Het basisprincipe van de marktplaats is al duizenden jaren hetzelfde. Er zijn aanbieders die producten of diensten te koop aanbieden en er zijn kopers die deze die producten of diensten kopen. Het is de zuiverste vorm van het marktmechanisme. De aanbieder vraagt een prijs en de koper gaat daarmee akkoord of doet een lager bod. Als het aangeboden artikel schaars is zal de aanbieder zijn vraagprijs kunnen handhaven maar als er veel aanbieders zijn van hetzelfde artikel zal hij genoodzaakt zijn om zijn prijs te verlagen. Op deze manier wordt dus continue de actuele marktprijs voor alle producten op de markt steeds aangepast aan de vraag en aanbod situatie van dat moment.
De fysieke marktplaats:
Voordat de online marktplaats bestond, bestonden de meeste aanbieders op de fysieke marktplaats uit professionele aanbieders. Het was namelijk voor de particuliere aanbieder moeilijk of soms, door de plaatselijk geldende gemeente verordeningen, onmogelijk om een op de plaatselijke markt zijn spullen te verkopen. Om particulieren toch de gelegenheid te geven om op een markt hun spullen te verkopen, worden er daarom tegenwoordig door sommige gemeentes aan organisatie bureaus vergunningen verleend voor het organiseren van kofferbakmarkten en vlooienmarkten. Voor een aantal particulieren, die veel te verkopen hebben en die het leuk vinden om een hele dag op een markt te staan voor een klein bedrag, is dit een bruikbare oplossing. Voor de meeste particulieren die maar één of een paar dingen te koop willen aanbieden is dit geen aantrekkelijke optie.
De online marktplaats:
Een aantal personen stelden vast dat er een grote behoefte bestond aan een plek op het internet waar particulieren gratis en makkelijk hun gebruikte spullen konden aanbieden. Ze bouwden hiervoor een nieuw soort website, waarop particulieren zelf een account kunnen aanmaken en hun spullen of diensten, voorzien van een omschrijving en eventueel een foto, gratis (tot een bepaalde waarde) te koop kunnen aanbieden. Dit was een schot in de roos. Iedereen met een internet verbinding kan nu zijn spullen eenvoudig te koop aanbieden. Geïnteresseerden kunnen, door een zoekfunctie die op hun specifieke wensen zoekopdracht kan worden aangepast, eenvoudig het product van hun gading zoeken. De prijs wordt ook hier op natuurlijke wijze bepaald door vraag en aanbod.
Het succes van Marktplaats.nl:
Door de voor de hand liggende naam en het goed doordachte concept is Marktplaats.nl de absolute topper geworden en het faciliteren van de koop en verkoop van goederen en diensten door particulieren. Het concept blijkt zo goed te werken dat ook bedrijven steeds meer gebruik maken van Marktplaats.nl. Daardoor kan Marktplaats.nl veel meer verdienen dan aan alleen particuliere aanbieders. Marktplaats.nl verdient namelijk nu ook aan bedrijven die bovenaan willen blijven staan bij de zoekopdrachten. Hiervoor heeft Marktplaats.nl de Admarkt dienst gestart. Bedrijven (maar ook particulieren) kunnen een Admarkt account aanmaken en vervolgens door de maximum vergoeding voor Marktplaats.nl per klik op hun advertentie in te stellen, ervoor zorgen dat ze altijd bovenaan staan bij de zoekresultaten. Dat dit werkt heb ik zelf ondervonden toen ik voor het bedrijf waar ik werk een gebruikte, grote metalen toegangspoort moest verkopen. Ik had de advertentie op onze Admarkt account net geactiveerd toen er na 6 minuten al een bedrijf belde die de poort voor 1000 euro wilde kopen. Er was toen al 26 keer op onze advertentie geklikt. Onze totale advertentiekosten waren maar € 2,60. Het werkt dus echt heel goed, dat is ook het geheim achter het succes van Marktplaats.nl en Admarkt, het werkt gewoon supergoed.