Wanneer je op vakantie gaat probeer je alles goed te regelen. Huisje aan kant. Auto gecontroleerd bij de garage. Echt alles mee! Deuren goed op slot. Je kent het wel, voor een ieder die weleens op vakantie gaat. Maar het kan ook anders gaan en dan buiten je schuld om.
Wij mogen graag met vakantie gaan en dan wel met onze eigen caravan. Nee dan niet alleen de zomervakantie, maar het liefst zo vroeg mogelijk in het seizoen tot en met de herfstvakantie. Moet kunnen vinden wij. Hierbij gaan we echt niet naar de duurste campings, het is namelijk een sport om uit te puzzelen waar je zoveel mogelijk hebt voor zo weinig mogelijk geld. We hebben geen klein gezin en de kinderen worden dan ook al vaak als volwassen betiteld. Nu hun gedrag nog maar dat is een ander verhaal. We vinden het namelijk erg belangrijk dat onze caravan en auto in een goede staat verkeren voordat we de reis gaan aanvaarden. Dus de bandjes van de caravan worden gecontroleerd en de caravan gaat op de brug zodat de onderkant kan worden gezien evenals de remmen van de caravan. Ook worden de onderdelen die smeersel nodig hebben hiervan voor zien.
Dan de auto, deze gaat naar de garage. Hij moet toch toevallig voor de zomer de APK keuring hebben, dan kunnen we dit mooi combineren met een beurt. We staan er dus goed voor en wie doet ons wat.
Dan is daar die dag voor de grote reis. We houden van zon dit betekent vaak wel een flink stuk rijden, maar dit zijn we gewend. We hebben ook nog ons ‘huis’ bij ons, dus wat willen we nog meer. We rijden rustig aan en hebben vanaf de eerste minuut vakantie dus geen gejakker om er snel te zijn. Willen we wat drinken dan doen we dat en zijn we moe dan stoppen we of zoeken een camping op voor een overnachting. Zo ook deze vakantie we zijn net na de middag gaan rijden en kunnen relaxt een flink stuk pakken zonder hier gestresst van te raken. Dan gezellig naar een overnachtingscamping…. nou ja gezellig. Sommige campings maken er een sport van om zoveel mogelijk caravans op doorreis naast elkaar te krijgen. Het is gelukkig maar 1 nacht. De volgende ochtend na een heerlijk ontbijt, vervolgen we onze reis. We hebben hier de hele dag voor uitgetrokken en hopen dan ook dat we niet al teveel opstoppingen zullen krijgen. Ook deze dag gaat eigenlijk heel goed en we komen aan op de 2e camping met in ons achterhoofd dat we de volgende dag nog maar 300 kilometer hoeven te rijden en we er dan zijn. Hier gaan we heerlijk genieten van de lokale lekkernijen en een lekkere nachtrust. De volgende ochtend willen we vroeg opstaan want zon, zee en strand roepen nu wel heel hard. We horen echter in de verte dat er wat onweer aankomt. We stimuleren de kinderen om maar vooral even op te schieten. We zorgen zelf dat de caravan weer rijklaar wordt gemaakt. Voordat deze echter achter de auto hangt barst het boven ons los en er komt wel heel veel water bij kijken. We zijn blij dat we hier weg gaan want voor regen kwamen we toch echt niet.
Onderweg houdt de regen en onweer niet op en de lucht wordt zo zwart als de nacht. Op de snelweg gaat de straatverlichting weer aan, we moeten onze snelheid flink aanpassen om nog wat te kunnen zien. Misschien was het handiger geweest om te stoppen, maar dat weet ik nu.
We rijden dus de hele ochtend in die regen, onweer en hagel. Het lijkt overal in te slaan voor ons, achter ons, we worden in ieder geval angstvallig stil. Inmiddels krijgen we telefoon van vrienden die op dezelfde camping staan waar we naar toegaan. Ze delen ons doodleuk mee om maar vooral weg te blijven want de lucht wordt zo zwart bij hun, heb maar verteld dat wij die lucht meenamen. Eindelijk kunnen we dan van de snelweg af en rijden naar beneden. We kunnen onszelf niet meer verstaan zoveel herrie maakt het noodweer, want zo kunnen we het inmiddels wel noemen. We rijden rustig door en zien dat het water weer uit de putten spuit, dat is een raar gezicht. We hebben geen keus we moeten nu door. We nemen de afslag richting de camping, dit is een resort dus we rijden eerst langs de hotels en tennisbanen. Dan gebeurt het opeens, het water komt op ons af en we rijden tussen 2 muurtjes van wel een halve meter hoog en we kunnen geen kant op. De caravan hangt er tenslotte achter. Uitstappen is ook geen optie, dan hebben we het water in de auto. Mijn man besluit om de auto in de hoogste stand te zetten, dat kan bij onze auto en stapvoets door te rijden. Het duurt maar even en we horen een schurend vanonder de auto vandaan komen. Het water waar we in rijden is bruin van kleur en ongetwijfeld vol met stenen en andere rommel. We kennen namelijk de samenstelling van de natuur in dit land. Mijn man zegt dat hij nu onmogelijk kan stoppen en dat zodra het kan hij dit gaat doen. Het schurend geluid verdwijnt niet, dus zo komen we bij de poort van de camping waar iedereen in rep en roer is. Onze auto vertoont inmiddels zwarte rookwolken vanuit de uitlaat en de trekkracht van de auto lijkt ook te zijn verdwenen. Mijn man kijkt gauw onder de auto en ziet de bodemplaat er dubbel onder liggen. Eerst maar naar onze plek. Ik krijg een nummer en we gaan hier snel naar toe voor zover dit kan. We geven intussen flink wat rooksignalen af, waar ook menig man zijn mening over heeft. Wij worden inmiddels steeds ongeruster.
We komen aan bij onze plek, het lijkt wel of we een zwembad hebben besteld, dit kunnen ze niet menen hier staat meer dan een halve meter water. Nou dat doen we dus echt niet. We parkeren onze auto en caravan ergens waar het kan en gaan dan een rondje lopen over de camping. We zien nog wel wat plekjes en geven die aan op onze kaart. Weer terug naar de receptie, waar menigeen loopt te foeteren over ondergelopen plekken. Het ziet er inderdaad niet uit, tenten met een hoge kuip waar het water zo naar binnen is gelopen. Mensen hun hele hebben en houden zit onder de vieze bruine troep. Waar moet je beginnen. Onze vakantie lijkt nu al naar de knoppen terwijl ik nog wel schone kleding heb. Bij de receptie zijn ze niet al te bereidwillig om te helpen. Voor dat het avond is zal het water wel weg zijn en dat is onze plek daar moeten we dus staan. Ik heb besloten om maar eens niet over mij heen te laten lopen en wijs de optionele plekken aan op de kaart. Nou wat ik wel niet denk die zijn allemaal al verzegd aan gezinnen die samen hebben geboekt. Ziedaar mijn troefkaart, we hebben ook samen met vrienden geboekt maar staan in de verste verte niet bij elkaar. Zo denk ik daar heb je niet van terug. De dame in kwestie wordt al wat tammer en belooft mij om te kijken wat ze kan doen. Intussen beginnen bij ons zo langzamerhand de kriebels van de auto op te spelen, wat is er aan de hand?
Na een tijd doorgebracht te hebben op de receptie, ze krijgen me er niet weg voordat er een oplossing is. Bieden ze ons een andere plek aan. Opgelucht vertrekken we met onze rooksignalen naar een droge plek, we kwamen tenslotte voor de zon en die schijnt inmiddels weer volop. We plaatsen onze caravan op zijn plek en zijn blij dat we er zijn, de auto trekt zo geen caravan meer de berg op. Het is nu zaterdag en voor maandag hebben we toch geen garage gevonden die open is.
Als alles staat dan lopen we een rondje over de camping of moet ik zeggen waden. Dan zien we pas goed wat het water heeft gedaan en wat de kracht van water is.
Na een weekeinde vol twijfels over de auto gaat mijn man met onze vriend naar een garage in de buurt. Hiervandaan worden ze verwezen naar een garage een stuk verder. Het voelt een beetje als van kastje naar de muur. Ze proberen van alles en we moeten zeggen de service daar kunnen ze in nederland wat van leren, betalen doe je pas als ze echt iets vervangen, dus niet voor uitlezen computer of andere dingen. Conclusie na 3 garages op 1 dag rijd zo maar door en kom terug als het echt niet meer wil. Dit willen wij echter niet dus op dinsdag gaan we wederom naar garage 1 waar het brandstoffilter wordt vervangen misschien is het dit. Wederom geen resultaat. We spreken af dat de auto de volgende ochtend wordt gebracht om compressie te meten en de injectoren op te sturen naar een garage verder weg om ze te laten nameten. Oeps dit betekent dat we de auto een poos niet kunnen gebruiken, hoe zat dat ook alweer. Oh ja we waren verzekerd voor vervangend vervoer, dan toch maar bellen. Dat gaat snel, ze zoeken contact met de garage en de conclusie is al snel dat er een auto moet komen. Deze is er de volgende dag al en wordt gebracht bij de camping. We hebben gelukkig weer een auto zonder rooksignalen. S’middag krijgen we telefoon van de garage, geen goed nieuws. Er is geen compressie in cilinder 1, met deze auto kunnen we dus zo niet naar huis. Maar weer contact over het vervangend vervoer, hier moeten we dus langer gebruik van maken. We kunnen niet helemaal meer helder denken. Wat hangt ons allemaal boven ons hoofd. Ik wilde zaterdag eigenlijk al naar huis en nu helemaal, maar ja dat kan maar zo niet. Dan komt er iemand naar ons toe en zegt maar zijn jullie dan niet verzekerd hiervoor? Wij kijken hem aan en denken alleen maar verzekering????
Ja, we hebben een autoverzekering. We zijn All-Risk verzekerd. De volgende ochtend zoeken we contact met onze verzekering en hoe we nu verder moeten. De auto gaat op transport naar Nederland en vervangend vervoer is voor de hele vakantie geregeld. Voordat we de terugreis gaan aanvaarden krijgen we een auto die onze caravan kan trekken naar Nederland.
We proberen zo goed en zo kwaad als het kan te genieten van onze vakantie, maar de eerste week is al goed verziekt door het hele gebeuren. We hebben gelukkig vervoer en onze auto hebben we leeggehaald bij de garage zodat deze op transport kan.
Nu de einddatum van onze vakantie in zicht komt, worden we keurig gebeld door het verhuurbedrijf welke de vervangende auto heeft geregeld, dat er de volgende ochtend een auto voor ons klaar zal staan bij de ingang van de camping. Het tijdstip is afgesproken en de volgende ochtend ruilen we de auto’s om. Er is zelfs aan een stekker gedacht voor de caravan. Hierover hebben wij geen klagen.
De volgende dag gaan we beginnen aan de terugreis. Deze zouden we ook weer rustig terugrijden en dat doen we nu ook niet anders. Wanneer we weer thuis arriveren, worden we gebeld door het verhuurbedrijf of we over 2 dagen iemand van het station willen halen. Deze komt de auto weer ophalen en terugrijden naar het land van herkomst. Hoezo service?? We zijn hier zeer te spreken over. Onze auto is inmiddels ook in Nederland aangekomen en het wachten is op een expert. Dit duurt voor ons gevoel veel te lang, maar ja sommige dingen heb je geen grip op. Na onderzoek blijkt dat de motorblok goed stuk is en er moet een nieuw blok in. Weer zo’n tegenslag, hoeveel kan een mens hebben. De expert laat op zich wachten met zijn rapport en in de tussentijd moeten wij beslissen wat voor een blok er weer in moet. Er zijn 2 opties aangeboden, een blok met iets minder kilometers als wat we hadden of een blok met nog maar 9000 km op de teller. Dit betekent echter wel dat we dan moeten rekenen op een flink bedrag aan kosten. De verzekering rekent namelijk met de methode ‘Nieuw voor Oud’ Hierbij bereken ze het aantal km wat jou auto heeft gedraaid en wat je auto aan km kan hebben. Dit percentage zetten ze af tegen de waarde van het nieuwe blok. Zie daar het bedrag waar je zelf voor opdraait. Wij besluiten om het nieuwe blok te laten plaatsen en hebben dus nog een fikse kostenpost te voldoen. Maar als we niet verzekerd waren dan was de kostenpost nog vele malen hoger geweest. Tel daarbij op de drie weken vervangend vervoer, nou dan snap je onze ‘winst’ wel.
Het was een vervelende ervaring, maar we zijn blij dat we toch goed verzekerd zijn voor dit soort calamiteiten. Dus hoe goed je je spullen ook onderhoud er kan altijd een oorzaak zijn waar je geen grip op hebt en dan moet je wel verder.