Een verkoper kan werkzaam zijn in vele uiteenlopende markten, in eider branche dienen naelijk wel zaken verkocht te worden. Er zijn verkopers die aan inkopers verkopen en ook welke direct aan de eindgebruiker kopen. Je bent dan B2B verkoper of B2C verkoper, vaak is dit toch een andere tak van sport maar de essentie blijft hetzelfde: je wilt een bepaald product of dienst aan de man brengen.
Binnendienst en buitendienst
Bij een verkoopafdeling is er vaak onderscheidt tussen de commercieel medewerker binnendienst en de commercieel medewerker buitendienst. Wanneer je op binnendienst zit doe je vooral het voorbereidende werk voor de buitendienst, je ondersteunt deze dan in zijn werkzaamheden. Vaak voer je een eerste gesprek met mogelijke klanten en na de verkoop blijf je het aanspreekpunt wanneer het bijvoorbeeld gaat over productspecificaties of prijzen. Vaak zijn de taken die de commercieel medewerker binnendienst krijgt wat meer administratief van aard. Om uit te kunnen blinken in een dergelijke functie kun je een opleiding commercieel medewerker binnendienst volgen. een eigenschap die je hiervoor dient te hebben is dat je graag investeert in een relatie op lange termijn.
Wanneer je een commercieel medewerker, ofwel verkopen, buitendienst bent, ben je vaak onderweg van en naar afspraken toe. Je bent dan vaak meer vertegenwoordiger, zit veel in de auto en komt eigenlijk weinig op kantoor. Een eigenschap die hier bij komt kijken is dat de commercieel medewerker buitendienst goed is in een verkoopgesprek met persoonlijk contact. Je voelt dan vaak een echte kick wanneer je de klant binnen kunt halen en werkt vooral op de korte termijn.
Algemene taken
In een goede organisatie heb je beide typen verkopers nodig. De hoofdtaken van verkopers bestaan uit:
-
Pre sales
-
Acquisitie
-
Verkoopgesprek voeren
-
After sales
-
Administratie
-
Relatiebeheer
Deze taken worden natuurlijk aan de hand van de functie, het bedrijf en je rol hierin zwaarder of minder zwaar. Voor sommigen is bijvoorbeeld relatiebeheer een groot deel van de taakomschrijving en bij anderen is vooral de acquisitie erg belangrijk. Afhankelijk van de rol binnen het bedrijf zal hier invulling aan worden gegeven.