Communiceren is iets wat we allemaal doen, elke dag opnieuw. We doen het zelfs onbewust, dus het is belangrijk dat we beseffen dat we altijd signalen uitzenden. Ook wanneer je gaat solliciteren is het belangrijk dat je je hiervan bewust bent.
Communiceren
Voor een werkgever is de eerste indruk erg belangrijk. Het is dus belangrijk dat je je goed kunt presenteren. Dit is de basis van het sollicitatiegesprek.
Waar moet je op letten?
o Open houding
o Oogcontact
o Geen stopwoordjes
o Rustige indruk
o …
Wat is communicatie?
Communicatie is een boodschap overbrengen of ontvangen. Alles wat je doet is communicatie. Naast hetgeen dat je zegt, straal je ook altijd iets uit met bijvoorbeeld je houding, je gezichtsuitdrukking, je woorden, maar ook met je kleding en je spullen. Vb.: iemand in pak, iemand met zijn haar door de war, etc.
Bij communicatie is er altijd een zender en een ontvanger.
Wie is in het sollicitatiegesprek de zender en wie de ontvanger?
Jij bent de zender naar de werkgever, maar ook de ontvanger. De werkgever is dit ook beide. Er worden continu boodschappen uitgewisseld.
Er kan sprake zijn van ruis. Dit betekent dat een boodschap wordt verstoord waardoor deze anders of niet overkomt.
Wat is ruis?
Denk aan piercings, mobiele telefoon die afgaat, te veel parfum, te warm, te drukke omgeving etc.
Non –verbale communicatie
Een boodschap breng je niet alleen over met wát je zegt, maar belangrijker is hóe je dit doet. Denk aan non-verbale communicatie en het gebruik van je stem.
Non verbale communicatie is alles wat je uitstraalt met je lichaam, je gezicht, gebaren, kleding, make-up, hoe je zit/staat etc. Je communiceert altijd.
Vier vaardigheden voor presenteren
Deze hebben we al gezien:
o Non verbale communicatie, ook wel lichaamstaal
o Stemgebruik
Wat is er nog belangrijk als je in een gesprek zit met een werkgever?
- Lichaamstaal
- Stemgebruik
- Luisteren
- Vragen stellen
Lichaamstaal
Wat valt er onder lichaamstaal?
o Houding
o Oogcontact
o Handgebaren
o Gezichtsuitdrukking
Stemgebruik
Ook met je stem maak je een bepaalde indruk. Zorg dat je deze goed gebuikt.
Hoe kun je je stem goed gebruiken?
o Duidelijk
o Niet saai, maar variëren
o Rustig tempo
o Niet teveel “euh” zeggen
o Stiltes laten vallen
o Geen stopwoordjes
Luisteren
Door actief te luisteren laat je merken dat je geïnteresseerd bent en laat je een goede indruk achter. Je laat dit zien met:
o Je houding
o Je staat open voor nieuwe dingen
o Je toont belangstelling ”hm, oh, ok”
o Je hebt geen (voor)oordelen
Je kunt op verschillende manieren belangstelling tonen. Wissel dit af, zodat het niet vervelend wordt.
Vragen stellen
Waarom zou je vragen stellen aan de werkgever?
o Om informatie te verzamelen
o Om geïnteresseerd en goed voorbereid over te komen
Er zijn verschillende soorten vragen die je kunt stellen
- Gesloten vraag
Denk aan een pot waar een deksel op zit, er is weinig ruimte in de pot. Er zijn maar een paar antwoorden mogelijk. vb. Heb jij leuk werk gevonden?
- Open vraag
Denk aan een pot zonder deksel, de pot kan overstromen. Je kan zo veel vertellen als je wilt. vb. Wat voor werk heb jij gevonden?
- Sturende vraag
Je stuurt de ander een kant op. vb. Jij hebt zeker leuk werk gevonden?