blog placeholder

Een enquête is een waardevolle manier om informatie te verzamelen. Deze methode kan bijvoorbeeld gebruikt worden om meningen van personen over een bepaald product te verzamelen. Met de verzamelde gegevens kan het product zodanig verbeterd worden dat het nog beter in de markt ligt. Dit artikel legt uit hoe je een goede enquête ontwerpt en uitvoert.

Hoe maak je een goede enquête?

De eerste stap in het houden van een enquête is het ontwerpen van je enquête. Onderschat dit niet.

  • Bedenk allereerst goed wat je wilt weten. Waarvoor wil je de enquête gebruiken en wat wil je ermee bereiken. Het is belangrijk om dit voor jezelf goed duidelijk te hebben. Bijvoorbeeld, je wilt weten wat mensen van je site vinden. Het is niet voldoende om te vragen of je site leuk is of niet. Denk aan al de verschillende aspecten: lay-out, kwaliteit van de teksten, snelheid van de site, overzichtelijkheid etc.
  • Stel een vragenlijst op. Je kunt ook gebruik maken van stellingen. Zorg dat de vragen of stellingen niet op meerdere manieren opgevat kunnen worden. Gebruik geen dubbele ontkenningen. Gebruik afwisselend positieve en negatieve vragen of stellingen. Een voorbeeld van een positieve stelling is: “De teksten op mijn website zijn van hoge kwaliteit”. Een voorbeeld van een negatieve stelling is: “De plaatjes bij de teksten zijn storend”. Door positieve en negatieve stellingen af te wisselen, voorkom je dat mensen automatisch iets gaan invullen. Vraag of iemand je vragenlijst voor de proef wil invullen. Dan weet je meteen of het duidelijk is of niet. Maak je vragenlijst niet te lang want dan zullen veel mensen afhaken. Zorg dat je de lijst binnen een paar minuten in kunt vullen.
  • Denk na over de manier waarop de enquête moet worden beantwoord. Veel enquêtes maken gebruik van schaalverdeling waarbij personen een keuze kunnen maken uit een aantal opties. Populaire schaalverdelingen zijn bijvoorbeeld: mee eens/niet mee eens, goed/niet goed, wel /niet etc. Zorg dat je vragen goed aansluiten op de schaalverdeling. Bij de eerder genoemde stellingen kun je bijvoorbeeld de verdeling mee eens/ niet mee eens gebruiken. De verdeling goed/niet goed is in dit geval niet geschikt.
  • Schrijf een korte inleiding bij je enquête. Leg uit waarom je dit wilt weten en wat je met die kennis wilt doen. Wil je bijvoorbeeld je site verbeteren, dan zullen je vaste bezoekers vast bereid zijn om mee te werken. Geef ook aan hoe lang het invullen van de enquête duurt. Als het niet zo lang duurt, zullen meer mensen deelnemen.

 Hoe voer je een enquête uit?

Je hebt nu een goede enquête klaarliggen. De volgende stap is om mensen te bereiken en zover te krijgen om mee te werken aan je onderzoek.

  • Je moet nu eerst de enquête beschikbaar maken. De beste manier om dit te doen is door de enquête in te voeren in een online enquête programma. Er zijn diverse gratis enquête programma’s op internet te vinden. Het voordeel van deze programma’s is dat je al je data digitaal hebt. Je voorkomt veel gedoe met het invoeren van informatie van papieren formulieren. Deze online enquête programma’s leveren een link naar de enquête. Als personen op de link drukken, komen ze bij jouw enquête terecht en kunnen ze die meteen invullen.
  • Hoe je de personen bereikt die je in het onderzoek wilt hebben, hangt af van je doelgroep. In het voorbeeld van de website kun je heel simpel de link op je website plaatsen. Je kunt de link ook gemakkelijk naar grote groepen mensen mailen of via de post opsturen.
  • Als je een lage reactie op de enquête verwacht, kun je overwegen om een prijs te verloten onder de deelnemers. Hiermee haal je geheid meer mensen over.

Tot slot is het altijd leuk om de resultaten naar de deelnemers te communiceren. Geef bijvoorbeeld aan welke onderdelen van je site niet zo goed beoordeeld worden en wat je eraan gaat doen om deze zaken te verbeteren. Feedback is een goede manier om te zorgen dat mensen een volgende keer weer graag deelnemen.