blog placeholder

In november 2011 hebben mijn broer en ik een reis naar Australië gemaakt. Wij waren daar nog nooit geweest, wilden graag wat van het land zien en ook familie en vrienden in Melbourne bezoeken.

Het idee voor deze reis ontstond ongeveer 10 maanden eerder. We namen ons voor om eerst naar Melbourne vliegen, daar een kleine week te blijven en dan een mooie route met veel bezienswaardigheden te gaan rijden met als eindpunt Sydney, waarvandaan de terugreis zou aanvangen. Bij de voorbereiding kwamen we voor diverse vragen te staan: Met welke vliegmaatschappij gaan we, doen we ergens een stopover, hoe verplaatsen we ons in Australie en waar zullen we overnachten, wat moeten we meenemen, welke papieren zijn nodig etc.

In dit artikel zal ik vertellen hoe we tot antwoorden op deze vragen van technische aard zijn gekomen. Het uitstippelen van de route en de keuze van de bezienswaardigheden komt in volgende afleveringen aan de beurt.

Met welke vliegmaatschappij?

 

Australië ligt aan de andere kant van de aardbol. Melbourne is in rechte lijn 16.570 kilometer van Amsterdam vandaan en Sydney 16.667 kilometer. Er gaan geen rechtstreekse vluchten vanaf Schiphol. De totale vliegtijd komt op ongeveer 20 uur.

Er is keuze uit vele vliegmaatschappijen waaronder KLM, Malaysia Airlines, Singapore Airlines, China Southern, Air China, Quantas, British Airways, Emirates, Vietnam Airlines, Cathay Pacific en Korean Air. Afhankelijk van de gekozen vliegmaatschappij(en) vinden tussenstops plaats in steden als: Singapore, Kuala Lumpur, Guangzhou, Hongkong, Seoul, Ho Chi Minh City, Dubai.

Een aardig overzicht van de mogelijkheden en prijzen kun je krijgen door wat rond te neuzen en uit te proberen op de diverse websites voor ticketverkoop zoals vliegtickets.nl, cheaptickets.nl, worldticketcenter.nl en vele andere. Met een Google-search op woorden als ‘vliegtickets’ zijn ze gemakkelijk te vinden.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor Singapore Airlines omdat de prijs zeer concurrerend was en deze vliegmaatschappij bekend staat als veilig en comfortabel. Daar kwam nog bij dat de reistijden zodanig waren dat de tussenstop in Singapore gemakkelijk kon worden benut om daar eens rond te kijken zonder ook een hotelovernachting te moeten boeken.

Nadat we eenmaal hadden gekozen voor Singapore Airlines en de prijs wisten die de diverse ticketverkopers voor de reis vroegen, hebben we gekeken of het voordelen had om rechtstreeks te boeken op singaporeair.com. Er bleek geen of weinig prijsverschil te zijn, er werden geen boekingskosten berekend en er was de mogelijkheid om zelf je stoel te reserveren. Een eventuele annuleringsverzekering moet je dan apart afsluiten, maar dat hoeft geen probleem te zijn. We hebben daarom rechtstreeks geboekt en betaalden voor de totale vliegreis (heen: Amsterdam – Singapore – Melbourne, terug: Sydney – Singapore – Amsterdam) Euro 1.124,52 per persoon.

De heenreis organiseerden we zodanig dat we een dag in Singapore konden doorbrengen (vluchten SQ323 en SQ227). Op de terugreis hadden we een overstaptijd van 2,5 uur, genoeg om je even op te frissen voor de laatste etappe naar huis (vluchten SQ222 en SQ324).

Het reizen met deze vliegmaatschappij is ons goed bevallen. Het personeel was attent en vriendelijk, het eten goed en de stoelen zaten prima op deze lange vluchten. Het bezoek aan Singapore – waar geen visum voor nodig is – was de moeite waard, maar daarover meer in een ander artikel.

 

Camper of personenauto?

 

Voor het vervoer in Australië hebben we twee voor ons in aanmerking komende opties onderzocht: camper huren en overnachten op kampeerterreinen of een gewone personenauto huren en overnachten in motels/hotels. Dat wil niet zeggen dat Australië niet op andere manieren te bekijken is, backpacking is er bijvoorbeeld goed mogelijk, maar daar ging onze voorkeur niet naar uit.

Onderzoek naar de kosten leverde op dat er niet veel verschil zit tussen beide opties. Alleen als je kiest voor een klein formaat camper kun je daarmee voordeliger uit zijn. Wildkamperen is niet overal toegestaan zodat je met een camper ook de kosten van een overnachting op een camping kunt hebben. Motels zijn er veel en vergeleken met hotels, B&B’s en guesthouses zijn ze vrij gunstig geprijsd. Voor een motel-overnachting in een twin room (kamer met twee aparte bedden) ben je 80 tot 120 Australische dollar (60 tot 90 Euro) kwijt. Voor een vergelijkbare prijs is ook een ‘cabin’ (stacaravan) op een camping te huren. In de grote steden liggen de prijzen uiteraard hoger.

Een personenauto heeft het voordeel dat je je gemakkelijk verplaatst, met een camper ben je voor elk ritje op dat grote gevaarte aangewezen. Qua comfort zijn er natuurlijk ook verschillen. Na afweging van alle voor- en nadelen hebben we gekozen voor het huren van een personenauto.

 

Welke autoverhuurder?

 

Voor het huren van een auto is er keuze uit vele verhuurbedrijven. Wij wilden graag vooraf via internet reserveren. Dit was niet per se noodzakelijk omdat het in november nog geen hoogseizoen is (dat is pas in december en januari), maar we vonden het toch wel prettig om niet nog ter plaatse te hoeven zoeken.

Bij de zoektocht naar een auto kwamen we ook terecht op sites van bemiddelaars zoals ‘Holiday Cars’ en ‘Sunny Cars’. Deze bedrijven adverteren met duidelijke all-in prijzen, inclusief verzekeringspakket met afdekking van het eigen risico en geen dure extra verzekeringen en boekingskosten. Bij vergelijking van hun tarieven met die van individuele verhuurbedrijven, bleken ze er gunstig uit te komen. We besloten in zee te gaan met Sunny Cars, mede omdat ook de ANWB met dat bedrijf samenwerkt.

We reserveerden een auto in de klasse ‘Skoda Octavia’ met airco en automaat voor Euro 33,83 per dag, inclusief alle verzekeringen en afkoop annuleringskosten. Voor ophalen in Melbourne en inleveren in Sydney werd geen extra toeslag (one way fee) gevraagd. Omdat in Australië links wordt gereden en het stuur dus rechts zit, is een automaat aan te bevelen. Dat voorkomt dat je steeds aan de deur gaat zitten rommelen als je wilt schakelen. Als je de auto op het vliegveld wilt ophalen, moet je opletten of daarvoor geen (lokaal te betalen) toeslag wordt berekend, die behoorlijk hoog kan zijn. In ons geval zou ophalen op het vliegveld van Melbourne Euro 170,= extra gekost hebben. We hebben daarom gekozen voor een ophaallocatie in de stad.

Bij het ophalen van de auto bleek er een ‘Holden Cruze’ voor ons klaar te staan. Holden is een Australisch automerk, onderdeel van General Motors en zuster van Opel. De Cruze is een pittige middenklasser met prima rijeigenschappen die ons probleemloos van dienst is geweest.

 

Wat wel en wat niet mee te nemen

 

Door het gat in de ozonlaag bij de Zuidpool bevat het zonlicht in Australië meer UV-straling dan in Nederland. Het is aan te bevelen om goede zonbescherming mee te nemen.

Er zijn veel mogelijkheden voor het maken van wandelingen door prachtige natuurgebieden. Stevige wandelschoenen komen dan van pas. Tevens geven deze bescherming tegen eventuele slangenbeten. Niet dat je vaak slangen zult tegenkomen: wij hebben erg veel gewandeld zonder er ook maar één gezien te hebben, maar ze zijn er wel en voorkomen is beter dan genezen. Er is overigens bij de apotheek een vacuümpompje te koop waarmee gif van steken en beten van diverse dieren gemakkelijk kan worden uitgezogen. Het heet ‘aspivenin’ en het zit in een klein doosje dat je gemakkelijk bij je kunt dragen.

Voor stroomaansluiting is een verloopstekker nodig.

Wat je beslist niet mee mag nemen is etenswaren, ook niet ingeblikt. De douane controleert daar streng op en overtreding wordt zwaar bestraft.

 

Benodigde papieren

 

Voor Australië is een visum nodig. Als je bezoek niet langer dan drie maanden duurt, kun je online een zogenaamde ETA (Electronic Travel Authority) aanvragen op de website van de Australische ‘Department of Immigration and Citizenship’: www.eta.immi.gov.au. Je krijgt dan een ‘eVisitor grant’ waarmee een jaar lang voor maximaal drie maanden per keer Australië voor toeristische doeleinden kan worden bezocht. Je paspoort moet geldig zijn tot na je het land verlaat.

Voor het besturen van een auto is behalve je rijbewijs ook een internationaal rijbewijs nodig, wat verkrijgbaar is bij de ANWB.

Inentingen zijn niet verplicht. Alleen als je Australië binnenkomt uit een gebied waar gele koorts heerst, is een vaccinatiebewijs nodig.

 

Navigatie

 

Als je GPS-navigatie wilt gebruiken, is er de mogelijkheid om dat bij de autohuur te reserveren. De kosten daarvan zijn echter nogal hoog: 8 à 9 Euro per dag, lokaal te betalen. Wij hebben ervoor gekozen om al hier in Nederland een Australië-kaart van TomTom te downloaden op ons eigen navigatieapparaat en dat apparaat mee te nemen. De kaart was toevallig in de aanbieding voor 45 Euro, maar ook bij de normale prijs van 65 Euro kon je zo al minstens 80 Euro aan huur uitsparen.

Verder zijn er goede wegenkaarten van ‘HEMA maps’ te koop bij bijvoorbeeld reizenoppapier.nl. Er is ruime keus uit diverse deelkaarten voor verschillende doeleinden.

 

Aanbevolen boeken

 

Er zijn veel goede reisboeken en gidsen over Australië te koop. Als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van het land, is het uitgebreide werk van Robert Hughes: ‘The Fatal Shore, The epic of Australia’s founding’ aan te bevelen. Het boek is ook in Nederlandse vertaling (‘De fatale kust, het epos van Australië’) uitgegeven. Interessante en geestig beschreven reisverhalen staan in ‘Down Under’ van Bill Bryson (vertaling: ‘Tegenvoeters’).