Het Viaduc de Millau (brug van Millau) is de brug met de hoogste pijlers en het hoogste autobrugdek ter wereld. De brug van Millau werd gebouwd ter oplossing voor de verkeersproblemen rond het Franse stadje Millau.
Brug van Millau
Het Viaduc de Millau (brug van Millau) is de brug met de hoogste pijlers en het hoogste autobrugdek ter wereld. De brug van Millau werd gebouwd ter oplossing voor de verkeersproblemen rond het Franse stadje Millau. Hiernaast werden in de zelfde periode voor de aansluitroute kilometers nieuwe snelweg vervaardigd.
Plannen
De plannen voor dit meesterwerk ontstonden al in 1987. De plannen sloten aan bij het ontwerp voor de A75 van Clermont-Ferrand naar Béziers. In 1998 werden vier concepten gepresenteerd. Uiteindelijk kozen de Fransen voor het vierde ontwerp. Deze oplossing was een enorme brug over de vallei van de Tarne. In 1993 viel het besluit voor de hoogste variant in het vierde concept. Deze variant was korter (looptijd), goedkoper en veiliger dan de andere varianten.
Ontwerp
Michel Virlogeux ontwierp de tuiconstructie. Norman Foster ontwierp de brug op zich. In 2001 werd opdracht gegeven voor de bouw en in hetzelfde jaar werd nog de eerste steen gelegd. De volgende mijlpaal was op 20 oktober 2003. Op deze datum kwam de hoogste pijler van de brug op een hoogte van 254m. uit. Hiermee werd het oude record (181m.) verbroken.
Oplevering
Drie jaar na start van de bouw werd op 14 december 2004 de brug voor verkeer opengesteld. De Franse president Chirac knipte het rode lintje door. De bouwer van de brug heeft een contract waarmee deze 25 jaar tol mag heffen van verkeer dat de brug passeert. In 25 jaar hoopt de bouwer haar investering terug te verdienen.
Technische feiten:
Tuibrug met 8 overspanningen van 342 meter lang. Metalen wegdek weegt 36000 ton, is 32 meter breed, 2460 meter lang en rust op 7 peilers. De weg heeft 6 rijstroken en helt 3%. De pijlers variëren van 77 tot 246 meter hoogte, rustend op een fundering van 15 meter diep. Op elke pijler staat een pyloon van 97 meter hoog, waarvan de top van de hoogste pyloon zich bevindt op 343 meter boven maaiveld.
Dit giga-project kostte grofweg 400 miljoen en dient 120 jaar stand te houden.
W.T. Friesen
Student TU-Delft, 2009
Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brug_van_Milla