blog placeholder

Tijdens een grote wielerrond, zoals Giro, Tour en Vuelta, zie je de wielrenners voor een lange tijdrit warm rijden op een rollerbank. Tegenwoordig rijdt iedereen op een Tacx, marktleider onder de rollerbanken. Dit hebben zij bereikt door de verhouding tussen prijs en kwaliteit, die geleverd wordt. Alle grote renners maken gebruik van de Tacx: Contador, Schleck, Menchov, Geesink, Sastre, Armstrong, etc. Nu is het niet zo dat de prijs voor zo’n rollerbank onbetaalbaar is, het hangt er alleen van af welke type je wilt. Een zeer geavanceerd type is vele malen duurder dan een eenvoudige rollerbank. Voor een professional is het onmisbaar, maar in welke zin is het handig en bruikbaar voor de particulier?

Veel sporters wisselen tijdens de overgang van de zomer naar de winter hun wielrenfiets in voor de moutainbike. Maar er is altijd een select groepje dat blijft wielrennen. Persoonlijk vind ik het in de winter te koud om met de wielrenfiets te rijden en stap daarom over op de moutainbike. Het voordeel van de moutainbike is, is dat het de bedoeling is dat je vies wordt e.d. Maar om met de wielrenfiets in de regen te rijden, is geen pretje. De Tacx rollerbank biedt dat een perfecte uitkomst om toch wekelijks je kilometers te fietsen. Het is alleen wel heel anders rijden dan op de weg, omdat je nu stil staat.

Het systeem van de Tacx zit briljant in elkaar en er leert ook andere dingen dan allemaal maar fietsen. Doordat je wielrenfiets gewoon los op de Tacx staat en je eigenlijk gewoon over drie rollen fietst, zal er ook aan het evenwicht gesleuteld worden. De rollen zijn breed genoeg om ontspannen te fietsen zodat je er niet af valt. Toch is het mij nog niet gelukt om (een lange tijd) met één arm te fietsen of zelfs zonder handen. Daarnaast is fietsen op de rollerbank intensiever dan gewoon op de weg, omdat de weerstand kleiner is. Dus het betekent niet dat als je buiten een rondje van 70km rijdt, dat je dat ook ‘even’ op de Tacx doet. Meestal duurt de training op de Tacx een uurtje en dan heb je het ook wel gehad. Het hangt er dan vanaf hoe hard je rijdt, en dus hoe groot de afgelegde afstand is. Beschouw het niet zo dat hoe meer je gefietst heb, hoe beter. Je kunt ook net zo goed op je souplesse trainen, want op de rollerbank is dat makkelijker dan op de weg.

De Tacx heeft geen speciaal onderhoud nodig. Dit is een groot voordeel van het apparaat, in tegenstelling tot vele andere trainingsmethoden. Het neemt een kleine ruimte in beslag (een fietslengte) en kan gemakkelijk worden opgeborgen. De Tacx is ideaal voor als men te weinig tijd heeft voor een lange ronde en toch even wilt wielrennen. Daarnaast kan het handig zijn voor mensen die na het werk in de avonduren nog even de kilometertjes willen maken en dan met name in de winter als het vroeg donker is. Bent u geïnteresseerd in de Tacx en wilt u nadere informatie? Dan kunt u altijd even op internet surfen voor aanbiedingen e.d.