blog placeholder

Ayrton Senna was door velen aanbeden toen hij op eén mei in 1994 kwam hij om het leven kwam in Italë tijdens de grote prijs formule eén. Dit zorgde voor een schokgolf in de wereld. De drievoudige wereldkampioen was vierendertig jaar oud geworden. Hij liet niemand onverschillig. Zijn hele helm die hij altijd droeg was een vertrouwd beeld. Voor heel veel mensen leeft hij verder als een God. Zijn rivaliteit met andere rijders zorgden voor historische momenten. Niemand kan zeggen hoe groot zijn palmares zou zijn indien hij geen dodelijke crash had gemaakt. Hij haalde behaalde vijf overwinningen in de grote prijs van België. De grote prijs van België in Spa is de mooiste van de formule eén kalender volgens velen. Met zes overwinningen in de grote prijs van Monaco heeft hij grote indruk gemaakt.

Magic Senna

Die naam heeft hij te danken omdat hij races heeft gewonnen op magische wijze. Hij haalde altijd het maximum uit een racebolide. Ook al was die niet het snelste. Hij was verbluffend sterk in het rijden van poles en racen in de regen. Hij behaalde 65 poles en 41 zeges in tien jaar formule eén. Met het behalen van drie wereldtitels trad hij toe tot een select gezelschap. Op amper vierjarig jarige leeftijd zat Senna al in een kart en koos later voor de Formule Ford duizendzeshonderd en tweeduizend-klasses waar hij sterke indruk maakte. In negentienhonderddrieëntachtig won hij het Britisch Formule drie kampioenschap waar hij Martin Brundel versloeg die hij later terug in de formule eén zou zien. Zijn debuut in de formule eén was in negentienhonderddrieëntachtig  voor het Toleman team en reeds in zijn vierde race zorgde Senna voor sensatie door op het moeilijke circuit van Monaco tweede te eindigen na Alain Prost. Dankzij de regen kon Senna met een mindere wagen veel bolides inhalen want in de regen was niemand zo snel als hij. Hij had wel grote pech dat de race voortijdig afgevlagd werd. Dit kwam omdat door de vele regen het te gevaarlijk was om te racen. Maar grote indruk had hij zeker gemaakt. Het seizoen eindigde hij als dertiende in de eindstand waarna hij na het legendarische Lotus team vertrok. Dit team onder leiding van Chapman was goed voor de eerste overwinning van Ayrton tijdens de grote prijs van Portugal. Een regenrace.

De crash

Na twee moeilijke jaren met een mindere wagen was Senna in negentienhonderdvierennegentig de grote favoriet voor de wereldtitel. Hij wisselde van team, en maakte de overstap naar Williams Renault die in negentienhonderdtweeënnegentig en negentienhonderddrieënnegentig domineerde. Het was het jaar waar de reglementen drastisch veranderen. Zo mocht geen tractiecontrole meer op de wagens aanwezig zijn en werd het bijtanken weer tijdens de race weer ingevoerd. Tijdens het derde raceweekend van het seizoen liep het volledig fout toen door een technisch probleem toen Senna van de baan geraakte in de bocht Tamburello en verongelukte hij. Over de oorzaak is al veel gespeculeerd. Een autopsie bevestigde dat Senna onmogelijk een flauwte of hartaanval had gekregen. De conclusie was dat er een breuk was in de vervangen stuurkolom van de bolide. Deze breuk is er gekomen door de crash en niet door een breuk zoals men eerst dacht. De bandenspanning van de wagen was tijdens de race te laag en daardoor is de bodemplaat in contact gekomen met het asfalt. Deze contact zorgde ervoor dat de bolide van het circuit ging. Waarschijnlijk is dit de oorzaak geweest. Senna stierf aan de verwondingen aan zijn hoofd.

Monaco

Met zes overwinningen is Senna recordhouder van dit bekende stratencircuit. Deze grote prijs wordt beschouwd als de moeilijkste op de formule eén kalender. Er is zo weinig plaats dat je het kunt vergelijken als fietsen in je badkamer. Fysiek vraagt deze grote prijs het uiterste van een rijder. Bijna twee uur volle concentratie want het kleinste foutje kan fataal zijn. De vangrails staan zo dicht dat het onbegrijpelijk is dat er daar kan geracet worden. Senna en Monaco was bijna de perfecte combinatie. Zijn briljante rijstijl zorgde voor grote bewondering. Ook al was hij niet perfect was en maakte hij fouten . In negentienhonderdachtentachtig had hij bijna een minuut voorsprong op Prost . Door concentratieverlies raakte hij de vangrail en zo kon Prost de overwinning nemen. Zijn drang om te winnen was zo groot dat hij meer risico’s nam dan sommige andere rijders.