Transport Pilot License, dit betekent dat je een volledige beheersing hebt over de belangrijke brevetten;
* CPL (Commercial Pilot License)
* RT (Radio Telefonie Brevet)
* SE-IR (Single Engine Instrument Rating)
* ME-IR (Multi Engine Instrument Rating)
De selectierondes bestaan uit de volgende;
1. Het algemene aannamegesprek
2. Psychologische test en capiciteitenonderzoek
3. Sensomotorische onderzoek
4. Simulator test
Carriére piloot
Vele vliegopleidingen hebben geen vaste contracten met luchtvaartmaatschappijen. Zij zijn wel in staat om een piloot ergens te plaasten om toch een baan te hebben. In 2010 is gebleken dat veel afgestudeerde een baan hebben gekregen bij Transavia, Ryanair, Pegasus en SunExpress.
De kosten van de opleiding zal ongeveer rond €100.000 – € 150.000 liggen. Je kunt een goede financiering afsluiten bij de toegewezen bank.