De openbaar vervoer in hong kong is top geregeld, hong kong is een klein super drukke stad.
Het is niet te geloven hoe vaak de trein rijdt in de spits, verbazingwekkend!
De stad waar de OV-Chipkaart super goed werkt.
Goeie tips voor toeristen die naar Hong Kong reizen.
Hong kong is een stad vol openbaar vervoers mogelijkheden, absoluut niet duur, je zou moeten denken aan een enkele rit van Kowloon naar Tai Po een rit van ongeveer 30 min. met de trein dat maar 0.32 Euro cent kost.
Ov mogelijkheden:
Trein, metro, tram, bus dubbeldekkers, 16 zits busjes en taxi.
Trein en metro worden vollop gebruikt, deze is ook 1 van de beste openbaar vervoer in Hong Kong, geen files en heel comfortabel. En heel belangrijk, bijna nooit vertragingen!
Het is erg slim als je een week of langer is Hong Kong verblijft, dat je een OV-Chipkaart aanschaf, in Hong Kong noemen zij het Octopus. Er bestaan verschillende kaarten, kinderen, volwassenen, toeristen, ouderen en invaliden. Vraag gerust naar de mogelijkheden, deze zijn verkrijgbaar in alle station info balies of alle 7-eleven winkels. Mocht je een Octopus kopen op de stations, dan kun je makkelijk met Engels communiceren. De kaarten moet je 50 HKD als borg betalen en meestal zit er een kleine saldo in, maar zeker meteen laten opwarderen, voor 200 HKD is het echt niet veel, want de Octopus kun je overal mee betalen, de Kiosk, alle OV’s, bepaalde supermarkten en ook zelfs in bepaalde grote winkelketen. De Octopus is tot maximaal 500 HKD kosteloos op te waarderen. Mocht je Hong Kong verlaten kun je deze weer inleveren bij de balies op de stations, vergeet niet dat er wel kosten aan verbonden zijn. Ook is het mogelijk rood te staan tot een bepaald bedrag, dus lees de instructies goed door. En uiteraard zijn er ook losse kaarten en dagkaarten te koop.
Met de trein en metro tips:
Heel handig om het bij je te hebben, een plattegrond met alle trein en metro lijnen (Engels beschikbaar). Er is ook een pocket formaat, hier staan alle haltes en lijnen op die met kleuren zijn aangegeven, heel handig als je veel gaat reizen met de OV. Vermijdt spits uren of wanneer het heel druk is in de treinen neem dan de eerst volgende, deze komen om de 2 a 3 minuten in de spits uren, normaal komen ze om de 5 a 6 minuten. Nog een tip bij drukte, alle treinen hebben een 1e klas wagon, mocht je niet in de mega volle wagons willen staan dan kun je naar de eerste klasse perron gaan, daar hangt een speciale incheck aparaat, eerst je kaart erdoorheen halen en dan in de rij gaan staan, let op, 1e klas wagon heeft maar 1 in- en uitgang en garandeerd geen zitplaats. In- en uitchecken gebeurd in de grote hal, deze kom je vanzelf wel tegen als je eruit moet. Nog een hele belangrijke tip, het kan eens gebeuren wanneer je in- en uitcheckt dat het niet of niet meteen pakt en dat iemand achter je loopt met jouw in- en uitcheck doorloopt, geen paniek, loop naar de balie toe, zij kunnen zien wat er is gebeurd en laten je meestal dan via een andere poortje door, maar dat wil niet zeggen dat de passagier die met jouw kaart doorheen is gegaan niet hoeft te betalen, bij het in- of uitchecken van het volgende rit kan hij er niet door, omdat hij niet met zijn eigen kaart er doorheen is gegaan, je betaalt dus nooit voor een ander.
Tram:
De tram wordt ook wel Ting Ting genoemd, omdat deze zulke geluid maakt. Deze ouderwetse maar erg leuke trams worden niet zoveel gebruikt door toeristen, mede omdat deze niet goed aangeduid worden hoelaat ze komen en waar precies je moet uitstappen. Maar zeker een ritje waard als je een dagje verveeld. Ook de Octopus is hiervan toepassing, wel voorin uitstappen, je kaart doorheen halen, je betaald een ritprijs, als je opstapt van het eerste halte betaal je meer dan wanneer je opstapt van de een van de laatste haltes. Bij de trams geldt, voorin instappen en achterin uitstappen! En je hoeft dus niet meer uit te checken.
Bus:
De dubbeldekkers zijn veelal comfortable, er wordt nog wel onderscheid gemaakt tussen een bus met airco en zonder airco. Bussen zonder airco zijn iets goedkoper, deze zijn meestal nog ouderwets en kunnen de raampjes nog open. Bussen zijn net als de trams, je betaald per rit. Vele bussen hebben een display waar staat wat het volgende halte zult zijn, deze worden ook in het Engels weergegeven. Enige nadeel, de bussen komen bijna nooit op tijd, je kunt zo 30 tot 45 minuten op een bus wachten, maar het kan ook zijn dat er 2 bussen achter elkaar komen. Sommige ritten hebben een overstap halte, deze zijn altijd buiten de centrum, meestal na een tolpoort, hier kun je uitstappen voor andere bussen, let wel op dat je niet meer hoef in te checken. Wees wel voorbereid, in Hong Kong zijn de wegen heel druk, vooral in de spitsuren, dus hou daar rekening mee.
16 zits busjes:
Deze busjes kunnen zoals het heet maar 16 personen in, inchecken bij de chauffeur zoals tram en bus, betaling ook per ritprijs. In deze busjes is gordel dragen vrijwel verplicht, je kunt bekeurd worden mocht de politie dit ziet. Het grappige van deze busjes zijn dat je de snelheid kunt zien op een grote display voorin, deze is noodzakelijk omdat er voorheen veel ongelukken gebeuren. Deze busjes stoppen bij haltes, maar je kunt ook roepen wanneer je uit wilt stappen, bijvoorbeeld een kruising opnoemen, kijk wel even naar de chaffeur of hij het wel heeft gehoord, dan steekt hij even snel zijn arm op.
Taxi:
In Hong Kong zijn er 2 verschillende kleuren taxi’s, rood en groen. Hoe weet je welke je moet nemen? Als toerist is deze erg moeilijk te scheiden, welliswaar zie je beide kleuren amper in 1 gebied. Rode taxi’s rijden alleen in Kowloon en de groene alleen in de New Territory. Macau en de andere eilanden zoals Cheung Chau Island hebben ook hun eigen kleur taxi’s, zwart en blauw, deze rijden helemaal niet in Hong Kong. Uiteraard als je in Kowloon bent en je wilt naar New Territory dan is het mogelijk om een rode taxi te nemen en anders om, want de juiste taxi’s zijn moeilijk te vinden op straat, of je belt naar de centrale. Taxi’s berekenen voor alle oversize bagage extra kosten, deze kosten zijn ook vermeldt in de taxi zelf, sommigen zijn heel loyaal, maar er zijn ook chaffeurs erbij die voor elk bagage extra kosten vraagt. Natuurlijk komt het ook voor dat een chaffeur niet vriendelijk is, erger je eraan, dan kun je zijn nummer opschrijven en een klacht indienen. Vele toeristen weten het niet, maar fooi geven is niet normaal, wel gewenst natuurlijk, dus mag, maar hoeft niet. Sta niet verstelt wanneer je 50 cent teweinig terug krijgt, zij ronden bedragen af naar boven, meestal ronden ze af naar 50 centen. Taxi’s kun je zo van de straat plukken, wanneer het lampje brand betekend dat er niemand inzit, dus dan kun je een stopteken geven. Taxi’s hebben ook vaste standplaatsen, vaak voor een winkelcentrum of op bus/trein eindhaltes, let wel op dat je soms in de rij moet staan. Rode taxi’s naar Kowloon Island, deze hebben speciale bordjes voorop hun voorruit, mocht je twijfelen kun je gerust vragen aan de chauffeurs, geef aan waar je naartoe wil, dan krijg je vanzelf een knik of een schuddend hoofd. Tol meebetalen, mocht je via tolwegen rijden moet je deze zelf betalen, deze varieren van 8 tot 12 HKD, de chaffeur telt deze kosten via het teller op. Heeft u ook weleens verhalen gehoord via andere die eerder in Hong Kong zijn geweest over korting taxi’s? Klopt, deze bestaan, varieren van 20 tot 30 procent korting, telefoonnummers zijn meestal mobiele nummers, deze werken niet via de centrale dienst. Deze chauffeurs hebben ontzettend veel mobiele telefoons in hun auto, uit ervaring 8 mobieltjes op zijn dashboard, allemaal in werking. Hij neemt constant zijn telefoon op, weliswaar handsfree, maar hij is drukker bezig met telefooneren dan met auto rijden, mijn ervaring, goedkoop, maar heel gevaarlijk.