De introductie van de Concorde ging met veel publiciteit gepaard. Niet alleen omdat het inderdaad een heel bijzonder vliegtuig is maar des te meer omdat het een prestigeproject was van de Frans en de Britse regering. Ondanks de gigantische hoeveelheid publiciteit is de Concorde nooit een succes geworden. Hoe kwam dit en wat is er van de Concorde geworden.
De Concorde:
De Concorde is het enige passagiersvliegtuig met 4 Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 Mk. 610 turbojet straalmotoren met naverbranders. Deze 4 straalmotoren zorgen voor een gezamenlijke stuwkracht van 680 Kilonewton. De 4 straalmotoren en de speciale deltavormige vleugels zorgen ervoor dat het 61,66 meter lange vliegtuig met een spanwijdte van 25,6 meter een kruissnelheid haalt van 2388 kilometer per uur. De Concorde biedt plaats aan 128 passagiers. De reikwijdte van een Concorde met de maximale hoeveelheid, 119500 liter, brandstof is 6600 km. Het verbruik is dus 18,6 liter brandstof per kilometer. Ter vergelijking, de conventionele Boeing 737-700 gebruikt niet meer dan 1 liter brandstof per 39 kilometer per passagier. Bij 128 passagiers is dat dus ongeveer 3,2 liter brandstof per kilometer.
Waar zijn de Concordes gebleven?
De Concorde vliegtuigen werden verscheept over de hele wereld naar verschillende air musea en luchthavens. Hieronder het overzicht van alle 20 gebouwde Concorde vliegtuigen en hun huidige locatie.
Concorde 001 : Bewaard in het Franse Air Museum , Le Bourget , Parijs.
Concorde 002 : Bewaarde Royal Naval Air Station Yeovilton , Somerset.
Concorde 101 : Bewaard in het Imperial War Museum , Duxford , Cambridgeshire.
Concorde 102 : Bewaard en op vertoning bij de luchthaven Orly , Parijs.
Concorde 201 : Te zien buiten Aerospatiale HQ in Toulouse.
Concorde 202 : In Brooklands Museum , Weybridge.
Concorde 203 : Crashed met verlies van iedereen aan boord – 25 juli 2000 . Vliegtuigen resten bewaard in Le Bourget.
Concorde 204 : Gepensioneerd van passagiers naar de luchthaven Manchester.
Concorde 205 : Gepensioneerd van dienst aan het Smithsonian ’s Steven F. Udvar – Hazy Center op Dulles Airport , Washington DC , Verenigde Staten.
Concorde 206 : Gepensioneerd van dienst aan het Museum of Flight , East Fortune vliegveld in de buurt van Edinburgh.
Concorde 207 : Gepensioneerd van dienst te Sinsheim Auto & Technik Museum , Zuid- West-Duitsland.
Concorde 208 : Ten toon gesteld op Heathrow naast Runway 23.
Concorde 209 : Gepensioneerd van dienstverlening aan de Airbus- fabriek in Toulouse , Frankrijk.
Concorde 210 : Gepensioneerd naar Intrepid Air and Space Museum , New York.
Concorde 211 : Luchtvaardigheid vergunning ingetrokken 27/5/82, gesloopt 1994, Romp resten worden bewaard in Le Bourget.
Concorde 212 : Gepensioneerd naar Grantley Adams Airport in Barbados.
Concorde 213 : buiten dienst naar Le Bourget Air and Space Museum , Parijs , Frankrijk.
Concorde 214 : Gepensioneerd bij Museum of Flight in Seattle.
Concorde 215 : In de opslag bij Parijs CDG , waar het uiteindelijk tentoogesteld wordt.
Concorde 216 : Gepensioneerd van passagiersdienst naar Filton Airfiled , Bristol.