Communicatie is erg belangrijk, zowel online als offline. Er is de afgelopen jaren dan ook veel verandering geweest binnen de communicatie. In dit artikel laten we zien welke trends je kunt verwachten voor 2020!

 

1.      Storytelling

Als we de oprichter van RazorSocial moeten geloven, wordt het steeds belangrijker dat merken in staat zijn om echt hun eigen verhaal te doen. Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is de verandering die sociale media heeft ondergaan. Een paar jaar geleden kon je doelgroep nog heel makkelijk bereiken met een mooie post, terwijl dat tegenwoordig een stuk lastiger gaat. Je moet meer moeite doen je doelgroep aan te spreken en echt te raken met een goed verhaal. Vervolgens moet dit verhaal ook nog eens de aanleiding geven aan je doelgroep om het te delen, erop te reageren en erover te praten.

2.      Influencers

Voor merken is het steeds belangrijker geworden dat ze zich gedragen als een journalist en beter na moeten denken over de manier waarop ze de aandacht van hun publiek krijgen. Je kunt hierbij denken aan een nieuwssite of een krant. Als de titel je niet aantrekt klik je hem waarschijnlijk ook niet aan. Uitspraken van bekende mensen doen het hierbij meestal goed. Deze bekende mensen zijn bijna altijd influencers. Dit kan een professor zijn, maar ook een politicus, zanger of presentatrice.

3.      Focus op communicatie naar de klant

Aan de ene kant zou je denken dat het bereiken van een groot publiek tegenwoordig erg makkelijk gaat, aan de andere kant kan het ook heel lastig zijn. Een tweet, blog of video kan tienduizenden mensen bereiken maar daarmee heb je nog geen grip op een relatie met de klant. Juist de focus op klantrelatie gaat nog veel belangrijker worden. Alle communicatie momenten met de klanten doen ertoe. Vanaf de eerste advertentie, tot het eerste contact tot het leveren van klantenservice.

4.      Van kwantiteit naar kwaliteit

Een groot nadeel van sociale media is dat je zo gefocust bent op clicks en statistieken. Dit gaat de aankomende paar jaar echter wel veranderen. Het wordt belangrijker dat jij je publiek echt begrijpt en in staat bent een relatie op te bouwen. Hierbij is communicatie uiteraard ook erg belangrijk. Daarnaast gaat dit dus een stap verder van enkel het bijhouden van statistieken.

Lees ook: 10 tips om je effectiviteit te verhogen en stress te vermijden

5.      Kopieergedrag binnen communicatie

Het is bijna niet meer mogelijk een nieuw product of nieuwe dienst te lanceren waarin jij de enige bent. Tegenwoordig wordt alles heel snel gekopieerd waardoor je veel concurrenten hebt die hetzelfde bieden. Dit betekent voor de communicatie dat jij je moet focussen op een enkel aspect in je marketing en daar al je aandacht op moet vestigen.

6.      Samenwerken

Wil je echt goed gezien of gehoord worden, dan zou je als bedrijf meer moeten gaan samenwerken. Dit komt omdat het door alle prikkels en kanalen steeds lastiger wordt je doelgroep te bereiken. Door samen te werken met afnemers, leveranciers, medewerkers en klanten zorg je voor meer impact.

7.      Creativiteit binnen marketing en communicatie

Data en analyse is veel onder de aandacht geweest binnen de marketing en communicatie. Echter kunnen we daarin doorslaan waardoor we te weinig doen met creativiteit en verbeelding. Dit wordt steeds belangrijker voor bedrijf om zich te kunnen onderscheiden en op te vallen tussen alle media tegenwoordig.

8.      Employer branding

Vacatures staan steeds langer open en echt goed talent steeds schaarser. Daardoor is het logisch dat bedrijven zich steeds meer gaan richten op employer branding. Dit onderdeel wordt binnen de corporate communicatie dan ook steeds belangrijker.