blog placeholder

Door de jaren ontstaan in iedere branche nieuwe ontwikkelingen en verschuivingen. Maar de entertainmentindustrie ondervindt op dit moment veel ontwikkeling. Hierdoor moeten ze nieuwe manieren van marketing bedenken en het in de markt zetten van een product om staande te blijven. In dit artikel leest u de belangrijkste verschuivingen en trends binnen de entertainment industrie en de manier waarop de bedrijven er op in proberen te spelen.

  • Digitalisering: dit heeft de afgelopen 20 jaar plaatsgevonden. Een opvallend aspect is dat dit begonnen is bij Sex. Sex maakte digitalisering verspreid mogelijk. Waarop vervolgens snel de muziek volgde.
    De media is compleet veranderd, dit ook mede door de digitalisering, de opname techniek is helemaal veranderd. Dit heeft de platenindustrie beïnvloed. De problemen zijn voornamelijk te vinden op het gebied van downloaden en het beschremen van auteursrechten. De regels hierover zijn niet duidelijk in de nieuwe media. De muzieksector heeft op dit moment dus nog moeilijkheden met het inspelen op deze veranderingen. Dit is ook de reden dat er veel ophef is rondom de dowloadprogramma’s. En het feit dat Pirate Bay een tijd geleden veoordeeld is voor het weggeven van gratis muziek.
    De basis van deze veranderingen zijn voornamelijk de computer. De vorige generatie is niet opgegroeid met de computer. Dit geldt het zelfde voor de telefoon. Op dit moment haalt de vorm het van de inhoud, kritische pers wordt beïnvloed door de marketingmachine achter het werk.
  • Er kwam minder onderscheid tussen kwaliteit en prijs.
    Er zijn tegenwoordig bijvoorbeeld eigenlijk geen slechte laptops meer die geproduceerd worden, geen slechte mobiele telefoons die gemaakt worden, etc. Er is dan ook een hoge kwaliteit en minder prijsconcurrentie.
    In de huidige situatie is merkbeleving de meest voorkomende concurrentie.
    Dit is een merkenalfabet, hiermee kan je zien dat je aan een letter al kan zien welk merk het is. En hoe belangrijk een merk dan ook is.
    Je kan tegenwoordig ook al vrienden worden met merken, bijvoorbeeld op Hyves.
  • Profesionalisering: de entertainmentbranche professionaliseert. Onder de professionalisering verstaat men, dat de structuur duidelijkers is. . Bijvoorbeeld: het promoten van muziek.Hierbij gaat het om het aansturen, controleren en evalueren van het creatieve proces. Maar er heeft ook een soort ‘verschraling’ plaatsgevonden. Vroeger was alles veel breder, de media is tegenwoordig enorm geformatteerd. Een bepaalde muziek hoort tegenwoordig bij een bepaalde zender. En daarbuiten doen ze niets. Hierdoor komen veel subgenres niet aan de bak binnen de media.
    Echter door verhoging van de digitalisering van de merkbeleving ontstaat er een professionalisering van de entertainment. Om zo een betere concurrentiepositie te verkrijgen. Dit zie je ook in het feit dat er steeds meer bedrijven een samenwerkingsverband aangaan, om zo een sterkere positie binnen de entertainment markt te krijgen. 
  • Branding: merken proberen langs de weg van de entertainment bekend worden bij hun publiek.
    3 belangrijke voorbeelden hierbij van zijn de samenwerking tussen Sony Ericson en een Bond film, Ebay met een autosite en Gamegrid met Fort. Dit alles zorgde voor branding.
  • Er ontstaat een nieuwe aanpak van marketing binnen de entertainment sector. Voor distributeurs, uitgevers, agenten, managements en artiesten is het door die digitalisering moeilijker een publiek te interesseren voor hun projecten. Marketing is hierdoor een steeds belangrijkere rol gaan spelen. De consument heeft tegenwoordig de gedachte dat entertainment gratis moet zijn. Hierdoor ontstaat de nieuwe rol van de entertainment sector. Er ontstaat het nieuwe model wat betreft de rol van de entertainment sector. De nieuwe rol wordt ingevuld door entertainment te matchen aan merken. Entertainment heeft alle elementen in zich om de emotionele waarden van een merk tot leven te brengen. Dit wordt ook wel cross marketing genoemd.
  • Het ontstaan van de experience economy. De huidige generatie vindt dat alles leuk moet zijn. En vindt de beleving van entertainment steeds belangrijker worden. Zo gaat het hierbij niet meer om een rationele benadering maar meer om gevoel en emotie.
  • De nieuwe technologische mogelijkheden. Dit maakt marketing nog belangrijker. Maar biedt ook nieuwe kansen. Enkele belangrijke technologische veranderingen zijn voornamelijk: de smartphones, mini laptops, streaming (voorbeeld: uitzending gemist) en VOD (video on demand).

Op dit moment is de Muzieksector, qua omzetcijfers, een dalende sector, daarentegen blijft de gamingindustrie alsmaar groeien en is de film industrie vrijwel gelijk gebleven. Met een totale omzet in deze sectoren van 79,5 miljard.