blog placeholder

Ondanks economische crisis zijn mensen bereid meer te betalen voor producten als ze zeker zijn dat de producten tegen eerlijke voorwaarden worden verhandeld

Volgens de organisaties Max Havelaar en Oxfam Fair Trade is de omzet van de producten met het keurmerk Max Havelaar gegroeid.  Zo is de verkoop van koffie met dit keurmerk met 10 procent gestegen en van de bananen met 13 procent. Voor andere producten zoals rijst is dit zelfs met 49 procent.

Wanneer aanvankelijk vooral de koffie met het keurmerk van Max Havelaar werd verkocht zijn er nu reeds verschillende producten zoals suiker, rijst, cacao, wijn enz. Maar ook katoen en bloemen worden aangeboden met dit keurmerk zodat de verbruiker een ruime keuze heeft.

Deze stijging toont aan dat consumenten bereid zijn meer te betalen als ze kunnen vertrouwen in het keurmerk. De afkomst van de producten en de omstandigheden van de werknemers worden gecontroleerd door gespecialiseerde organisaties. Deze voorwaarden gaan over de arbeidsvoorwaarden,de prijs van de producten en de productiewijze.

Niet alleen de consumenten brengen deze solidariteit op maar de grootwarenhuizen en de handelaren zijn bereid om deze producten op te nemen in hun gamma. Voor deze groepen is de afzet en zekerheid van verkoop belangrijk. Daarom is het noodzakelijk dat de consument ze koopt of de vrager is naar deze producten.

Hierin kan de consument zijn macht en invloed bewijzen!