blog placeholder

Dit artikel is voor iedereen die training geeft (voornamelijk in de sport), maar ook ouders die kinderen op een sport hebben of anders willen opvoeden. Positief coachen is namelijk een manier van leren waar je als trainer en atleet beter van wordt. In dit artikel zal er worden gesproken over positief coachen in de sport, vanwege eigen belevingen.

Wat is positief coachen? Voor de grappenmakers onder ons: Tegenovergestelde van negatief coachen? Zo zou je het wel kunnen zien. Positief is goed en negatief slecht. Dus goed coachen. Daarmee wordt bedoeld dat je naar de goede kant kijkt van de atleet en die ook benadrukt.

Een voorbeeld met een baby: Kan bijna lopen en moeder en vader zitten tegenover elkaar met de voeten tegen elkaar aan. Daartussen proberen zij de baby te laten lopen en vangen hem op als hij valt. Wanneer de baby valt zijn er 2 opties:

  1. Gaan schreeuwen, omdat het niet lukt
  2. Aandacht geven en laten merken dat het niet uitmaakt.

Gaat u bij uzelf na wat u zou doen. Het overgrote deel gaat voor optie 2, want je kunt wel schreeuwen tegen de baby, maar wat schiet je ermee op. Hij kan er nog steeds niet mee lopen.

Als u dat in gedachte had, dan bent u op de goede weg van positief coachen. Trainers en ouders kunnen altijd wel tegen hun kinderen/atleten schreeuwen, maar hoe denken de kinderen daarover. Leuk zo’n schreeuwende mama die zegt dat ik mijn kamer op moet ruimen en papa die schreeuwt op het voetbalveld dat ik die bal erin had moeten schieten. Dat zorgt alleen voor een negatieve instelling en niemand wordt er beter van, er wordt niet opgeruimd/gescoord en de ouders hebben ook hun zin niet.

Bij positief coachen pak je het van de andere kant aan, bekijk de goede kanten van de atleet. ‘Mooi schot hoor, volgende keer gaat hij er zeker in.’ (Al is hij10 meternaast). Het gaat erom dat de atleet aangemoedigd wordt en geen druk op zich heeft. Kinderen houden ervan als ze complimentjes krijgen en gaan daarna nog beter hun best doen.

Tijdens een training kun je als trainer beter de sterke punten benadrukken en hem daar ook mee laten spelen, omdat hij dan iets doet dat hij goed kan en leuk vindt. Natuurlijk moeten ook de zwakke kanten worden verbeterd en dat is ook op een subtiele manier aan te geven. Joh, hoe je dat deed weet ik niet, maar die draai en dat mooie schot erachteraan, perfect, als je dan iets harder trapt, gaat de bal zo door de keeper heen, mooi schot! Hiermee laat je merken dat de atleet een goede actie heeft gemaakt en alleen wat harder moet trappen, maar wel op een positieve manier.

Begin altijd met 1 of 2 complimenten en breng daarna subtiel wat er beter kan en eindig ook met een compliment. Alleen klagen en zwakke punten benoemen wordt je niet beter op en je atleet ook niet.