blog placeholder

Sinds enige tijd is in delen van Nederland de ov-chipkaart de enige vorm van betalen in het openbaar vervoer. In dit artikel geven we een uitleg hoe de ov-chipkaart werkt

De OV-chipkaart is het nieuwe vervoersbewijs voor Nederland en heeft in een groot deel van het land de strippenkaart al vervangen. Het is de bedoeling dat in 2012 iedereen in Nederland een OV-chipkaart bezit en er mee reist. Mensen die geen OV-chipkaart willen kunnen altijd nog, tegen een hoger tarief, een kaartje in de bus of op het station kopen. Deze kaartjes zijn aanmerkelijk duurder dan het gebruik van de OV-chipkaart.

Er zijn 3 soorten OV-chipkaart:

 

  1. Persoonlijke kaart; deze kaart is geregistreerd, is op te waarderen en staat op naam van de gebruiker; 
  2. Anonieme kaart; deze kaart is niet geregistreerd, is op te waarderen maar staat niet op naam van de gebruiker; 
  3. Wegwerpkaart; deze kaart is voor eenmalig gebruik en heeft vaak een maximum saldo van 5 of 10 euro;

 

De kaart is makkelijk verkrijgbaar bij o.a. de Bruna boekhandel, C1000 supermarkt en het postagentschap. Ook is de kaart te bestellen via de website van de vervoerders in Nederland en via www.ov-chipkaart.nl. De wegwerpkaart is momenteel alleen nog maar verkrijgbaar bij de 3 stadsvervoerders GVB, HTM en RET.

Het reizen met de OV-chipkaart gaat relatief simpel. Bij de bus gaat het alsvolgt: U stapt de bus in en houdt de kaart voor het logo van de OV-chipkaart op het grijze of gele kastje bij de instapdeur, als het lampje groen brandt is er goed ingecheckt. Bij het uitstappen doet u hetzelfde weer, u houdt de kaart voor het logo op het grijze of gele kastje bij de uitstapdeur. Als het lampje groen brandt is er goed uitgecheckt. Let wel op dat u minimaal 4 euro aan saldo op de kaart hebt staan, anders kunt u niet met de OV-chipkaart met de bus reizen. De berekening van de kosten gaat bij de bus alsvolgt: Bij het instappen wordt er 4 euro van de kaart afgeboekt als borg. Bij het uitchecken wordt de 4 euro minus het instaptarief, 78 eurocent, en reistarief, welke per gebeid verschilt, wordt teruggeboekt. In de bus betaald u de rit per gereisde kilometer.

Het reizen met de trein gaat nog simpeler: Bij het binnen gaan van het station of het betreden van het perron moet u inchecken bij 1 van de incheckpalen; ook hier dient u de kaart voor het logo te houden. Bij het verlaten van het station of perron checkt u weer uit bij zo’n paal. Let er wel op dat als u van vervoerder wisselt op een station, zoals Arnhem, Zutphen, Hengelo, Nijmegen, Venlo, Maastricht, Dordrecht, Tiel, dat u uitcheckt bij vervoerder A en incheckt bij vervoerder B. Helaas is het nog niet mogelijk om dit achterweg te laten. Let wel op dat u bij het reizen met de trein minimaal 20 euro(of 10 euro bij een voordeelurenkaart) aan saldo nodig heeft om in te checken.

Helaas heeft de Nederlandse regering de regie van de invoering uit handen gegeven aan de vervoerders met als gevolg dat er verschillende systemen zijn en men bij overstappen tussen de verschillende trein vervoerders uit- en weer in moet checken. Daarnaast heeft iedere vervoerder zijn eigen apparatuur met alle verschillende kwaaltjes van dien. Ook de tariefstelling heeft de overheid weg gegeven en wel aan de concessieverlener, meestal de provincie of een stadsregio. Hierdoor is er geen eenduidig tarief voor heel Nederland.

Op zich werkt de OV-chipkaart wel goed, maar ze hadden het landelijk in moeten voeren.