Er wordt steeds vaker van mensen verwacht dat zij collega’s gaan coachen of dat ze ineens nieuwe medewerkers moeten inwerken of gaan coachen. Maar hoe doe je dat nu precies? In onderstaand artikel zal ik wat tips geven en ook wat valkuilen benoemen.
Definitie:
Coachen is een specifieke manier van begeleiden waarbij bepaalde doelen gemakkelijker en sneller gerealiseerd zullen worden. Dit gebeurt meestal onder leiding van een coach.
Uiteraard zijn er meerdere definities. Mijns inziens is bovenstaande een prima weergave van hoe coaching zou moeten.
Invulling:
Eigenlijk is het heel makkelijk je wil ervoor zorgen dat degene die jij coacht, gaat nadenken over zijn of haar werkzaamheden en uiteindelijk zelf gaat verzinnen hoe het beter kan. Dus je geeft geen kant en klare antwoorden maar je probeert iemand in te laten zien wat er beter kan. Uiteraard probeer je degene wel te sturen in een bepaalde richting. Dus je probeert niet iemand iets nieuws aan te leren maar de bestaande vaardigheden. Het is dus iets anders dan mensen inwerken of trainen (zie ook mijn artikel “ valkuilen bij het trainen van nieuwe medewerkers”” )
Valkuilen:
De meest voorkomende valkuil bij coachen (maar ook bij trainen) is dat je iemand niet laat nadenken maar meteen al alles gaat invullen. Ondanks dat dit de makkelijkste oplossing lijkt, zorgt het ervoor dat iemand dingen gaat doen omdat ze weten dat jij het graag wil. Hierdoor zijn ze dus niet bewust bezig met waarom ze iets niet of wel doen. Waardoor ze hun niveau niet zullen verbeteren. En dat is uiteraard wel wat je wil bereiken met coaching.
Werkwijze:
Het belangrijkste om te onthouden bij coaching is, dat je het meeste bereikt door vragen te stellen. Zeker als je open vragen stelt, je wil namelijk degene die je coacht laten nadenken over waarom je iets doet. Dus vraag waarom, hoezo, of hoe. En als ze een vraag stellen mag je best antwoorden met : “”wat zou jij doen?””