Sinterklaas is een leuke Nederlandse traditie. Het is ieder jaar weer een spannende tijd voor alle kleine kinderen. Al in oktober vallen de dikke speelgoedboeken van Bart Smit en Intertoys bij iedereen op de mat. Alle kleine kinderen beginnen dan al met kijken, kiezen en verlanglijstjes maken voor Sinterklaas. Op de televisie is er ieder jaar eind november een Sinterklaas serie waarin Sinterklaas de weg kwijt is, de pakjes gestolen zijn, het grote boek kwijt is of iets anders waardoor het ook dit jaar weer spannend is of alle cadeautjes op Sinterklaasavond wel op tijd bij de juiste kinderen terecht zullen komen. Gelukkig komt alles ieder jaar net op tijd weer op zijn pootjes terecht.
Het grote boek van sinterklaas:
“Het Grote Boek van Sinterklaas” is het boek waar Sinterklaas al honderden jaren alles in opschrijft wat hij hoort over alle kinderen in Nederland. Van oudsher helpen zijn helpers, de zogenaamde luister Pieten, hem daarbij. De luister Pieten zijn het hele jaar door in Nederland en horen en zien alles wat de kleine kinderen door het jaar heen doen. Alles wordt genoteerd, luisteren ze goed naar hun ouders, zijn ze lief voor anderen, doen ze goed hun best op school en nog veel meer zaken worden geregistreerd in “Het Grote Boek van Sinterklaas”. Tot een paar jaar geleden werd alles nog op schrift gesteld maar sinds enige tijd worden alle gegevens en feiten opgeslagen in een centrale database op de server van Sinterklaas in zijn paleis in Spanje. Dit is een grote stap vooruit. De Pieten kunnen nu iedere avond, als de kleine kinderen in Nederland slapen, in hun geheime Pieten verblijf met hun, door Sinterklaas verstrekte, laptop inloggen op de database server en de verzamelde gegevens van die dag invoeren in de centrale “Grote Boek van Sinterklaas” database.
Voordelen digitale grote boek:
Door het dagelijks invoeren van de verzamelde informatie van de kleine kinderen zijn de ingevoerde gegevens veel betrouwbaarder. Sinterklaas kan nu ook in zijn kasteel in Spanje rustig het hele jaar door alle informatie doornemen waardoor hij veel meer tijd heeft om zich een goed beeld te vormen van alle kinderen die hij straks in Nederland weer op schoot zal krijgen. De technische Piet heeft een iPad ingebouwd in het eeuwenoude “Grote Boek” zodat Sinterklaas tijdens zijn feestelijke rondgang door Nederland overal onopvallend in kan loggen op zijn centrale “Grote Boek van Sinterklaas” database. Van ieder kind kan hij, zodra hij de naam en het adres weet, binnen enkele seconden, de status van het kind bekijken. Op deze manier beschikt hij over betrouwbare actuele informatie zodat hij het kind relevante vragen kan stellen.
Bijkomende voordelen:
Voor de Sint biedt zijn centrale “Grote Boek van Sinterklaas” database ook tal van andere belangrijke voordelen. Zo kan hij eenvoudig per leeftijd bepalen wat de wensen zijn van de kinderen. Vorig jaar waren dat voor de leeftijd 4 to 6 jaar: Poppen/poppetjes, LEGO, auto’s/vrachtauto’s. Voor de leeftijd
6 tot 9 jaar: LEGO, poppen/poppetjes, make-up/sieraden/haarspulletjes. En voor de leeftijd 10 tot 12 jaar: Computerspellen, make-up/sieraden/haarspulletjes, LEGO. Met deze informatie kan Sinterklaas met grote nauwkeurigheid berekenen wat hij van ieder artikel in moet kopen. Vervolgens kan hij, net als bijvoorbeeld Groupon, gericht inkopen en dus leveranciers tegen elkaar uitspelen zodat hij voor de scherpste prijs kan inkopen. Dit is ook de reden dat de kleine kinderen veel meer van Sinterklaas krijgen als dat ze ooit van hun eigen ouders, die niet grootschalig in kunnen kopen, zouden hebben gekregen als die hetzelfde geld te besteden zouden hebben per kind. Dit is ook de belangrijkste reden dat Sinterklaas na al die eeuwen nog steeds zijn functie heeft als centrale inkoper van Sinterklaas cadeaus voor alle kinderen in Nederland.
Bron van inkomsten:
Naast alle vrijwillige donaties die Sinterklaas van de Nederlandse ouders ontvangt heeft Sinterklaas sinds de digitalisering van het “Grote Boek van Sinterklaas” nog een paar nieuwe bronnen van inkomsten gekregen. De eerste bron van extra inkomsten verkrijgt hij door de verzamelde wensinformatie van de kinderen te verkopen aan de diverse spel fabrikanten. Deze hebben hier veel geld voor over omdat ze hiermee hun productie exact op de vraag kunnen afstemmen zodat ze alles wat ze voor dit jaar produceren ook verkopen en dus niet met onverkochte voorraden blijven zitten. Dit is voor hen van groot belang omdat heel veel spellen tegenwoordig maar even “in” zijn en dus alles wat ze overhouden volgend jaar niet meer te verkopen is. De andere bron van inkomsten verkrijgt hij door de verkoop van informatie aan justitie. Vroeger ging er heel veel tijd zitten in het onderzoeken van de jeugd van criminelen en misdadigers. Nu kunnen ze die informatie voor een redelijke prijs kopen bij Sinterklaas en het blijkt nog veel betrouwbaarder te zijn ook.
Conclusie:
De digitalisering van het “Grote Boek van Sinterklaas heeft ervoor gezorgd dat Sinterklaas, ook dit jaar, de kleine kinderen ,ondanks de slechte economische tijden, door het scherper kunnen inkopen en het genereren van nieuwe inkomsten, toch weer meer cadeaus kan geven.