blog placeholder

Air France-KLM deed het in het eerste kwartaal van 2014 beter in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De luchtvervoerder boekte nog steeds verlies maar wist dit wel te verminderen. Het operationele verlies werd teruggedrongen tot 445 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg het verlies nog 532 miljoen. Wel daalde de omzet met een percentage van 2,2 procent tot 5,55 miljard euro.

Uit het kwartaal bericht werd duidelijk dat het bedrijf nog steeds last heeft van moeilijke marktomstandigheden. In veel sectoren is herstel zichtbaar en gaan bedrijven juist meer besteden. KLM geeft aan dat voornamelijk de vraag vanuit de vrachtbranche maar weinig aantrekt. Het herstel is langzamer dan verwacht, wat op de resultaten drukt.

Binnenkort komt de firma met initiatieven die de kosten drukken en ervoor zorgen dat het verlies de komende kwartalen lager uitvalt. Er is op dit moment al een herstructureringsprogramma aan de gang dat er toe moet leiden dat resultaten verbeterd worden. Verder zal de schuld van de luchtvaartgroep ook afnemen.

 

KLM verdient minder aan tickets
Het bedrijf voert haar dienstverlening, zoals het vervoeren van Tumi koffers en het aanbieden van vliegtickets, in verschillende landen uit. Daar wordt in sommige gevallen met andere valuta dan de euro afgerekend. De wisselkoers van de euro was sterk, waardoor tickets die met dollars of yens betaald werden minder opleverden.

Hierdoor harkte KLM het afgelopen kwartaal 108 miljoen euro minder omzet binnen. Pasen wordt beschouwd als een zeer lucratieve periode voor de reissector. Doordat de Paasdagen dit jaar geheel in april vielen, kon het bedrijf hier ook niet van profiteren. Er zijn echter ook voordelen aan een sterke wisselkoers van de euro.

Kerosine, de brandstof van een vliegtuig, wordt in dollars afgerekend. Hierdoor kon Air France-KLM besparen op de brandstofkosten. In totaal behaalde het bedrijf daar een besparing van 6 procent mee, waardoor de rekening neerkomt op 1,6 miljard euro.