blog placeholder

Sponsoring is van vitaal belang in de sport. Sponsoring betekent voor de sport geld, en betekent voor het bedrijfsleven vooral naamsbekendheid. In dit artikel vind je tips over omgang met sponsoring in de sport.

Sponsoring is een overeenkomst tussen vereniging en een bedrijf (of individu). Niet alleen geld kan beschikbaar worden gesteeld tussen de partijen, ook diensten of goederen kunnen een rol spelen in de overeenkomst.

De gesponsorde partij heeft een stuk inkomsten te pakken wanneer er geld mee gemoeid gaat. Wanneer het om diensten of goederen gaat kunnen deze ondersteunend zijn. Voor de sponsor is het belangrijk om een stuk naamsbekendheid te krijgen. Tevens zoekt de sponsor ook vaak: imagoverbetering of productpromotie.

Voordat je als sportvereniging (club) actief naar sponsoring gaat zoeken zul je eerst moeten bepalen wat je het bedrijf kunt bieden. Hoeveel leden heeft jou club? Wat is de waarde van het (top)team? Wat is de begroting, en wat is de percentage van sponsoring waar je dit van af wilt laten hangen? Vindt het bedrijf publiciteit belangrijk? Wanneer je bijvoorbeeld een basketbalclub neemt waarvan het eerste niet op hoog niveau speelt, welke sponsors vallen er dan af? Dit zijn belangrijke zaken om over na te denken.

De lokale slager op de hoek heeft wellicht meer interesse wanneer zijn product regionaal bekend wordt, dan wanneer zijn product in heel Nederland wordt vertoont. Een slager in provincie Friesland heeft er weinig aan dat een inwoner uit bijvoorbeeld Maastricht zijn reclame voorbij ziet komen.

Daarnaast moet een gesponsorde partij altijd bepaalde doelen bepalen en dit uitleggen aan de sponsor. De sponsor wil graag weten waar hun geld heen gaat. Een aantal voorbeelden: verbouwing, het eerste team, materialen, tribunes, velden.

Voordat je ‘de boer’ op gaat, zorg ervoor dat je presentatie er goed uit ziet. Breng niet hetzelfde plan naar verschillende bedrijven. Denk goed na wat een club voor het bedrijf kan betekenen. Laat in ieder geval een aantal gegevens achter op papier en licht dit mondeling toe. Zoals: contactgegevens, historie, maatschappelijke betrokkenheid, niveau van de club, aantal leden, bestaande sponsors, en wat de club de sponsor kan bieden. Bedrijven zien graag concrete voorbeelden. Een vraag zou kunnen zijn: ‘Wat als ik op twee reclameborden rond het eerste veld mijn bedrijfsnaam zet, hoeveel gaat mij dit kosten?’ Probeer hier, voordat je het gesprek aangaat, rekening mee te houden. Stel altijd een contract op zodat het zwart op wit staat.

Wanneer de sponsor ingaat op je voorstel (let op! hier kan tijd overheen gaan), en het contract getekend heeft, probeer ze dan goed te behandelen. Geef ze toegang tot bijeenkomsten, evenementen, vergaderingen, feesten, lidmaatschap. Laat de resultaten van de gesprekken zien (website, boekjes, borden etc.)

Houd ze zeer betrokken bij de club en zorg dat ze op de hoogte blijven van veranderingen en vraag hun stem hierin. Wanneer de club kleiner of juist groter wordt zullen er misschien bedragen aangepast moeten worden. Probeer het contract wat je allebei tekent hier ook op in te stellen.

Succes!