Steeds vaker bellen vakantiegangers in paniek de ANWB en andere alarmcentrales op omdat hun smartphone kapot of gestolen is. Hierdoor zijn ze in een keer al hun telefoonnummers, e-mail adressen, WhatsApp contacten, landkaarten en plattegronden, instapkaarten, hotelvouchers en nog veel meer kwijt. Ze weten dus bijvoorbeeld niet meer waar ze heen moeten of als ze dat al wel weten kunnen ze bijvoorbeeld hun hotel niet in omdat het boekingsbewijs op hun smartphone staat.
Hoe kon het probleem ontstaan:
Tot voor een paar jaar geleden kwam het nauwelijks voor dat er vakantiegangers in paniek opbelden naar de alarmcentrales omdat hun smartphone kwijt of gestolen was. De laatste jaren neemt dit soort paniektelefoontjes van vakantiegangers echter ieder jaar toe. Uit de gegevens van de alarmcentrales blijkt dat het hierbij vooral om jongeren gaat maar dat de laatste tijd ook het aantal paniektelefoontjes van volwassenen toeneemt. Als verklaring voor het ontstaan van dit probleem geven de alarmcentrales dat, vooral jongeren, niet alleen de telefoon en e-mailadressen alleen op hun smartphone hebben staan maar ook hun instapkaarten, hotelvouchers en dergelijke. Bovendien nemen ze geen papieren landkaarten en plattegronden meer mee omdat ze volledig vertrouwen op hun telefoon navigatie.
Wat is de werkelijke oorzaak van het probleem:
De werkelijke oorzaak van het probleem ligt hem echter niet alleen in de toegenomen mogelijkheden van de smartphone. De werkelijke oorzaak van het probleem ligt hem bij het steeds dommer worden van de mensen. De mogelijkheden van de smartphone zijn namelijk zo toegenomen dat mensen steeds minder zelf hoeven te weten omdat ze alles op hun smartphone op kunnen zoeken. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat 9 op de 10 smartphone bezitters niet meer uit kan uitrekenen hoeveel ze extra moeten betalen over een terrasrekening van € 17,50 als de bedieningskosten 2% zijn. (mijn brein ratelt dan meteen 17,50 delen door 100 is 0,175 maal 2 is 0,35 euro dus dan wordt de terrasrekening totaal € 17,85 inclusief bediening). 9 op de 10 smartphone bezitters zal niet eens in de gaten hebben dat ze 2% bedieningskosten hebben betaald omdat ze niet eens de moeite nemen om de pin bon te vragen laat staan te zien dat er € 17,85 i.p.v. € 17,50 is afgeschreven van hun bankrekening. 9 op de 10 smartphone bezitters is tegenwoordig zelfs, doordat ze gewend zijn dat ze alles kunnen opzoeken, niet eens meer in staat om de naam en het adres van hun hotel te onthouden.
Hoe kun je paniektelefoontjes naar aanleiding van verlies of diefstal van smartphones vo0orkomen:
Volgens woordvoerders van de alarmcentrales zijn veel problemen te voorkomen door je thuis goed op de vakantie voor te bereiden. Dit houdt in dat je van tevoren te bedenken moet wat je moet doen als je smartphone kwijt raakt, kapot gaat of gestolen wordt. Als belangrijkste tips geven zij: schrijf belangrijke adressen en nummers op, zorg voor losse kaarten en plattegronden. En mail belangrijke documenten naar jezelf, zodat je er altijd bij kunt.
Wat moet je doen als je je smartphone kwijt bent op vakantie?
Als je alle bovengenoemde voorbereidingen niet gedaan hebt en je bent je smartphone kwijt dan rest er niets dan bijvoorbeeld de ANWB alarmcentrale te bellen. Hierbij de gegevens van de ANWB Alarmcentrale (dag en nacht bereikbaar). Vanuit het buitenland +31 70 314 14 14 en vanuit Nederland 088 269 28 88 e-mail: alarmcentrale@anwb.nl